Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

l– Jeg har jobbet i NAF-systemet siden 1977 og sett ganske mye, men maken til dette har jeg aldri sett før, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF til BA.

BA skrev om den spesielle hendelsen torsdag. En ung kvinne fikk seg en ubehagelig opplevelse ved Askøy senter da bakakslingen knakk rett av mens hun kjørte.

– Kan prise seg lykkelig

– Datteren min kjørte ut fra senteret, og idet hun kjørte ut hørte hun en skraping bak i bilen. Det var dramatisk. Bakakslingen falt av. Bilen svingte ut i veien, og der ble den stående, har bileieren fortalt til BA.

Kvinnen er glad for at ingen ble skadet, og at ulykken ikke skjedde et annet sted og i høyere fart. Det poengterer også Engebretsen.

– Sjåføren kan prise seg lykkelig for at det ikke skjedde et sted med høyere hastighet. I 80–100 kilometer i timen hadde dette fått katastrofale følger. Når det skal være så gærnt, har det heldigvis endt bra likevel, sier han.

La bilen ut for salg like etter at dette skjedde

Nylig EU-godkjent

Bilen ble angivelig EU-godkjent i november 2015, men bileieren ønsker ikke at BA skal kontakte verkstedet hvor EU-godkjenningen ble gjort.

– En meget spesiell situasjon. Spørsmålet er hvilken tilstand bilen var dagen den var på kontroll sammenlignet med da dette skjedde.

– Hvis det ikke gjort noe med bilen etter EU-kontrollen er det rart at dette ikke ble merket under kontrollen, sier Engebretsen.

Han poengterer at øvre fester i opphenget til bakakslingen er punkt som skal bli sjekket under EU-kontroll.

– Å se en hel bakaksling bli revet løs fra en bil på denne måten er helt unaturlig. Sjelden vare, sier han.

Overbelastning

Engebretsen er overbevist om at et brudd i festet på den ene siden umiddelbart har belastet motsatt side slik at festet har røket av der også.

Noe mer konkret om årsaken kan han ikke si uten å inspisere bilen, forteller han.

– Jeg skulle gjerne sett under bilen, men bruddene har garantert skjedd rett etter hverandre. Ellers ville bilisten ha hørt forferdelige ulyder, sier Engebretsen.

Les flere bilsaker i BAs motormagasin her

Nå blir EU-kontrollene strengere – og dyrere