Model 3 har allerede solgt i over 115.000 eksemplarer, og den er såvidt lansert. Dette lover godt for Tesla. 
Model 3 har allerede solgt i over 115.000 eksemplarer, og den er såvidt lansert. Dette lover godt for Tesla. 

Teslas nye storselger

Avduket for første gang i natt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Grytidlig fredag har mange nordmenn sittet med blanke (og trøtte) øyne og fulgt livedekningen, da Tesla for aller første gang viste fram sin Model 3.

Dette skal bli Teslas volummodell. Den nye storselgeren.

Norske kunder stilte seg i kø for å betale reservasjonen på 10.000 kroner allerede i går. Før de visste prisen, rekkevidde, ytelser og hvordan bilen ville se ut.

– Dette er det råeste jeg har kjørt

– Noen puster nok lettet ut

– Det er nok noen som puster lettet ut nå, som de har sett bilen de skal kjøpe. For dette ble jo en stilig bil. Den er i tråd med designet vi har sett på Model S og Model X. Linjelekkert og moderne, sier redaksjonssjef i Broom, Vegard Møller Johnsen.

Han har fulgt Tesla-eventyret tett helt siden starten. Og han tror den nye modellen kan være en døråpner for en rekke nye kunder.

– Med startpris på rundt 300.000 kroner, dette utseendet, rekkevidden og ytelsene, er det en svært interessant totalpakke, mener Vegard.

Men at ventetiden er halvannet år, er nok likevel nok til at en del fortsatt avventer litt å legge inn bestillingen.

Fra siden kjenner vi igjen mye fra både Model S og Model X fra Tesla. 
Fra siden kjenner vi igjen mye fra både Model S og Model X fra Tesla. 

– En ny test for Tesla

Rekkevidden skal være på minimum 215 miles, tilsvarende 346 kilometer. Og det er rett og slett en liten knock out på konkurrentene i samme prisklasse. I tillegg er Model 3, i kjent Tesla-stil, både rask og velutstyrt. 0-100 km/t skal gå på under 6 sekunder i utgaven med minst krefter.

– Tesla gjør det igjen, rett og slett. Det som blir spørsmålet, denne gangen også, er hvordan de håndterer det som trolig blir en massiv økning i etterspørsel.

– Det gikk ikke smertefritt med hverken Model S eller Model X, der ventetiden ble lenger enn planlagt og det dukket opp tekniske problemer her og der. Det blir en stor og viktig test for Tesla, mener Møller Johnsen.

Model 3 blir en helt klart en sporty bil, likevel skal ikke designet gå mye ut over innvendig plass.
Model 3 blir en helt klart en sporty bil, likevel skal ikke designet gå mye ut over innvendig plass.

Nå kutter de prisene på elbilfloppen

Norge i særstilling

I Norge er det totalt 13 forhandlere og servicepunkter.

– Det er ikke nok når Model X og Model 3 begynner å rulle ut for alvor. Så dette blir et nytt, viktig steg for Elon Musk og co. Det kommer til å bli krevende, tror Vegard.

– I tillegg blir det viktig at salg, forhandlernetteverk, servicepunkter og kundeoppfølging bygges opp raskt. Det gjelder særlig i Norge, hvor vi trolig vil få veldig mange av disse bilene på veien. Det var litt Texas da Model S rullet ut, for å si det sånn.

Gigafabrikken

Tesla er i full gang med nettopp å øke kapasiteten, både på den nye giga-fabrikken sin i Nevada, og ute hos forhandlerne.

Tesla går ikke ut med hverken hvor mange som har bestilt bil, eller hvor mange de forventer/håper å selge i Norge. Her holder de, som vanlig, kortene tett til brystet. Men internasjonalt har de over 115.000 bestillinger på Model 3, allerede!

Produksjonen starter neste år, de første kundene skal få bilene sine sent i 2017.
Produksjonen starter neste år, de første kundene skal få bilene sine sent i 2017.

Les vår langtest av Model S

Kan bli mest solgte

– Men det er grunn til å tro at dette blir en av de aller mest solgte bilene i Norge i 2018. Det er naturligvis ganske spesielt, og avhenger av flere ting. Men ut fra at den "driven" som allerede ligger i ryggen på elbiler generelt, utbyggingen av ladestasjoner og at flere og flere venner seg til tanken å kjøre på strøm, er det faktisk ikke utenkelig, sier Brooms redaksjonssjef.

– Fenomenet Tesla er ganske spesielt. Det minner litt om Apple. De kom helt ut av det blå, og slo seg opp på rekordtid. Kjøperne av disse bilene er ofte litt "frelst". Folk som aldri har hatt et forhold til bil før, blir plutselig lidenskapelig interesserte. Det er jo bra, mener Vegard.

Det er halleluja-stemning når Tesla-sjef Elon Musk presenterer en ny bil. Og Model 3 er den klart viktigste for selskapet så langt. Foto: Scanpix.
Det er halleluja-stemning når Tesla-sjef Elon Musk presenterer en ny bil. Og Model 3 er den klart viktigste for selskapet så langt. Foto: Scanpix. Foto: Justin Prichard

Nå vil BMW sette Tesla på plass