Broom har nettopp vært på lansering av nye Mercedes E-klasse sedan, i Portugal.  Men snart kommer også stasjosvogna, som jo er den som kommer til å selge best i Norge. Her er en testbil på besøk i Norge, godt pakket inn i kamuflasjefolie. Foto: Erik Tangen
Broom har nettopp vært på lansering av nye Mercedes E-klasse sedan, i Portugal.  Men snart kommer også stasjosvogna, som jo er den som kommer til å selge best i Norge. Her er en testbil på besøk i Norge, godt pakket inn i kamuflasjefolie. Foto: Erik Tangen

Her er Mercedes-nyhetene på test i Norge

Snart kommer det to svært interessante nye modeller.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mange utenfor hotellet i Trondheim som får hakeslepp, når en kamuflasje-foliert Mercedes E-klasse stasjonsvogn dukker opp.

Men Erik Tangen (19) fra Sigdal i Buskerud, er ikke sen om å få opp mobilen og ta bilder.

– Den kjørte sakte forbi, og fikk mye oppmerksomhet fra oss som sto utenfor, forteller han.

Tangen er ikke den eneste som møter kamuflerte Mercedeser like før påskeferien. Arne Martin Lamo (24) oppdager like godt en helt kortesje!

Snakket med testsjåførene

Lamo fikk også en kjapp prat med testsjåførene, som kunne gi litt mer kjøtt på benet. Bilene som var folierte var også her E-klasse. Både sedan og stasjonsvogn.

Stasjonsvogna er ikke vist offentlig uten kamuflasje enda. Men den blir en svært interessant bil for det norske markedet når den kommer til høsten.

– Jeg fikk se innsiden av bagasjerommet på stasjonsvogna, og det er bare en ting å si om det: Det er digert, forteller den bilinteresserte 24-åringen.

Under kamuflasjen befinner det seg trolig en bil som blir svært aktuell i Norge - nemlig en ladbar hybrid av E-klasse. Foto: Arne Martin Lamo
Under kamuflasjen befinner det seg trolig en bil som blir svært aktuell i Norge - nemlig en ladbar hybrid av E-klasse. Foto: Arne Martin Lamo
Her er nye Mercedes E-klasse sedan, som kommer til det norske markedet i mai. Designmessig er det ikke gjort noen store sprell. Den føyer seg pent inn i sortimentet mellom C-klasse og S-klasse.
Her er nye Mercedes E-klasse sedan, som kommer til det norske markedet i mai. Designmessig er det ikke gjort noen store sprell. Den føyer seg pent inn i sortimentet mellom C-klasse og S-klasse.

Ladbar hybrid

Mye tyder altså på at Mercedes fortsatt har tenkt å være klasseledende på bagasjeromsvolum. Bildene viser også at det er et betydelig overheng bak.

Sedanen av E-klasse har allerede blitt lansert.

Men bilen som fortsatt er foliert med kamuflasje er trolig en variant som kommer først sent på høsten. Og den passer perfekt til det norske avgiftssystemet – det er nemlig en ladbar hybrid.

Legger lista

Broom har altså nettopp vært på lanseringstur i Lisboa med nye E-klasse. Da var det sedan som ble testet.

Og førsteinntrykket av denne bilen er at Mercedes, nok en gang, legger lista høyt når det kommer til teknologi.

Særlig interiøret og utstyrsnivået, er i en liga som ingen av konkurrentene kan måle seg med akkurat nå.

Her står en rekke helt spesielle biler. Foto: Arne Martin Lamo
Her står en rekke helt spesielle biler. Foto: Arne Martin Lamo

Råskinn fra Mercedes – og den er rimelig

Ny image

Det tyske premiummerket endret kursen i forhold til design og image, da de lanserte den nye kompaktbilen A-klasse i 2012.

Siden den tid har de kommet med en rekke modeller som har truffet blink.

E-klasse er ekstra viktig på flere måter. For det første er dette den mestselgende modellen i sortimentet. For det andre skal den nye generasjonen sette en ny standard for segmentet.

– Nye E-klasse er nå vårt utstillingsvindu med tanke på utstyr og teknologi. Tidligere har det ofte vært flaggskipet S-klasse som har fått den æren, men denne gangen gjør vi det med E-klasse, forteller informasjonssjef i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby.

Det beste er på innsiden. Her setter Mercedes en ny stundard, både når det gjelder kvalitetsfølelse og teknologi.
Det beste er på innsiden. Her setter Mercedes en ny stundard, både når det gjelder kvalitetsfølelse og teknologi. Foto: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Se opp, BMW, denne kan bli brysom

Klar i mai

I tillegg til å være blant de aller fremste på såkalt autonom kjøring (selvkjørende), har den også helt nytt infotainmentsystem. Det siste kan nærmest over natta gjøre at mye av det andre på markedet føles utdatert.

Sedanen kommer i mai, med en startpris på 539.900 kroner. Til høsten er det stasjonsvogna sin tur – trolig med et pristillegg på 35-40.000 kroner.

Prisen på den ladbare hybriden er det vanskelig å spå noe om foreløpig.

Se hva som kom med ferge til Kristiansand