Dette er ikke en bil man ser til salgs på Finn hver dag. Faksimile: Finn
Dette er ikke en bil man ser til salgs på Finn hver dag. Faksimile: Finn

24 år gammel bruktbil – til 8,5 millioner kroner!

Men så er ikke dette en helt vanlig bruktbil, heller!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

1980-tallets ultimate superbil? For svært mange er svaret Ferrari F40, og det er da også et svar som er enkelt å rettferdiggjøre. For bilen var ekstremt rå i sin spartanske utførelse, og den hadde også høyest toppfart av alle 80-tallets produksjonsbiler (tuningbiler som Callaway Sledgehammer og RUF CTR Yellowbird er en annen historie) med 324 km/t i toppfart.

Bilen er også den siste Ferrari som ble laget med sjefen sjøl bak roret. Gamlefar Enzo Ferrari var med på å gi bilen grønt lys, og den ble umiddelbart en legende i 1987.

Her er det ikke mye unødvendig dilldall. Faksimile: Finn
Her er det ikke mye unødvendig dilldall. Faksimile: Finn

Den gikk i salg i USA med en astronomisk prislapp på 400.000 dollar, men enkelte betalte visstnok opp mot 1,5 millioner dollar for å sikre seg det ultimate status-symbolet, i jappetidens gullår.

Kom til Norge i 1996

Jappetiden døde ut, men det gjorde ikke bilens legendestatus. Den har alltid vært prissatt høyt, men F40 finnes også i Norge. En bil som har vært lenge i landet er nå til salgs på Finn. Den befinner seg i Husøysund i Vestfold.

Bilen kom til Norge allerede i 1996, og dagens eier har hatt den i 15 år. Prisforlangende er 8,5 millioner kroner, noe som virker veldig riktig ut fra dagens marked (en svært strøken og velholdt bil ble solgt for litt over 10 millioner kroner på auksjon i fjor høst).

Klikk her for å se annonsen på bilen

Hvor enkelt kan man lage et dørhåndtak? Her er svaret! Faksimile: Finn
Hvor enkelt kan man lage et dørhåndtak? Her er svaret! Faksimile: Finn

Bilen på Finn er en 1992-modell, og har gått 21.000 km. Ferrari F40 var i produksjon fra 1987 til 1992, og det ble også laget en del racingversjoner. Totalt ble det laget 1.311 eksemplarer av F40, og en bedre feiring av Ferraris 40-års jubileum (derav navnet F40) i 1987 er det vanskelig å se for seg.

Streng for å lukke døren

Bilens «primitive» vesen var med å skape myten rundt bilen. For å holde vekten nede ble absolutt alt unødvendig fjernet. Ikke en gang dørhåndtak var noe tema. I stedet var det en streng man tok i for å lukke døren.

Slik feirer en bilekspert påsken

For å åpne vinduet (på de 50 første bilene) skjøv du en liten firkantet luke (som var midt på vinduet) til side for å ta imot en bompenge-billett.

Dette var vinkelen alle medtrafikanter fikk se Ferrari F40 fra. Faksimile:Finn
Dette var vinkelen alle medtrafikanter fikk se Ferrari F40 fra. Faksimile:Finn

Bilen hadde ingen kassettspiller, ingen gulvmatter, intet hanskerom og ingen skinnutrustning. Setene var racestoler av kevlar, og det gjennomsiktige panelet over motoren var av termoplast, og var åpent mellom trinnene.

Ekstreme ytelser

Motoren var en videreutvikling av V8-eren som var i 288 GTO fra 1984, og var på 2936 ccm. Utstyrt med to japanske IHI-turboer var slutteffekten på 479 hk/7000 omdreininger.

Kombinert med den lave vekten på 1.320 kg (grunnet et karosseri laget av komposittmaterialer og forsterket med kevlar og karbonfiber, samt det spartanske oppsettet for øvrig) ble ytelsene fantastiske.

Denne bilen har en helt spesiell historie

Jeg selv bak rattet på bilen som nå selges, med klisjeaktig tommel-opp uttrykk. Men denne bilen fortjener faktisk tommel-opp. La oss håpe den forblir i Norge. 
Jeg selv bak rattet på bilen som nå selges, med klisjeaktig tommel-opp uttrykk. Men denne bilen fortjener faktisk tommel-opp. La oss håpe den forblir i Norge. 

Bilen slo ned som en bombe da den ble presentert for noen få utvalgte journalister den 21. juli 1987, og de ble sjokkert over hvor rask bilen var. 0-100 gikk på 3,9 sekunder, 0-200 på 12 sekunder og kvartmila på 11,9 sekunder.

Er det marked i Norge?

Det store spørsmålet for selger er hvorvidt det finnes marked for å selge en slik bil i Norge. Ofte ser vi at sjeldne biler med høy prislapp går til utlandet, så la oss håpe at denne forblir i Norge.

Jeg har prøvekjørt Ferrari F40 en gang, og det var akkurat denne bilen (faktisk er det mine bilder som er i annonsen). Jeg kan underskrive på at F40 er et superhissig råskinn, og hvis du har 8,5 millioner kroner til overs, er det bare å slå til. Denne bilen blir ikke mindre verdt med årene, for å si det sånn…

Så dyrt er det å kjøre for fort