Dette var verdens råeste stasjonsvogn
– Morsommere bil for én million finnes knapt! Les testen:
Det er noe med kombinasjonen av 500 hestekrefter og stasjonsvogn.
Når det kommer til Tysklands tre store, Audi, BMW og Mercedes, er det ingen hemmelighet at disse har kjempet en årrekke om å lage de råeste bilene.
For sistnevnte har AMG sørget for at Mercedes ofte ligger i front på effekt og akselerasjon. Det er den folkelige E-klassen kanskje det beste eksempelet på.
Mercedes E 63 AMG har gjennom flere år blitt regnet som verdens råeste stasjonsvogn. Modellen er med andre ord en godt respektert bil – med ytelser få i klassen kan matche.
Vi tester et helt spesielt eksemplar

Nå sitter jeg bak rattet i en 2011-modell, E 63 AMG. Bilen veier 1,8 tonn, har klassens største bagasjerom og er utstyrt med alt tenkelig utstyr – ja til og med massasje i setene.
På utsiden ser den ganske så anonym ut og kan fort oppfattes som en helt ordinær taxi. Men det er inntil jeg starter motoren. Da våker nemlig 525 brutale hestekrefter til live, i form av et kontant og hissig brøl. Lyden jevnes så ut via den brautende V8-eren, og fire digre enderør.
Bilen jeg disponerer er et helt spesielt eksemplar. Motoren på 6,2 liter er nemlig AMGs aller siste versjon, før tuningselskapet valgte å gå ned på motorvolum og erstatte dette med turboer og kompressor.
Vi snakker altså om en stor, selvpustende V8-er – som sørger for et helt spesielt drag, og ikke minst lydbilde. I 2009 ble motoren kåret til «The best performance engine» – og mange mener fremdeles det er den råeste motoren Mercedes og AMG noen gang har laget.
Har tapt seg 1,4 millioner – på fire år

Tar pusten av deg
I dag finnes det kun tre eksemplarer av generasjonen med 6,2 literen vi tester, på bruktmarkedet. Prisene starter på 789.000 kroner. Da får du en seks år gammel sedan.
Stasjonsvognen vi tester er lånt av Autostrada på Billingstad og er priset til 929.000 kroner. Det er under halv pris. Bilen kostet langt over to millioner kroner ny. Men er en snau million verdt å bruke på en fem år gammel bruktbil? Mitt svar er ganske enkelt ja, for dette er en kjøreopplevelse av de sjeldne.
Følelsen bak rattet er helt unik. Her sitter jeg altså i en fullkommen familiebil, spekket med utstyr. Med understellet aktivert i «comfort» – er det lite som sladrer om hvilke brutale krefter som bor i denne bilen.

Men så fort høyrepedalen aner en ørliten berøring, skvetter den til og skyter fart. Enda morsommere er det å vri «det magiske hjulet» til Sport +.
Da strammes understellet markant og girkassen går fra å være smådvask til å få ADHD. Nå er bilen hele tiden er på vakt, klar for å levere maks ved hver minste gass- eller rattbevegelse.
Å beskrive fartsfølelsen og skyvet i E 63 AMG er ingen enkel oppgave. Suget i motoren virker nærmest endeløst, og turtelleren lugger ikke før godt over 7000 (!) omdreininger. Og med et vanvittig moment på 630 Nm, resulterer det i at bilen feier unna 0-100 km/t på bare 4,5 sekunder.
Denne bilen tar rett og slett pusten av deg – hvis du tør å gi på nok.
Mercedes C 63 AMG: Mercedes vil overgå konkurrentene - igjen
Lyden er halve opplevelsen


Du kjøper neppe en E 63 AMG om du kun er ute etter å cruise rolig langs veien. Bilen oppleves mer som sportsbil enn familiebil. AMG-versjonen er nemlig bygd helt fra bunn av på fabrikken i Sindelfingen. Det er altså ikke en frisert E 220 med større motor og stivere fjæring – som AMG gjorde tidligere.
Dette gjør at bilen oppleves veldig tight og presis, selv i større hastigheter på svingete veier. Totalopplevelsen er kort og godt svært underholdende, og mye av grunnen til det er lyden. Den er særegen og dyrisk.
Selv på tomgang, vender folk blikket til den ganske så anonyme bilen. Men det er først når alle kreftene river seg løs, via AMGs 7G-Tronic speedshift automatkasse, øregangen virkelig får servert vakre og dype toner.
Mellom de lynraske girskiftene, som kun tar 100 millisekunder i Sport +, fyres det av en liten eksplosjon i eksosanlegget – mens det dype brølet fra V8-eren bare fortsetter. Girer du ned, smeller det også i pottene. Lydbildet er så tøft, og høyt, at det helt klart står for halve kjøreopplevelsen.
– Fyyy, lyden er jo helt pervers, sier en medpassasjer i det jeg benytter meg av akselerasjonsfeltet på motorveien.
Og joda, selv om det er på grensen til Harry, eller kanskje langt over, klarer jeg ikke dy meg i Operatunellen. Jeg ruller ned vinduene, girer ned og klemmer fjøla i bånn to sekunder. BRØL – og kroppshårene reiser seg av begeistring i takt med smilebåndet.
Klikk her for å se hele annonsen
Moroa koster…
Når det kommer til forbruk, er det naturligvis ikke bilens sterkeste side. Mercedes oppgir et blandet forbruk på 1,26 l/mil. Skal du nå disse verdiene gjelder det å være disiplinert og ikke la seg friste.
Med litt aktiv kjøring ligger vårt forbruk på 1,4 l/mil, noe som genererer hyppige besøk til den lokale bensinstasjonen. Men når du først handler en vaskekte AMG, er det vel neppe forbruket det skal stå på.
Prislappen er derimot en annen sak. 929.000 kroner er MYE penger for en 5 år gammel bruktbil.

Stasjonsvogna for deg som egentlig vil kjøre sportsbil
Konklusjon
E 63 AMG er en alt i ett-maskin. Den har brutale krefter på linje med grisedyre sportsbiler når du vil det. Samtidig kan du enkelt forvandle bilen til en komfortabel stasjonsvogn med massasjeprogram og mykere oppsett, hvis for eksempel svigermor skal med på tur.
Men tro meg, du blir nok heller uvenn med svigermor og lar bilen forbli i sportsmodus. Det er da stjernen virkelig skinner.