Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når så du sist en knallrød Skoda Superb med sorte speilhus, sort tak, sort grill, sort spoiler på bakluka og sorte lister rundt vinduene? Sannsynligvis har du ikke sett det på veien ennå. Men det kommer. Og det er tøft!

Om standardutgaven av Superb minner om en godt voksen herre i dress, blir den straks mer rampete når den får Sport Line-detaljene. Da er det plutselig caps bak fram, joggesko og saggende bukser.

Det er ikke så mye som skal til, men noen ganske små grep kan få Superb til å bli en bil mange snur seg etter.

Disse 4x4-eierne er mest fornøyd

Mange snudde seg

Det var i alle fall tilfellet på bilmessen i Genève, der konseptet ble vist til publikum og presse. Den iøyefallende rødfargen, kombinert med sorte detaljer, var et skikkelig trekklaster på Skoda-standen.

Egentlig er det ikke noe nytt. Skoda gjør det også med de mindre modellene. Disse modellene får tilleggsbetegnelsen Monte Carlo.

Skodas flaggskip, Superb, får et ekstra tøft utseende med Sport Line-designet.
Skodas flaggskip, Superb, får et ekstra tøft utseende med Sport Line-designet.

Nå er det imidlertid merkets flaggskip sin tur. Og da har en bestemt at det heter Sport Line i stedet.

Så billig får du status-SUV med stjerne i grillen

Gjennomført

18" eller 19" felger er inkludert, sammen med mørke lys, og den vesle spoileren på bakluka.
18" eller 19" felger er inkludert, sammen med mørke lys, og den vesle spoileren på bakluka.

Pakken består utvendig av at følgende leveres i blanksort: Grill, speilhus, tak, spoiler på bakluka og list under dørene. I tillegg får den en Sport Line-logo på forskjermene og 18" eller 19" mørke felger. Joda, det er ganske gjennomført.

Og det fortsetter på innsiden.

Her er det nemlig skikkelige racingstoler med semsket skinn og diamantmønster ala det vi finner i RS-modellene til Audi, stemningsbelysningen er illrød i stedet for hvit og på infotainmentskjermen kan du få noe som kalles Performance Monitor. Her vises blant annet G-kreftene.

Dette er det viktigste når vi skal kjøpe bil

Innvendig er det skikkelige sportsseter, sportsratt med flat bunn, rød stemningsbelysning og karbonlister. For å nevnte noe av det som skiller Sport Line fra en standard Superb.
Innvendig er det skikkelige sportsseter, sportsratt med flat bunn, rød stemningsbelysning og karbonlister. For å nevnte noe av det som skiller Sport Line fra en standard Superb.

Sportsratt

Rattet er også distinkt sportslig: Treeiket, med tykt og perforfert skinn og kontrastsømmer. Her er det også girhendler bak rattet om du skal gire som en Formel 1-sjåfør, på vei til barnehagen.

Til og med speedometer og turteller har fått særpreg, nemlig typisk RS-design med en tykk hvit ramme rundt tallene.

Nytt er det også at taket blir sort innvendig, noe som gir et mer helhetlig inntrykk av coupeen når også skinnstoler og dashbordet er stort.

4x4

Til Norge kommer Superb Sport Line til høsten. Men hva det vil koste har vi ikke oversikt på ennå.

I tillegg til Sport Line og Morte Carlo har som kjent Skoda også sine RS-modeller.

Og her er det også en viktig nyhet på vei: Octavia RS kommer nemlig med 4x4. Det er gode nyheter, for det begynte å bli mye krefter å holde styr på for forhjulene.

Dette skal bli jålebil til lavpris