Denne bilen blir et beist både på bane og på gaten, og den er klar til å kjempe mot hvem det skulle være. 
Denne bilen blir et beist både på bane og på gaten, og den er klar til å kjempe mot hvem det skulle være. 

Dette er bilen som kan hamle opp med det meste

Ny Chevrolet er herlig kompromissløs.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange nordmenn husker Rudolf Blodstrupmoens berømte ord i filmen «Flåklypa Grand Prix»: "Je e villi tell når som helst, hvor som helst, å møte åkken som helst".

Slikt prat tyder på selvsikkerhet så det holder, men det hadde jo også Blodstrupmoen grunn til (ihvertfall til Reodor Felgen dukket opp). Noen andre som er full av selvsikkerhet er Chevrolet med sin nye Camaro ZL1. Her snakker vi nemlig seriøse saker.

Camaro ZL1 er sportslig fokusert, og vil by på heftig kjøreglede. 
Camaro ZL1 er sportslig fokusert, og vil by på heftig kjøreglede. 

10-trinns kasse

Under panseret finner vi LT4-motoren fra Corvette Z06. Det betyr i klartekst en kompressormatet 6,2-liters V8 på 640 hk og med hele 870 Nm i dreiemoment.

Koblet til de enorme kreftene, finner vi GMs første 10-trinns kasse, som er tunet for å matche motorens register og moment. Girkassen vil etter hvert også komme i andre GM-produkter, og i løpet av 2018 vil den være på plass i åtte ulike modeller.

Gjeninnfører omstridt fartsgrense

Denne kommer som en overraskelse på mange: GMs første 10-trinns kasse. 
Denne kommer som en overraskelse på mange: GMs første 10-trinns kasse. 

En voldsom grill

For den som ikke vil gire med hendler bak rattet (eller la kassen gjøre alt selv), får man også ZL1 med en 6-trinns manuell girkasse. Chassiset er selvsagt også satt opp for seriøs banebruk, og har Magnetic Ride-fjæring, elektronisk limited-slip diff, 20-toms alufelger med Goodyear Eagle F1 dekk og Brembo skiver rundt om.

Dette skal bli luksusbil til folkelig pris

Bilens ytre kjennetegnes ved en kjeft (grill) som er like brautende som Blodstrupmoen, og skal gi mer luftgjennomstrømming enn SS-grillen. Et nytt panser med karbon-elementer, en ny front-splitter, fetere hjulbuer og vinge bak er med på å opprettholde det anonyme og tilbaketrukne designet.

Camaroen ser minst like tøff ut bakfra som forfra. 
Camaroen ser minst like tøff ut bakfra som forfra. 

BMW M4 bør passe seg

Innvendig får man sportsseter fra Recaro, ratt med flat bunn og en Performance Data Recorder (ekstrautstyr for den som absolutt må se målinger av alle mulige verdier).

Ytelser som 0-100 og toppfart er ennå ikke oppgitt, og prisen er heller ikke klar. Men Camaro ZL1 skal være i salg i USA senere på året.

Chevrolet sier bilen kan hamle opp med hvem som helst, når som helst. Det kan den sikkert, for selv en rival som BMW M4 har 100 hester mindre enn Camaroen. Men det spørs hva som skjer hvis Il Tempo Gigante dukker opp til en duell… "Time vil sjåv"...

Politiet varsler storkontroller hele uka