Nå får du direktør-luksus i folkelig bil

Audi oppdaterer sin bestselger.

Audi gir bestselgeren A3 en facelift, og dermed blir det plutselig mulig å få de digitale instrumentene, virtual cockpit, også her. 
Audi gir bestselgeren A3 en facelift, og dermed blir det plutselig mulig å få de digitale instrumentene, virtual cockpit, også her. 

Audis modell i den såkalte Golf-klassen, nemlig A3, er også merkets bestselger. Dagens utgave kom i 2012, og nå er det tid for en facelift.

Denne gangen har Audi valgt å ta i litt mer enn vi er vant med, selv de visuelle grepene er større enn vanlig. Selv om det fortsatt ikke er noen designrevolusjon, akkurat.

Her blir det skarpere linjer, nye lykter, ny form på grillen, ny frontfanger og nye baklykter og en redesignet diffusor bak.

Målet har vært å gjøre den mer sportslig og gi den et inntrykk av å være større enn den egentlig er.

Det aller beste med denne ser du ikke

Her er nye Audi A3. Med revidert grill, nye lykter, skarpere linjer og lykter som minner om de på storebror A4.
Her er nye Audi A3. Med revidert grill, nye lykter, skarpere linjer og lykter som minner om de på storebror A4.
Utgående modell er mer rund i kantene. Men du skal som vanlig kikke litt godt for å finne de diskret endringene.
Utgående modell er mer rund i kantene. Men du skal som vanlig kikke litt godt for å finne de diskret endringene.

Digitale instrumenter

De fysiske målene er mer eller mindre uendret. Det vil si at den er 4,24 meter lang og 2,60 meter bred.

Men Audi har pakket den breddfull av ny teknikk. Blant annet kan den leveres med både matrix LED-teknologi og Audi virtual cockpit. Sistnevnte er de digitale og dynamiske instrumentene som overtar for analoge klokker til speedomoter og turteller.

Utover digitale instrumenter, er det tatt små visuelle grep på interiøret.
Utover digitale instrumenter, er det tatt små visuelle grep på interiøret.

De nye instrumentene er 12,3 tommer og har en rekke visningsalternative.

Selvkjørende

Det er også ny menystruktur i infotainmentsystemet, som minner med om de vi er vant med i smarttelefoner. Direkte integrering av smarttelefonen, via Apple CarPlay eller Google Android Auto, er også tilgjengelig som ekstrautstyr.

Lading av mobiltelefon kan gjøres induktivt i midtarmlenet, altså uten ledning.

A3 kan også leveres med køkjøringsassistent, som gjør at den blir selvkjørende i opptil 65 km/t, om forholdene tillater det.

du får naturligvis den nye som sedan også.
du får naturligvis den nye som sedan også.

Audi A3 Sportback: Utstyrskongen i klassen

Tre-sylindret motor

Motoriseringen blir også delvis fornyet. For første gang tilbys Audi A3 nå også med en 3-sylindret bensinmotor, 1.0 TFSI på 115 hk. Med denne motoren under panseret, veier Audi A3 fra 1.150 kg – lettest i sin klasse. I den andre enden av skalaen har toppmodellen Audi S3 fått økt effekten med 10 hk og dreiemomentet med 20 Nm. Den yter nå 310 hk.

Drivlinjen i den ladbare storselgeren A3 e-tron, med 204 hk og en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer, forblir den samme.

Klar til sommeren

Vil du ha quattro firehjulsdrift, leveres det på dieselmotorene 1,6 TDI (110 hk), 2.0 TDI (150 hk og 180 hk), og bensinmotorene 2.0 TFSI (200 hk) og S3 (310 hk).

Det åpnes for bestilling av de oppgraderte Audi A3-modellene i begynnelsen av mai. Leveringene starter i løpet av sommeren.

Prisene er imidlertid ikke klare.

Aldri har Audi A3 vært så langt fra A4 ...

Diffusoren som følger med i S-line-pakken blir annerledes enn før. Det samme er baklyktene.
Diffusoren som følger med i S-line-pakken blir annerledes enn før. Det samme er baklyktene.