En garasjejekk gjør dekkskift-jobben enklere, men det er ikke likegyldig hvilken modell du velger. Foto: NAF.
En garasjejekk gjør dekkskift-jobben enklere, men det er ikke likegyldig hvilken modell du velger. Foto: NAF.

Koster bare noen hundrelapper – veldig smart å ha nå

Men NAF-test viser at kvaliteten varierer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I disse dager er svært mange bileiere i gang med en viktig jobb: Nemlig å skifte til sommerdekk.

Siste frist for å få av piggdekkene i år, er søndag 3. april, i Sør-Norge. Landets tre nordligste fylker har frist på seg til 1. mai.

Noen gruer seg til denne jobben, men hvis du har riktig utstyr, bør det ikke være noen grunn til det.

Forskjellige priser

– Nei, absolutt ikke! Med mindre du har ekstremt store og tunge hjul, er dette en jobb de aller fleste klarer. Når du skifter dekkene selv, får du også sjekket tilstanden, både på dekkene du tar av og på de du setter på. Dessuten kan det være en smart øvelse, hvis du skulle være så uheldig å punktere senere, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

NAF har akkurat publisert test av såkalte garasjejekker, et hjelpemiddel som gjør dekkskiftet en god del enklere enn om du bruker bilens originaljekk.

Garasjejekker har svært forskjellige priser og leveres i mange størrelser. Vi snakker om hydrauliske garasjejekker, som er noe annerledes enn dem biler er utstyrt med.

Her er 10 ting du behøver å vite om dekkskift

Klarer ikke SUV

Med i NAFs test er Carwise fra Mekonomen og BilXtra, Trolley Jack fra Biltema, Bil-Guss, Jula Hamron og Torshov Bilrekvisita sin garasje-jekk

I sin konklusjon mener NAF at man bør unngå de aller minste jekkene, fordi de er noe ustødige og er begrenset til de minste bilene. De minste jekkene klarer ikke løfte opp større biler, som SUV-er.

Har du en SUV som må løftes 40 centimeter før hjulet henger fritt, nytter det da ikke å kjøpe en av de minste jekkene, som løfter maksimalt 30 centimeter. Og hvis bilen er tung, holder det ikke med en lettvekter som kun løfter maksimalt 1,5 tonn.

Du har vel sjekket datostempelet? Slik gjør du det:

Broom-Benny gir deg sine beste råd – klikk i videovinduet under:

Testvinneren

De to minste jekkene fra Jula og Torshov Bilrekvisita klarte å løfte en Volvo stasjonsvogn med et nødskrik. Da NAF forsøkte dem på en SUV, var de sjanseløse. Derfor egner disse jekkene seg best for mindre biler.

Testvinner er jekken fra Carwise. Dette sier NAF om den:

– Det var Carwise som klarte jobben best. Den kan løfte mest, nemlig 2,5 tonn. Jekken var lett å bruke, og ikke minst så egner den seg godt til SUV-er. Utgangspunktet er at Carwise kan løfte 53 centimeter, men i tillegg har den en forlenger som øker løftehøyden til 62 centimeter.

Hele testen finner du på NAFs hjemmesider – her:

BRUKERTIPS:

•Det viktigste er å være klar over faren ved bruk. Beveg deg for all del ikke under bilen på noen som helst måte med bare jekken som støtte!

•Bruk ikke jekken på bilen når denne står i bakke eller på ujevnt underlag. Risikoen er stor for at bilen kan rulle eller velte av jekken.

•Underlaget bør være jevnt og hardt slik at jekken står stabilt og ikke trykkes ned i underlaget. Om mulig bør du unngå glatt underlag eller løs grus som jekken kan sige ned i. Om nødvendig kan du bygge opp under jekken, men sørg for at det du bygger opp med er stabilt og tåler vekten av bilen som skal jekkes opp. En plankebit eller egnet gummipute kan være nyttig, også for ikke å ripe opp bilen under. Egnede gummiputer selges ofte separat hos bilrekvisitabutikker.

•Håndbrekket må settes på og girkassen må settes i første gir. Har bilen automatgir, skal det settes i ”Park”.

•Skal man sikre ekstra, kan man sikre hjulet som er festet diagonalt i forhold til det hjulet som skal skiftes, med treklosser.

•Sjekk bruksanvisningen angående vedlikehold. Eksempelvis kan smøring av hjullagringene være smart.

Punktering? Her er ekspertens beste tips