Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW var tidlig ute med SUV, og har etter hvert skaffet seg en rekke modeller i dette segmentet. Minstemann X1 kom i andre generasjon i fjor, og er en av flere premium-biler i klassen.

Startpris på rett under 350.000 kroner, gjør at den i praksis også konkurrerer mot mange av de mer folkelige bilene i klassen. Men som vanlig når det gjelder de tyske premium-merkene: Det blir fort dyrere.

Testbilen har en politisk korrekt bensinmotor. Denne er på 2 liter og 192 hestekrefter. Det gir startpris på 506.700 kroner. Med MYE utstyr innabords, ender prisen på friske 718.730 kroner. Da er vi i praksis på nivå med langt større biler, og ett av spørsmålene er naturligvis om bilen kan forsvare en slik prislapp.

Hvordan er den å kjøre?

BMW er gode på kjøreegenskaper, og de roter seg ikke bort når de lager SUV heller. X1 har fine og presise kjøreegenskaper. Her er det ingen tendenser til SUV-krenging. Bilen er retningsstabil og presis. På dårlig vei merkes det at dette ikke er BMWs mest påkostede understell, men komforten er likevel et godt hakk over de fleste konkurrentene. Du kan velge mellom komfort- eller sportsmodus. Dessuten et eget spareprogram for mest mulig økonomisk kjøring.

Støydempingen er god og sportssetene faste, nesten på grensen til å være for harde. Sittepute som er justerbar i lengderetningen er alltid en god ting.

Klassisk BMW-front, den er både sporty og aggressiv.
Klassisk BMW-front, den er både sporty og aggressiv.

X1 som bruktbil – den kan du lese mer om her:

Hvordan er plassen?

Med lengde på 4,43 meter, er ikke dette noen småbil. Bagasjerom på 505 liter er også imponerende, det er faktisk bare 45 liter mindre enn i storebror X3.

Over 500 liter bagasjerom er bra i denne klassen.
Over 500 liter bagasjerom er bra i denne klassen.

Det er imidlertid et lite catch her. For å få det volumet må du ha baksetene i fremste posisjon. Disse er justerbare i lengderetningen. Akkurat det er en kjempesmart detalj på en bil som med såpass kompakte mål som dette. Da kan du velge hvor du trenger plassen mest. Men med maks bagasjeplass, er beinplassen i baksetet svært begrenset. Med baksetet nedfelt, rommer bilen 1.550 liter bagasje.

Foran er plassen god, og med baksetet skjøvet tilbake, sitter to voksne helt greit der også. I sum vil dette kunne duge som familiebil for mange, særlig hvis man supplerer med en takboks de gangene man virkelig trenger å ha med seg mye.

Til over 700.000 kroner kan vi ikke beskylde testbilen for å være spesielt mye bil for pengene.
Til over 700.000 kroner kan vi ikke beskylde testbilen for å være spesielt mye bil for pengene.

Denne SUV-en fra BMW er nesten ingen likegyldig til

Går den bra?

Med 2-liters bensinmotor på 192 hestekrefter under panseret, blir X1 en habil kjøremaskin. Her er det fint kraftoverskudd gjennom hele registeret. Den er kjapp og lettbeint i byen, på motorvei sluker den unna mil og har fint overskudd til forbikjøringer.

4x4 og 2-liters bensinmotor er en fin kombinasjon i X1.
4x4 og 2-liters bensinmotor er en fin kombinasjon i X1.

De offisielle tallene sier et 0-100 km/t-tall på 7,4 sekunder. Det er kjapt til å være kompakt SUV, og tallet stemmer også med våre erfaringer. Snittforbruk på 0.63 liter/mil er en del mer enn tilsvarende dieselmotorer. Men så var det dette med dieselmotorer om dagen... Det er slett ikke sikkert det er så dumt å kjøpe en bil som dette med bensinmotor nå med tanke på fremtidig verditap. Som en liten bonus får du lavt støynivå og svært behagelig lydbilde.

BMWs minst SUV har naturlig nok ikke like eksklusivt interiør som de de større modellene, men kvalitetsfølelsen er stort sett god også i X1.
BMWs minst SUV har naturlig nok ikke like eksklusivt interiør som de de større modellene, men kvalitetsfølelsen er stort sett god også i X1.

Bensin eller diesel på BMW X3 – hva er smartest?

Finest utenpå eller inni?

Dagens X1 er en liten designrevolusjon i forhold til første generasjon. Den så rett og slett ganske stusslig ut, litt for mye fattigmanns X3 etter vår smak. Men denne utgaven er både tøffere og mer sporty. Den ser også adskillig større ut. Plukker du av X1-merket på bakluka, er det nok mange som ikke kommer til å se at du har kjøpt BMWs minste SUV.

Særlig den høye og butte fronten ruver på parkeringsplassene. Det er ikke mange biler i klassen som matcher denne på design.

Innvendig merkes det at BMW er nødt til å posisjonere en bil som dette under de øvrige SUV-ene sine. Der har de helt sikkert hatt mange utfordringer. Det må ikke blir for nært for eksempel X3. Men sparer de for mye, blir det tøft å forsvare prislappen. I sum mener vi de har kommet ganske bra fra det med X1. Dashbord og en hel del interiørdetaljer virker enklere og litt mer spartanske enn på de større brødrene og det er en del litt billig utseende plast her og der. Men likevel legger den seg et hakk over de fleste konkurrentene i klassen når det gjelder kvalitetsfølelse.

Hvis du tar bort dette merket, er det nok mange ikke spesielt bilinteresserte som kan ta feil av denne og storebror X3.
Hvis du tar bort dette merket, er det nok mange ikke spesielt bilinteresserte som kan ta feil av denne og storebror X3.

Denne bilen ble rett og slett for stygg

…og hva er konklusjonen?

X1 er en veldig likandes bil. Den byr på klassens beste kjøreegenskaper, fin komfort og god kvalitetsfølelse. Størrelsesmessig duger den også i praksis som familiebil. Det er ikke så mange som MÅ ha større bil enn dette.

BMW X1

Modell: xDrive 2,0i automat

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 192 hk / 280 Nm

Forbruk: 0,63 liter/mil

0-100 km/t: 7,4 sekunder

Bagasjerom: 505 liter

Lengde/bredde/høyde: 443/182/159 cm.

Startpris: 506.700 kroner

Pris testbil: 718.730 kroner

Men som nevnt i starten av denne testen: Det store spørsmålet er om den kan forsvare prislappen sin. For testbilens del er svaret på det nei. 718.000 kroner er for mye for en bil som dette. Da er den i praksis på nivå med biler en klasse over – eller langt over de mer folkelige bilene i klassen som også byr på mer plass.

Rimeligste X1 får du fra 348.500 kroner. For å få 4x4 må du opp i 426.000 kroner. Da snakker vi ribbet bil, og det skal hardt gjøres å komme noe særlig under 500.000 kroner til slutt. Men rundt der får du en ganske bra utstyrt bil, og da gir X1 mer mening.

For i sum er dette en bra totalpakke. Bare du klarer å holde deg i skinnet når du møter BMWs gigantiske liste med ekstrautstyr.

Eksklusivt dilemma: – Hvilken SUV skal jeg velge?

Du kan kjøpe to eksemplarer av mange konkurrenter – til prisen av akkurat denne X1-utgaven. Testbilen sliter med å forsvare prislapp på nesten 720.000 kroner.
Du kan kjøpe to eksemplarer av mange konkurrenter – til prisen av akkurat denne X1-utgaven. Testbilen sliter med å forsvare prislapp på nesten 720.000 kroner.

LES OGSÅ: 13 nordmenn har bestilt luksus-SUV – uten å vite prisen