Slik ser en ganske vanlig taxi ut – men slik kan også en helt uvanlig taxi se ut. Denne tilhører sistnevnte kategori. Presset inn mellom forskjermene er nemlig en spinnvill motor på 381 hk! Nå skal den selges. Faksimile: Finn.no
Slik ser en ganske vanlig taxi ut – men slik kan også en helt uvanlig taxi se ut. Denne tilhører sistnevnte kategori. Presset inn mellom forskjermene er nemlig en spinnvill motor på 381 hk! Nå skal den selges. Faksimile: Finn.no

En av Norges råeste taxier – nå er den til salgs

Sjekk prisen på BMW-en nå!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En vanlig taxi, tenker du kanskje, når du ser den hvite BMW 5-serien. Riktignok med M-pakke, som gir den et litt mer sportslig utseende, men mest sannsynlig er det vel en 520d med 163 hk?

Joda, tanken er nok riktig den. Som regel har du nok rett. Men akkurat i dette tilfellet tar du skammelig feil.

For her snakker vi ganske enkelt om en av Norges aller råeste taxier. Nemlig en BMW M550d xDrive. Det lukter svidd lang vei av den 3-liter store TRIPPEL turbo-motoren som spytter ut 381 hk.

Ikke bare det – den skal selges. Det er gode nyheter for de som så langt etter en slik da den var ny. For her har verditapet vært brutalt!

De penga ...

La oss dvele litt på dette med pris. Ny kostet en slik bil fort både 1,4 og 1,5 millioner kroner. Som taxi hadde den en betydelig rabatt, men det er ingen ting i forhold til "rabatten" du får nå. Prisantydning nå er nemlig –hold deg fast – 585.945 kroner. Det er et "avslag" i prisen på nærmere én million kroner. På tre år.

Plutselig ble den tilgjengelig for langt flere.

Det er naturligvis en bakside – og den er at ettersom den er taxikjørt, har den rukket å legge bak seg noen kilometer. Nærmere bestemt 179.400.

I annonsen påpekes det imidlertid at det har vært èn eier og en bruker av bilen. Vedkommende er 68 år. Den er, fortsatt i følge annonsen, pent kjørt rundt om i Stavanger, der den har tjenestegjort.

Dette er ikke en vanlig familiebil

Lavt forbruk

Nå er det flere gode grunner til å ikke velge en bil med monstermotor som taxi. De fleste er knyttet til kostnadsnivå – alt fra drivstofforbruk, servicer og forsikring blir jo gjerne i en egen prisklasse på slike biler. En HØY prisklasse.

På vinterføre kommer det godt med å ha firehjulsdrift, når motoren yter 381 hk og har et dreiemoment på 740 Nm!
På vinterføre kommer det godt med å ha firehjulsdrift, når motoren yter 381 hk og har et dreiemoment på 740 Nm!

Men akkurat med M550d slipper du i alle fall rimelig unna med tanke på forbruk. Dette er jo dieselmotor, og den klarer seg med godt under literen på mila. Oppgitt blandet forbruk er faktisk 0,63 l/mil.

I en såpass stor bil, som også gjør 0-100 km/t unna på 4,9 sekunder, er det rett og slett svært imponerende.

BMW 5-serie: Vinneren på bruktimport

Firehjulsdrift

En annen fordel med M550d, kontra en fullblods M-bil med bensinmotor, er at den har xDrive firehjulsdrift. Det kommer godt med når de voldsomme kreftene gjør hva de kan for å rive løs dekkene fra underlaget.

For øvrig er det ikke en bil som er steinhardt satt opp, for at du skal kunne sette best mulige rundetider. Vipper du det justerbare understellet i komfortmodus, blir den akkurat så myk, stille og behagelig som en vanlig 5-serie.

Hvor god stand bilen vi har plukket ut på finn, er i realiteten er vanskelig å avgjøre. Annonsen har bare tre bilder, alle eksteriørfoto, og det eneste som står i teksten er at den er meget fin og godt vedlikeholdt. Men det skriver jo de fleste, og hva som menes med dette varierer MYE.

Dette har BMW aldri gjort før

Kjøp av brukt taxi

Fordelen med å kjøpe brukt taxi, er ofte at disse i alle fall har fått god oppfølging på merkeverksted.

Ulempen er at det varierer veldig hvor mye eieren/sjåføren har brydd seg om bilen. Mye får du svar på i det du setter deg bak rattet eller kikker inn bilen.

En grundig sjekk av bruktbil er alltid lurt. Hvis du vurderer brukt taxi bør sjekken helt klart inkludere en test hos merkeverksted. Særlig på en bil som dette, der utgiftene fort kan bli store hvis noe går galt.

Klikk her for å se hele annonsen

Ikke stasjonsvogn

Akkurat denne bilen er sedan. Det er ikke like praktisk som en Touring-utgaven, og de aller fleste andre M550d-ene på bruktmarkedet er stasjonsvogn.

Men akkurat BMW-folket har litt mindre imot sedaner enn de fleste andre. Så med tanke på resalg-verdien trenger ikke dette å være et stort minus.

Kvalitetsfølelsen og brukervennligheten er det ingenting å si på i BMW 5-serie.
Kvalitetsfølelsen og brukervennligheten er det ingenting å si på i BMW 5-serie.

Verdens beste

Men diesel er jo ikke noe pent å høre på, vet vi mange mener. Det kan vi til dels være enige om. Det finnes imidlertid unntak. Og M550d er så avgjort et av dem. Her er det rett og slett skikkelig godlyd!

381-hesters kraftpakken ble av flere regnet som den beste dieselmotoren verden hadde sett, da den kom på markedet. Og fortsatt er det ytterst få som virkelig kan utfordre den.

Så kanskje er det nå du skal knuse sparegrisen og begynne å forberede rekken av "fornuftige" argumenter for at familien burde skaffe seg en litt sprekere familiebil?

BMW: Trippel-turbo er fremtiden