Tesla er i ferd med å utvide sortimentet sitt. Model X er allerede på vei ut til kundene. 31. mars får vi se det som er ventet å bli den store volummodellen: Model 3. Illustrasjonsbildet er av Teslas Model X, SUV-en som kommer til Norge i sommer.
Tesla er i ferd med å utvide sortimentet sitt. Model X er allerede på vei ut til kundene. 31. mars får vi se det som er ventet å bli den store volummodellen: Model 3. Illustrasjonsbildet er av Teslas Model X, SUV-en som kommer til Norge i sommer.

Snart kan du reservere Teslas «billigbil»

Slik sikrer du deg en plass langt framme i køen.

31. mars skal Tesla for første gang vise sin nye volummodell. Model 3 er navnet, og den blir omtrent på størrelsen med BMW 3-serie og Audi A4.

Dette er modellen som Tesla-sjef Elon Musk mener blir den viktigste i sortimentet. Den skal nemlig sørge for å få elbiler ut til "mannen i gata". Mens Model S er en kostbar bil, selv i Norge, der den fritas for alle avgifter, blir Model 3 en lavpris-modell.

Nå venter mange spent på å få se hvordan den ser ut.

To måter å reservere på

Tesla har vært i en egen klasse når det kommer til PR. Med en karismatisk toppsjef og svært banebrytende produkter, har de i stor grad sluppet å gjøre så mye for omtalen rundt omkring i media. Folk har strømmet til uansett.

Det samme ser ut til å bli tilfellet med avdukingen av Model 3. Her er det garantert ikke bare potensielle kunder som kommer til å følge med. Det samme vil konkurrentene gjøre.

Vi kan nemlig med stor sannsynlighet slå fast at Tesla også denne gangen kommer til å bringe noen nyheter til torgs for denne klassen.

Ny Tesla kan snu markedet på hodet

Tesla-kunder favoriseres

Når det gjelder avdukingen og åpningen for å reservere en bil, så skjer altså dette på samme tidspunkt: 31. mars.

Du kan reservere på to måter: Enten via Teslas hjemmesider, eller du kan møte opp hos en Tesla-forhandler.

For å havne lengst fram i køen, bør du gjøre det siste. Er du i tillegg Tesla-eier fra før, har du et ekstra godt utgangspunkt. Disse kundene vil nemlig favoriseres når det gjelder utleveringen av Model 3.

Uansett hvordan du reserverer, blir prisen for å få en plass i køen 10.000 kroner. Disse er refunderbare om du ombestemmer deg før levering.

Èn setning koster Tesla-sjefen 3,6 milliarder kroner

Starter i 2017

Produksjonen er ifølge en blogg på Teslas amerikanske hjemmesider ventet å startet først mot slutten av 2017. Så snart den er i gang, vil en begynne med utleveringene.

De første kundene som får sin bil er de som bor på vestkysten i Nord-Amerika, og deretter vil man jobbe seg østover. Deretter kommer Europa og Asia. Med andre ord, Norge kommer ikke først i køen.

320 kilometers rekkevidde

Prisen er ventet å havne på rundt 270.000 kroner her i Norge, mens rekkevidden er ventet å være rundt 320 kilometer.

Men det ligger nok an til å bli ulike varianter, også av denne modellen.

Designmessig lover Musk at bilen skal skille seg ut. Altså er det nærliggende å tro at den vil skille seg ganske betydelige fra designet vi har sett på Model S og Model X.

Her er elbilen som skal gå lengre enn konkurrentene

Bruktmarkedet

Det eneste stedet du kan håpe på å finne en Tesla til under en halv million kroner akkurat nå, er bruktmarkedet.

Her ligger det til enhver tid rundt 110-120 biler til salgs. Prisene starter i skrivende stund på 452.000 kroner for den lille toseteren Roadster. Billigste Model S koster 490.000 kroner.

NB: Vi vil naturligvis følge avdukingen av Model 3 når det braker løs. Så følg med!

Elbil-floppen gjør comeback