Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Vi skal kjøpe ny bil, men vet ikke hva slags. Vi har hytte på fjellet som brukes ofte, men til daglig brukes bilen til jobb, ca 2,5 mil èn vei.

Trenger litt plass slik at det er mulighet for fire personer og en hund å kunne være med. Skal vi kjøpe hybrid, diesel eller bensin? Prisklasse vi har tenkt på, er rundt 500.000. Bør man kjøpe brukt? Da faller vel hybrid spørsmålet ut.

Ifølge tester jeg har lest på internett, er det ikke mye å spare på drivstoffet på en hybrid da det blir ekstra vekt og liten rekkevidde. Hva med videresalg, hva er lettest å selge? Hilsen Jan M

Benny svarer:

Hei Jan! Dere er nok langt fra de eneste som lurer på dette akkurat nå. Det er en brytning i markedet med flere nye – og for mange – ukjente alternativer, som elbiler og ladbare hybrider.

Det skaper usikkerhet, både for forbrukere og i markedet generelt.

Men jeg skal i alle fall forsøke å gi noen råd og tips, som jeg håper kan komme til nytte i valg av ny bil.

Du sier at jobbkjøringen består av 2,5 mil hver vei. Det vil si at du med en ladbar hybrid sannsynligvis kan kjøre helt elektrisk til og fra jobb. I alle fall om du har lademuligheter på jobben.

Det vil utgjøre en betydelig besparelse på familiens drivstoffutgifter, hvid du velger for eksempel en VW Passat GTE eller en Mitsubishi Outlander PHEV.

Dette er biler som tilfredsstiller kravene om plass til fire mennesker og hund. Det er også blant dem som har lengst rekkevidde på elkjøring – i alle fall enn så lenge. Hva som kommer framover, vet foreløpig ingen.

Men som du kan lese mer om her – en del hybrider har høyere drivstofforbruk enn ditto dieselbiler.

Slik sett kan du nok komme dårligere ut på kjøring til og fra hytta.

Slik er Teslas nye storselger

Diesel har fortsatt noe for seg

Diesel, som vi for få år siden av myndighetene ble oppfordret til å kjøpe, har liksom blitt litt fy-fy nå. Men faktum er at de veldig ofte bruker mindre drivstoff enn tilsvarende bensinbiler. Diesel er også fortsatt en del billigere enn bensin, per liter. Kjører man mye, fort og langt, er dette forsatt et godt alternativ, i mine øyne.

Både bensin og diesel forurenser. Slik er det bare. Diesel er bra på CO2-uslipp, men ikke så god på NOX-gasser og på bensin er det visa versa. Man må på en måte velge mellom pest eller kolera.

Hvis dere er veldig opptatt av forbruk, utslipp og utgifter, er det nok smart å sette seg ned og kartlegge bilbruken så godt dere klarer og velge bil ut fra hva dere kommer fram til.

Når det gjelder videresalg, er dette vanskelig å spå. På små og mellomstore biler tror jeg bensin og hybrid er det som kommer til å være mest lettsolgt den nærmeste tiden.

På større biler og SUV-er, er diesel og ladbare hybrider det som nok fortsatt vil være mest attraktive i bruktmarkedet.

Les også: Brukt SUV? Dette er et smart kjøp!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: