Slik ser det ut når legendarisk sportsbil blir ny

Bedre og raskere enn noen gang.

Nissan GT-R har for lengst blitt en billegende. Med historie bakover helt til 1969, den gang de het Datsun, og med mellomnavnet Skyline.

Dagens GT-R kom i 2007, men har fått noen oppdateringer underveis. Nå er det klart for en ny.

Lanseringen fant sted på legendariske New York Auto Show nylig. Vi var der og fikk med oss hva som har skjedd siden sist.

Endringene er kanskje ikke store, men de er mange og de gjør bilen mer komplett, raskere og ikke minst mer komfortabel. Innvendig er kanskje der det har skjedd aller mest.

Ikke rask, men lynrask...

Nissan hadde også tatt med seg en eldre utgave av arten til messen i New York. 
Nissan hadde også tatt med seg en eldre utgave av arten til messen i New York. 

Men om vi begynner under panseret, finner vi samme motor som før, en 3,8-liters V6 som nå yter 20 hk mer. Da er effekten oppe i 565 hestekrefter. Samtidig som dreiemomentet også har økt litt, til 633 Nm. Så det er definitivt en kraftig plugg vi her snakker om ...

0-100 km/t gjøres unna på rett rundt 3 sekunder. Det er lynkjapt, om noen skulle lure på det.

Høyere turbotrykk og annet tenningssystem er nyhetene her. Programvaren til 6-trinns dobbeltclutch-girkassa er også oppdatert og skal gir raskere og mer presise girskift.

Eksosanlegget er laget i titan og har det Nissan kaller Active Sound Enhancement. Mer godlyd fra motor/eksos er resultatet.

Tror du tyvene tar bare de nye og fine bilene? Det er feil

Høre – eller ikke høre?

Ny og større grill og nytt panser er av de større utvendige endringene denne gang. 
Ny og større grill og nytt panser er av de større utvendige endringene denne gang. 

Så kommer noe som nesten blir litt komisk. For samtidig med at eksoslyden er tunet råere, så forteller Nissan at nå blir akustisk glass og aktiv støykansellering standard, for å redusere lyden ... Man må jo få høre på godsakene -– eller?

Det hele henger trolig sammen med at Nissan har fått litt "pepper" for at interiøret ikke helt har matchet bilens gode motor og kjørefølelse. Nå tar Nissan viktige grep her.

Nye seter, hanskemykt skinn, bedre sidestøtte og mer komfort hever kvalitetsfølelsen betydelig på bilen som kommer som 2017-modell.

Nytt navigasjonsanlegg og nye stereo er på plass, med større skjerm. Det reduserer i sin tur antall knapper innvendig fra 27 til 11. Rattet er nytt og girhendlene følger nå rattet, da de ikke lengre er montert på rattstammen.

Himmel og hav – for en bil!

Mer potent enn noen gang

Innvendig har nye GT-R blitt både stillere og mer komfortabel. 
Innvendig har nye GT-R blitt både stillere og mer komfortabel. 

Utvendig legger man merke til ny og større grill for bedre kjøling. Denne har fått nytt mønster i åpningene og er utført i matt krom.

Panseret er også nytt med profiler som flyter fra grillen og oppover. Frontfangeren og den nedre frontleppen er nytt. Ved siden av marktrykk i høye hastigheter, gir det nye GT-R et tøffere preg.

Også bakstussen har fått noen mindre endringer og på sidene gir nye kanalskjørt bedre luftflyt.

En allerede potent og legendarisk bil har med dette blitt enda bedre.

Les også: Her snakker vi muskelbil for de virkelig kresne