Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen få har sett den. En mørkeblå Toyota Mirai på norsk jord. Den har vært i landet siden januar, men er ingen bil som Toyota har solgt. Det har nemlig ikke vært sikkert om Mirai i det hele tatt ville komme i salg i Norge i 2016.

Men nå er det offisielt: Toyota Mirai vil bli lansert i Norge sommeren 2016. Antallet biler er kun 10 biler, grunnet begrensninger på fabrikken i Japan. Prisen vil bli 609.500 kroner.

I øyeblikket er det fem hydrogenstasjoner på Østlandsområdet, men aktørene HYOP og Uno-X har frem til 2020 planer om mer enn 20 hydrogenstasjoner totalt på landsbasis.

Toyota Mirai kan vise seg å bli en svært viktig bil på mange områder. 
Toyota Mirai kan vise seg å bli en svært viktig bil på mange områder. 

Trives i kulde

Den mørkeblå bilen som har vært observert i Norge, har tjenestegjort som testbil, for å finne ut hvordan Mirai liker seg i den norske vinterkulden. Det har ifølge Toyota Norge gått helt problemfritt:

– Kupeen blir svært fort varm, siden prosessen i brenselcellen avgir noe varme som vi kan utnytte i varmeapparatet, uten at dette medfører noen særlig reduksjon av rekkevidden. I praksis viser det seg at vi kan oppnå en rekkevidde mellom hver fylling på ca 40 mil på vinterstid, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Også innvendig har Toyota Mirai sin egen stil. 
Også innvendig har Toyota Mirai sin egen stil. 

En viktig milepæl

– Det er en viktig milepæl for oss å levere nullutslippsbilen Mirai til kunder i Norge. Vi tror dette er starten på noe stort, og vi mener at denne teknologien vil spille en viktig rolle for å erstatte fossildrevne biler i fremtiden. Vi lanserer Mirai nå fordi vi ser at biler på veiene er nødvendig for å bygge ut flere fyllestasjoner.

Slik går det når Audi utfordrer et jagerfly!

En rekke land satser på omfattende utbygging av hydrogenstasjoner, for å legge til rette for hydrogenbiler. Toyota Norge forventer at hydrogenstasjoner prioriteres i Nasjonal transportplan 2018-2029, og at Enova får tildelt midler til å støtte opp under utbyggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner.

– Når vi ser hva elbilene har fått til, er det store muligheter for hydrogenbilene her til lands. De nyter godt av de samme fordelene som moms- og avgiftsfritak ved kjøp, tilgang til kollektivfelt og gratis bomvei, sier Olsen.

Dette skal Mercedes satse tungt på fremover

Flere fyllestasjoner for hydrogen er nødvendig, skal biler som Mirai lykkes. 
Flere fyllestasjoner for hydrogen er nødvendig, skal biler som Mirai lykkes. 

Eneste utslipp er vann

Mirai er utstyrt med Toyotas brenselcellesystem (TFCS) som er bygd opp av både brenselcelle-teknologi og hybridteknologi. Den er utstyrt med Toyotas egenutviklede brenselceller og drivstofftanker som fylles med hydrogen under høyt trykk (700 bar).

I brenselcellen omdannes hydrogen fra tanken og oksygen fra lufta til elektrisitet som driver elmotorene. Eneste utslipp er vann. Føreren kan forvente samme kjørekomfort som i biler med konvensjonelle bensinmotorer, blant annet svært lang rekkevidde og tankfylling som tar ca. 3-5 minutter.

Vil nekte Tesla å selge bilene sine