Ståle skal aldri kjøpe eksosbil igjen

Har testet noen hundre biler – men mener ingen kan måle seg.

Ståle Frydenlund har jobbet som biljournalist i flere år, og testet hundrevis av biler. Men etter at han ble eier av elbilen Tesla Model S, bestemte han seg for å vende ryggen til fossilbiler. For godt.
Ståle Frydenlund har jobbet som biljournalist i flere år, og testet hundrevis av biler. Men etter at han ble eier av elbilen Tesla Model S, bestemte han seg for å vende ryggen til fossilbiler. For godt.

I 2007 testet Ståle Frydenlund (40) sine første elbiler. Det var Think, Reva og Buddy Classic. Ikke akkurat bilverdens mest sexy modeller. Men de hadde sin funksjon, mente Frydenlund, som den gangen var motorjournalist.

– Det var ganske krøkkete, men elbil funket. En måtte bare ha en god porsjon tålmodighet. Samtidig spådde jeg at det ville bli langt flere elbiler, med bedre rekkevidde, å velge blant. Den spådommen slo til enda bedre enn jeg våget å drømme om, smiler Drammenseren.

Derfor er bilselger Andreas skeptisk til elbiler

Tok av i 2013

Da det ble ledig jobb i Norsk elbilforening, var ikke Frydenlund sen om å søke på stillingen som redaktør for elbil.no. Dette var tilbake i juni 2013.

– Det så jeg som en svært interessant mulighet, og tilfeldigvis var det også da elbilmarkedet for alvor begynte å ta av. Siden den tid er jeg blitt sikker på at jeg aldri skal kjøpe en ny eksosbil igjen.

Tesla Model S gjør nytten også på vinterstid, for familien i Buskerud.
Tesla Model S gjør nytten også på vinterstid, for familien i Buskerud.

"Måtte ha" Tesla

Elbilentusiasten er privat eier av en Tesla Model S. Og har altså ingen planer om å snu ryggen til ladbar bil igjen.

–Hvorfor kjøpte du deg en Tesla?

– Den kombinerer det aller meste jeg har drevet med innen bil, og jeg har testet noen hundre stykker totalt. Elbiler har fått kritikk for ikke å se bra ut, og for å ha dårlig rekkevidde. Teslaen er et godt svar på begge. Men jeg hadde aldri kjøpt en eksosbil til samme pris, siden den sprengte de økonomiske rammene totalt. Jeg har ikke vært bortskjemt med nye biler opp gjennom årene, men denne måtte jeg bare ha.

Bilvask: Her er det mange som tabber seg ut

Perfekt for pendling

Han mener elbilen er perfekt for de som pendler inn mot Oslo, og det er det mange i Buskerud som gjør.

– Elbil blir gjerne samtaleemne når jeg treffer kjente, og jeg svarer selvsagt hvis de spør. De aller fleste som har kjøpt er godt fornøyde med valget de har tatt. Det er også kult at noen av dem, som i dag snakker varmt om elbil, overhodet ikke ville vurdert en elbil for bare noen få år siden.

– Ingenting slår toget

– Pendler du selv inn til Oslo med elbil?

– En svært sjelden gang. Jeg har månedskort på toget og T-banen, kontoret ligger på Tøyen i Oslo. Så sykler, tar jeg bussen eller kjører til stasjonen i Drammen hjemmefra. Uansett hvor bra elbilen er, kan ingen andre transportmidler slå toget. Der får jeg dessuten stort sett jobbet en time hver dag tur-retur, i stedet for å kjøre en av landets kjedeligste og mest trafikkerte strekninger. Et enkelt valg, rett og slett.

Frydenlund påpeker også at infrastrukturen blir stadig bedre. Men at det likevel er behov for utvikling.

– Hurtigladenettverket langs hovedveiene blir stadig bedre, uansett hva slags elbil man har. I løpet av dette året skal det eksempelvis være hurtigladere på plass hver femte mil mellom Oslo og Stavanger (E18/E39). Men likevel trengs det stadig utbedring, for eksempel i Drammen, hvor det har skjedd veldig lite, sier Frydenlund.

Brukt elbil: derfor kan det være en dårlig investering