100 km/t på motorveien – så slipper vi rattet

LISBOA (BROOM / TV 2) Spesiell opplevelse – se video.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trafikken er tett på motorveien utenfor Lisboa. Men så løsner det. Jeg drar opp en liten hendel til venstre for rattet – og så lener jeg meg tilbake i setet.

Jeg har tatt høyrefoten bort fra gasspedalen. Nå slipper jeg også rattet. Bilen tar over. Den holder avstand til bilen foran og styrer av seg selv.

Men det går litt for sakte i høyrefilen. Jeg holder blinklyshendelen nede i et par sekunder. Da svinger bilen til venstre, skifter fil og legger seg pent til rette i det nye kjørefeltet. Så gir den gass, opp til toppfarten jeg har stilt inn. Fortsatt har jeg ikke rørt rattet.

Følge etter i 210 km/t

Vi er i Portugal, på verdenslanseringen av nye Mercedes E-klasse. En imponerende bil som er proppet med alt det siste av teknologi fra Mercedes, Blant annet det systemet vi tester ut akkurat nå. Mercedes sin Drive Pilot.

Det handler om selvkjørende bil. Dette jobber en rekke bilprodusenter med nå. Mercedes er sannsynligvis de som har kommet lengst, og i E-klasse presenterer de siste generasjon av en rekke løsninger.

Jeg har vært borti lignende systemer tidligere, men ikke så imponerende som dette. Mercedesen kan følge etter andre biler i inntil 210 km/t. Den kan også orientere seg, selv om veimerkering mangler. I tillegg er det en rekke sikkerhetssystemer som skal hindre kollisjon eller påkjøring av fotgjengere.

Tesla jobber også med dette, les mer om det her:

Popper opp diskret melding

Det er en ganske spesiell opplevelse å sitte slik og se rattet bevege seg av seg selv. Sensorene jobber hele tiden. Passer på avstanden til bilen foran, holder oss midt i kjørefeltet. Alt er mykt og kontrollert, noe som underbygges av høy komfort og svært god støydemping.

I praksis er bilen helt selvkjørende. Men Mercedes understreker at dette er hjelpesystemer. Her er det blant annet juridiske floker som må løses før systemet kan rulles ut i sin helhet.

Derfor popper det også opp en diskret melding med jevne mellomrom. Jeg må ta rattet og gjøre et lite utslag med det. Så tar bilen over igjen.

I motsatt fall øker varslingen. Tar jeg ikke rattet da heller, bremser bilen av seg selv og aktiverer nødblinken. Et viktig sikkerhetssystem, i tilfelle føreren sovner eller for eksempel har får et illebefinnende.

Bilen kommer når du kaller på den

En revolusjon

Milene ruller unna og det er en temmelig spesiell opplevelse å bare sitte og overvåke at bilen gjør som den skal. Og det gjør den virkelig. Mest imponerende er kanskje hvor mykt den korrigerer kursen, og hele tiden holder riktig avstand til både veimerking og andre biler.

Du kan mene hva du vil om selvkjørende biler, men i køkjøring og på motorvei er dette helt genialt. Og sikkerhetsmessig står vi foran en aldri så liten revolusjon. Framtiden er her nå, det er ikke veldig lenge før systemer som dette blir å finne i en rekke nybiler.

Etter mange mil svinger vi av motorveien, og inn på en svingete småvei. Nå er det min tur! Jeg tar over rattet og slår av cruisekontrollen. Uthvilt og klar for kjøring, etter at Mercedesen har gjort jobben i et par timer.

Se video av hvordan systemet fungerer, øverst i saken:

Her er bilen som skjønner norsk

Nye Mercedes E-klasse kommer til Norge i april og er en av de mest avanserte nybilene du kan kjøpe. 
Nye Mercedes E-klasse kommer til Norge i april og er en av de mest avanserte nybilene du kan kjøpe. 

Denne bilen skal gi luksus til folkepris