Dette kan være et skummelt bruktbil-kjøp

Tøff og lekker, men med ett stort problem.

Så lykkelige var de over å kjøpe seg en ny Mazda RX-8. Helt til de ikke lenger fikk start på bilen...
Så lykkelige var de over å kjøpe seg en ny Mazda RX-8. Helt til de ikke lenger fikk start på bilen...

Mazda RX-8 er en bil som virkelig skiller seg fra mengden. Den er morsom å kjøre, med sportslige kjøreegenskaper, og ikke minst har den en voldsom egenart. Designet er tøft og "selvmordsdørene" bak er en fin touch. Men så er det elefanten i rommet da. Bilens akilleshæl. Wankelmotoren.

Det er en motorkonstruksjon som har mange fans, noe som nok mest skyldes dens unike konstruksjon. Her slipper man sylindre, stempler og ventiler, til fordel for en trekantet rotor som går rundt i et hus. Konseptet ble funnet opp av tyskeren Felix Wankel på 50-tallet, og mange ble raskt interessert i det.

NSU og Mazda var pådriverne

I Wankelens barndom på tidlig 60-tall, samarbeidet NSU og Mazda om å få wankelmotoren ut på markedet, og på starten av 70-tallet var nesten alle bilmerker med respekt for seg selv interessert i Wankelen, inkludert GM og Mercedes-Benz.

Men så forlot alle Wankel-festen, inkludert NSU som gikk konkurs på reparasjons-kostnader for Wankelmotorer. Til slutt sto bare Mazda igjen, og siden 70-tallet har de holdt Wankel-flagget oppe på egen hånd med sine RX-modeller.

Nå koster de ikke mye i bruktmarkedet, se bare her:

Det store spørsmålet

Og da er vi inne på det store spørsmålet: Hvorfor er det ingen andre som bruker Wankel? Ett svar på det kommer når man begynner å lete etter en Mazda RX-8 i bruktmarkedet. Modellen gikk fra 2003 til 2011, og på finn.no ligger det akkurat nå 11 biler fra 79.000 kr til 250.000 kroner.

Det stilige designet med de tøffe selvmordsdørene, har fått mange til å kjøpe seg en RX-8.
Det stilige designet med de tøffe selvmordsdørene, har fått mange til å kjøpe seg en RX-8.

Sånn cirka midt imellom finner du mange greie biler, som f.eks en 2004-modell med 231 hester til 153.000 kroner (RX-8 kom med enten 192 eller 231 hk). Den ser fin ut, men i teksten står det at motoren ble skiftet på 107.000 km. Ingen overraskelse for oss som kjenner litt til bilen og motoren, men for en som bare såvidt har overveid en slik bil, kan den videre lesningen bli lite hyggelig.

Hyppig skift av olje

For på den neste annonsen står det at bilen har fått full motoroverhaling etter 85.000 km. Klikk på neste annonse og der står det at bilen har fått skiftet motoren etter 89.000 km. Videre til neste annonse og der står det at motoren er blitt skiftet etter 90.000 km. Hva er nå dette? Har alle bilene fått skiftet motor?

Den eneste som virker ordentlig trygg er en usedvanlig velholdt 2007-modell med 192-hesteren som kun har gått 27.000 km, og hvor ordet motorbytte ikke er nevnt en eneste gang. Den har dokumentert km-stand med full servicehistorikk, og har fått olje skiftet hver 5.000 km eller to ganger i året. Dette er faktisk tvingende nødvendig på en RX-8, og mange eiere skifter olje hver 2.000 km.

Hva er problemet?

At så mange biler har fått motor skiftet, skyldtes kompresjonslekkasje, noe som importøren i sin tid dekket. Men det er jo ikke så tillitsvekkende at man må skifte ny motor før man har kommet til 100.000 km.

Denne kan være verdt å vente på

Har du det travelt med å gå ut av bilen etter at du har parkert, er kanskje ikke RX-8 bilen for deg...
Har du det travelt med å gå ut av bilen etter at du har parkert, er kanskje ikke RX-8 bilen for deg...

Problemet med RX-8 sin motor er at når rotoren begynner å bli slitt, så kan bensin /luft lekke over fra det ene forbrenningskammeret til det andre. Dette fører til dårlig kompresjon, og gjør bilen tungstartet.

Må startes og stoppes riktig

Mange eiere har opplevd biler som ikke vil starte, men det finnes grep som gjør bilen lettere å leve med. Det innebærer at bilen må startes og stoppes på «korrekt» vis.

En RX-8 skal startes ved å skru på tenningen, vente fem sekunder, og så starte den uten å røre gasspedalen. Deretter venter man 15 sekunder, før man sakte presser ned gasspedalen og tar turtallet rolig opp til 2500 omdreininger. Så er man klar til å kjøre.

Men enda viktigere er det å stoppe den på korrekt vis. Uansett hvor lang kjøreturen har vært, så avslutter du den IKKE med bare å slå av tenningen når du har parkert for dagen. I stedet tar du turtallet opp til nærmere 3000 omdreininger, og holder det der i nærmere 15 sekunder.

Så slår du av tenningen, uten å slippe opp gassen. Dette gjør man for å få ut all uforbrent bensin i motoren, samtidig som rotoren har et oljelag rundt seg til neste gang man skal starte den. Gjør man ikke dette, blir tennpluggene gjerne våte, og man får ikke start på bilen.

Mest problemer i USA

Bortsett fra våte plugger, vil det også bygge seg opp rester av uønskede partikler etter forbrenningen hvis man ikke stopper bilen riktig. Disse fører med seg unødvendig slitasje og lavere kompresjon.

En ødelagt katalysator vil også føre til ekstra belastning for motoren i form av trykk og varme, og sørger for ekstra slitasje.

Nå starter de salget av en verdensnyhet

Renesis-motoren som ble slikt et problembarn. Kanskje Nemesis hadde vært et bedre navn?
Renesis-motoren som ble slikt et problembarn. Kanskje Nemesis hadde vært et bedre navn?

Det amerikanske markedet hadde mest motorproblemer, noe mange mente skyldtes at man der borte kjørte bilene på 5W-20 syntetisk olje, i stedet for 5W-30 som i Europa. Den tynne oljen klarte ikke å beskytte motoren når det ble ordentlig varmt. Resultatet var at motorene gjerne måtte skiftes etter 40.000 – 50.000 km.

Ingen blir enige om olje

Men også i Europa fikk oljen følger. I juli 2006 sendte Mazda ut info til alle importører om å bare bruke Mazda-olje, eventuelt mineralolje. Vedlagt i Mazdas info var bilder av Renesis-motoren med masse karbonavleiringer, etter bruk av for tynn olje. Mazdas anbefalte olje var Dexelia Ultra 5W30.

Men mange brukte syntetisk olje, og norske verksteder som f.eks klikket seg inn på sidene til Castrol, kunne der lese at wankelmotorene skulle gå på helsyntetisk olje. Men selv ikke Wankel-entusiastene ble enige om mineral eller syntetisk olje, og Mazdas anbefalte olje var halvsyntetisk.

Ble bedre med årene

De tidligste modellene var mest utsatt for problemer, særlig utgavene med automatgir. Fra 2007 er det langt færre motorfeil, og i 2009 kom en oppgradert RX-8 med Renesis II-motoren. Den hadde en ny kraftigere oljepumpe, og en tredje oljeinjektor for midten av rotoren. Med disse løsningene ble smøringen bedre, og man fikk oljetrykket opp til RX-7 nivå, noe som hjalp betraktelig.

En oppgradering av bilen i 2009 gjorde RX-8 til en bedre bil, men den ble trukket fra det europeiske markedet året etter. 
En oppgradering av bilen i 2009 gjorde RX-8 til en bedre bil, men den ble trukket fra det europeiske markedet året etter. 

Men RX-8 ble ingen storselger, og i 2010 trakk man bilen tilbake fra det europeiske markedet, da motoren ikke klarte å tilfredsstille utslippskravene. Kombinert med mange tilbakekallinger helt i starten (fjæring, katalysator, bensinlekkasje), og de allerede omtalte motorproblemene kostet nok bilen mer enn den smakte for Mazda.

Selv Mazda ga opp

Da man tok den ut av produksjon i juni 2012, hadde man ingen wankel-oppfølger klar. Selv Mazda hadde gitt opp (men de viste en konseptbil kalt RX-Vision med wankelmotor under Tokyo Motor Show i høst).

Men bilen og motortypen har fortsatt mange fans, som alle er enige om at det bare handler om å gi bilene kjærlighet og stell.

Tidligere Formel 1-mester kaller dagens førere pyser