Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sikkerheten kommer først. Det er et argument som alle fra vanlige bilprodusenter som Volvo, til motorsportens øverste myndighet, FIA, står bak.

Argumentet er selvsagt at man skal gjøre alt for å hindre at bilister dør, det være seg i vanlig trafikk eller ute på en racerbane. Men det er forskjell på vanlig trafikk og et billøp. For et billøp skal gjerne ha et visst faremoment hengende over seg.

Spesielt gjelder dette toppklassen Formel 1. Siden mesterskapet ble startet i 1950, har de modigste av de modige kjempet som gladiatorer, i en sport hvor tap av menneskeliv ble sett på som ganske normalt helt innpå 90-tallet.

Hvor går grensen?

I dag er imidlertid bildet et helt annet, og det er her problemet ligger mellom det å beskytte førerne, samtidig som man ivaretar sportens dramatikk. For hvor går denne grensen?

Så dyrt er det å kjøre for fort

Et tydelig eksempel på problematikken har nå dukket opp i form av den såkalte Halo-beskyttelsen som Ferrari har testet. Det er en slags bøyle som vil gjøre at hvis f.eks en spoiler fra en annen bil, eller et løst hjul skulle komme farende, så vil ikke føreren bli truffet i hodet av gjenstanden.

Ett av Red Bull sine forslag, er mer som en vanlig frontrute tilpasset en Formel 1 bil. 
Ett av Red Bull sine forslag, er mer som en vanlig frontrute tilpasset en Formel 1 bil. 

Det styggeste han noensinne har sett

Men Halo-beskyttelsen fikk raskt førerne til å bli uenige. Regjerende verdensmester Lewis Hamilton var først ute, og mente innretningen var det styggeste han noensinne hadde sett på en Formel 1 bil:

–Hvis dette skal innføres i sporten så håper jeg det blir valgfritt, for jeg kommer ikke til å bruke det. Jeg skal ikke ha det der på min bil!

Det vil redde liv

Dette fikk andre førere til å reagere, som Sebastian Vettel:

–Jeg skal være enig i at den ikke ser så lekker ut. Men den vil redde liv. Jeg vet om minst to førere som fortsatt ville ha vært her – Henry Surtees og Justin Wilson – hvis vi hadde dette systemet. Beskyttelsen er kanskje stygg, men ingenting rettferdiggjør at de to karene ikke lenger er blant oss, fortalte Vettel.

En av de smarteste påskebilene du kan kjøpe

Justin Wilson var en Indycar-stjerne som ble truffet av en bit fra en foranliggende bil i fjor, mens Henry Surtees var sønnen av legendariske John Surtees. Henry ble drept av et hjul fra en annen bil, under et Formel 2-løp for syv år siden. Hamiltons uttalelser fikk John til å reagere:

–Lewis burde kanskje tenke litt mer over hvilket ansvar han har som verdensmester. Jeg måtte gå gjennom en tragedie da jeg mistet min sønn Henry, og det ville helt sikkert ha vært unngått med en slik innretning, fortalte John.

Vil dette bli et syn fansen bare må venne seg til? 
Vil dette bli et syn fansen bare må venne seg til? 

Sexy og attraktivt

Andre førere som Nico Rosberg og Felipe Massa støtter bruken av innretningen, mens Force India-fører Nico Hulkenberg (som vant 24-timers løpet på Le Mans ifjor) er helt imot det. Han vil tilbake til tidligere tider, da bilene var farligere å kjøre:

–Ikke innfør dette! Det sender ut et helt feil budskap. Formel 1 er særdeles trygt. Dette ser helt grusomt ut, og jeg liker det ikke. Du kan ikke sterilisere sporten. Det må være et visst element av fare involvert – jeg synes det på en måte er sexy og attraktivt og nøyaktig det sporten trenger, sa Hulkenberg.

Dette fikk igjen Red Bulls stjernefører Daniel Ricciardo til å reagere:

–Jeg hørte at Hulkenberg sa visse ting. Jeg er ikke enig i det, for det er ingen grunn til å leke helt om noe sånt som dette. Jeg vet ikke hvorfor han leker tøff i trynet om noe slikt. Det gir ingen mening, sa Ricciardo.

Uten at ordene fikk Hulkenberg til å skifte mening:

–Han har sin mening, jeg har min. Han må respektere at jeg har en annen mening, fortalte Hulkenberg.

Siste ord til Villeneuve

Siste ordet i denne omgang går imidlertid til verdensmesteren fra 1997: Jaques Villeneuve. Ingen er så lite redd for å si hva han mener, også denne gang:

–Hvis dagens Formel 1 førere er så redde, så får de dra og kjøre Touring Cars. Å ta risker ligger i denne sportens gener, det er en del av det som gjør sporten så vidunderlig. For min del, så blir det Halo-systemet altfor mye. Disse førerne tjener millioner, men de vil ikke ta noen risker. Det er for dårlig. Spør MotoGP-gutta om de vil kjøre inni ei boble. Det er derfor de blir mer og mer respektert og beundret i sammenligning med Formel 1-førerne, sa den frittalende canadieren.

Top Fuel dragracing er ikke for pyser, og de bruker en heldekkende kuppel. Foto: NHRA
Top Fuel dragracing er ikke for pyser, og de bruker en heldekkende kuppel. Foto: NHRA

Kommer etter planen til neste år

Planen er at Formel 1 vil innføre en hodebeskyttelse i 2017, og da sannsynligvis en åpen løsning som det Ferrari har testet. I Top Fuel Dragracing bruker bilene en såkalt canopy, etter oppskrift fra den lignende glasskuppelen som jagerfly bruker. Også der var mange av førerne først negative, men er nå positive til beskyttelsen som kuppelen gir. Ifølge noen kilder er det også en mulighet for at Formel 1-bilene vil kunne få en fullstendig lukket kuppel som det Top Fuel-bilene har.

Da er man tilbake til utgangsspørsmålet: Er det riktig å alltid utvikle Formel 1-bilene så sikre som overhodet mulig, eller har Hulkenberg og Villeneuve rett i at sporten skal ha et visst element av fare?

Bli med til verdens viktigste bilutstilling