Mercedes fyller på med nye modeller. Her  er den siste: Coupe-utgaven av SUV-en GLC. Dette er en bil som absolutt kommer til å skille seg ut i klassen.
Mercedes fyller på med nye modeller. Her  er den siste: Coupe-utgaven av SUV-en GLC. Dette er en bil som absolutt kommer til å skille seg ut i klassen.

Se hva de gjør med en av Norges mest populære SUV-er

Her handler det om sporty design.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de hotteste SUV-ene på det norske markedet akkurat nå er Mercedes GLC.

Dette er en modell i klassen for familie-SUVer. Det vil i praksis si plass nok for en hel familie, firehjulstrekk og god framkommelighet – kombinert med lekkert design og en god dose status.

Dette har virkelig slått an, og etter lanseringen i fjor ble det raskt lange ventelister på bilen.

Store luftinntak

GLC ble utviklet som to modeller, og nå er det klart for tvillingmodellen som heter GLC Coupe. Coupe betyr at den er mer sporty enn vanlig GLC. Ja, Mercedes karakteriserer selv dette som "sportsbilen i det mellomstore SUV-segmentet".

Da handler det naturlig nok mye om design. Det mest iøynefallende ved fronten er den dominerende, bratte grillen med integrert stjerne. Store luftinntak er på plass foran. Markante skuldre, smale baklys, muskuløs støtfanger med integrert eksosrør og bred bakende viser at dette ikke er noen vanlig, fornuftig SUV. Her er design viktig.

Fra siden er det ingen tvil om at dette er mer coupe-preget enn de fleste andre SUV-er.
Fra siden er det ingen tvil om at dette er mer coupe-preget enn de fleste andre SUV-er.

BMW var tidlig ute med sporty SUV – nemlig denne!

Mye standardutstyr

GLC Coupé leveres med sportsunderstell som standard, inkludert DYNAMIC SELECT med fem kjøreprogrammer. Sportsunderstell med stålfjæring og justerbar demping er tilgjengelig som ekstrautstyr.

GLC Coupè kommer også med adaptivt luftfjæringssystem. Det betyr elektronisk kontrollert, kontinuerlig justerbar luftfjæring som kombinerer komfort og sportslige kjøreegenskaper.

Blant standardutstyret er blant annet lettmetallfelger på 18 tommer, elektrisk bakluke, Audio 20 CD multimedia-system, DAB-radio, ryggekamera, KEYLESS-GO startfunksjon, og møbeltrekk i ARTICO kunstskinn. Også inkludert som standard er assistansesystemer som kollisjonsradarvarsling med nødbrems og sidevindassistent.

Slik ser det ut inne i nye GLC Coupe. Her er det svært gode muligheter for skreddersøm, Mercedes tilbyr som vanlig svært mye utstyr.
Slik ser det ut inne i nye GLC Coupe. Her er det svært gode muligheter for skreddersøm, Mercedes tilbyr som vanlig svært mye utstyr.

Dette er verdens raskeste SUV

Ladbar hybrid

GLC Coupè leveres også i design- og utstyrslinjene Exclusive og AMG line.

Til sammen åtte ulike motoriseringer kommer, fire dieselvarianter og fire bensinvarianter, inkludert en ladbar hybrid og en kraftfull AMG-modell.

Ved salgsstart er GLC Coupe tilgjengelig med tre motoralternativer. De 4-sylindre dieselalternativene GLC 220 d 4MATIC Coupè og GLC 250 d 4MATIC Coupè, samt bensinversjonen GLC 250 4MATIC Coupè. Alle tre modellene leveres med firehjulstrekk og 9-trinns automatgir som standard. Resten av motoriseringene vil bli tilgjengelig utover i 2016 og 2017.

Priser er ennå ikke klare. Bilen forventes å ankomme Norge i september 2016.

Vi testet Mercedes, og slapp rattet i 100 km/t på motorveien!

Design er viktig for svært mange SUV-kjøpere, med GLC Coupe får de et nytt og sporty alternativ.
Design er viktig for svært mange SUV-kjøpere, med GLC Coupe får de et nytt og sporty alternativ.

En av de smarteste påskebilene du kan kjøpe