Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Honda har slitt tungt i det norske markedet i flere år. Så langt i 2016 har de en markedsandel på lave 1,2 prosent, og har ikke solgt mer enn 286 biler i årets to første måneder.

Med det har de blitt forbikjørt av merker som Citroën og Renault, og er bare hårfint foran Hyundai og Lexus.

Honda sliter med et smalt modellutvalg. Samtidig har ikke den tidligere storselger-SUVen CR-V klart å markere seg særlig godt mot mange nye og tøffe konkurrenter. Dermed blir salget så begrenset.

Ny strategi

I dag er den norske importøren eid av fabrikken i Japan. Men nå kaster de kortene og vil ikke lenger være importør i Norge.

Bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) forteller nå at de ansatte hos importøren og forhandlerne er blitt informert om at Honda ønsker å avvikle sin virksomhet i Norge.

Dette skjer angivelig som følge av en ny strategi, der Honda vil beholde importleddene i større markeder, mens de vil ha inn private importører i de mindre, som Norge. Det er ikke kjent hvor fort dette skal innføres.

Dette er en av de glemte bilene i bruktmarkedet

De private har størst suksess

For Norges del betyr dette naturligvis mye usikkerhet rundt Honda. og merkets fremtid her hjemme. Broom-redaktør Knut Skogstad følger bilbransjen tett. Han tror også dette kan gi nye muligheter for Honda i Norge.

– Ja, så absolutt! I dag er det en god blanding av fabrikkeide- og private, norskeide bilimportører i Norge. Og jevnt over er det de private som har størst suksess. Det har flere årsaker. Det handler både om kulturforskjeller, nærhet til markedet og ulike fokus. Det finnes ingen fasit her, men særlig for mindre merker, kan det nok være en fordel å være uavhengige av fabrikken og bestemme mer selv. Det betyr gjerne mindre byråkrati og kortere vei til markedet – da er det også enklere å være tett på forhandlere og kunder, mener Knut.

Denne nyheten kan bli svært viktig for Honda

Det samme skjedde med Citroën

– Det er ikke noen fare for at Honda forsvinner fra Norge nå?

– Det er vanskelig å svare bombastisk ja eller nei på det spørsmålet. Men det vil overraske meg mye om ikke en ny aktør kommer inn. Honda har helt klart større potensiale enn det de har klart å ta ut de siste årene. Dessuten ruller det nesten 60.000 brukte Hondaer på norske veier, det betyr igjen et ettermarked som gir betydelige inntekter.

– I fjor skjedde forresten noe helt tilsvarende med Citroën her hjemme. Fabrikken i Frankrike ønsket ikke lenger å stå for importen. Da kom Bertel O. Steen inn som ny importør. Det er helt sikkert andre, eksisterende importører som kan tenke seg ett merke til, sier Knut Skogstad.

LES MER: De skal doble omsetningen i Norge

Honda CR-V har solgt svært bra i Norge, i flere generasjoner. Dette er den første. 
Honda CR-V har solgt svært bra i Norge, i flere generasjoner. Dette er den første. 

Denne modellen alene ville vært Norges mest solgte bilmerke