Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Realistiske salgsmål er alltid en lur ting. Spesielt når varen som skal selges har ny teknologi. Da Honda viste fram sin produksjonsklare hydrogenbil Clarity for allmenheten under Tokyo Motor Show i høst, var det ingen tvil om at konsernet ser på bilen som et skritt på veien mot hydrogenfremtiden.

For øyeblikket er hydrogensatsingen helt i startfasen. Toyota Mirai og nevnte Honda Clarity selges først til det japanske publikummet, så får deler av Europa og USA bilene. Mirai var først ute, mens Honda satser på å selge 200 Clarity i år på det japanske markedet.

Når man tenker på hvor ekstremt dyrt det helt sikkert har vært å utvikle Mirai og Clarity, skjønner man at Toyota og Honda ikke gjør dette for pengenes skyld. I hvert fall ikke slik som verden ser ut nå. Men selvsagt håper og tror man at hydrogenteknologien etter hvert vil bli satset på av flere land, og at man dermed en dag kan innkassere mengder av bonuspoeng i form av erfaring med slike biler når hydrogen-bilens tid virkelig er kommet.

Hondas salgsmål for nye Clarity er på realistiske 200 biler i Japan i 2016. 
Hondas salgsmål for nye Clarity er på realistiske 200 biler i Japan i 2016. 

Den viktigste bilen på 100 år

Honda har lang fartstid i hydrogen-gamet, og lagde også en bil kalt FCX Clarity fra 2008-2014. Den ble lånt ut her og der til viktige personer, som diverse underholdnings-stjerner i California (f.eks Jamie Lee Curtis), men den ble også mye testet i bilblader og ulike bilprogrammer. Noen husker kanskje Top Gears James May bak rattet på bilen, hvor han uttalte: «Den viktigste bilen på 100 år».

Dette er den eneste i sitt slag

Men FCX Clarity var mest bare for testing, og Honda bygde bare 80 eksemplarer på seks år. Ett annet selskap som har drevet en del med det samme, er General Motors, som lagde 119 test-eksemplarer av sin hydrogendrevne Equinox. Den første sto ferdig i 2007, og i løpet av noen få år fikk over 5.000 personer kjøre bilene for å komme med sine kommentarer og meninger. Noen av bilene kjørte nærmere 200.000 km.

GM har lang erfaring med hydrogenbiler, her konseptet HY-wire fra 2002. 
GM har lang erfaring med hydrogenbiler, her konseptet HY-wire fra 2002. 

En helt ny modell om fire år

Honda og GM har dermed stor erfaring med hydrogenbiler, og de to gigantene kunngjorde i 2013 en samarbeidsavtale om slike biler. Sammen skulle de utvikle og utforske hydrogenbilen, med et mål om å lage en helt ny modell til 2020, basert på GMs andre generasjons system, og med erfaringen fra Clarity.

To som virkelig gir deg mye bil for pengene

GM og Honda har to hovedmål: Å øke volumet, og kutte kostnader. Man utvikler selv brenselcellene og hydrogentankene, mens batteri og elmotorer vil komme fra underleverandører. Honda og GM vil ha hvert sitt karosseri, og ønsket volum er titusenvis av biler hvert år, i stedet for et par hundre.

Med konseptbilen FC Sport fra 2008, viste Honda at hydrogenbiler slettes ikke trenger å være trauste saker rent designmessig. 
Med konseptbilen FC Sport fra 2008, viste Honda at hydrogenbiler slettes ikke trenger å være trauste saker rent designmessig. 

Vanskelig å få prisen ned

Det blir lettere hvis prisen går ned, og for å få ned prisen må f.eks bruken av platina i brenselcellene ned. GM sitt mål er å redusere mengden platina til under halvparten av hva man bruker nå (fra 30 gram til 12 gram). Brenselcellene skal også yte mer, og veie mindre enn de gjør i dag.

Brenselceller er også skjøre saker å produsere, noe som gjør kvalitetskontroll ekstra viktig. Det medfører imidlertid høyere kostnader, så her er det mange motstridende elementer som legger kjepper i veien for kostnadskutt. Men at GM og Honda samarbeider om en slik bil, viser at de begge tar hydrogen-satsingen svært seriøst. Den som lever til 2020 får se…

Mange kan bli lurt av denne testen