Brooms Lord Arnstein Landsem har vært på bilmessen i Genève, og her følger hans oppsummering av besøket. 
Brooms Lord Arnstein Landsem har vært på bilmessen i Genève, og her følger hans oppsummering av besøket. 

Bli med til verdens viktigste bilutstilling

GENEVE (Broom TV 2): Superbiler med 2.000 hk, diesel i skammekroken og herlige, men urealistiske drømmer. Få med deg denne oppsummeringen!


Lordens blogg er fylt med personlige betraktninger, et lite sideblikk på noe av alt det spennende som skjer i bilverdenen. Denne gang handler det om bilutstillingen i Geneve som mange mener er verdens viktigste.

Geneve er en favorittmesse, både for utstillere, journalister, PR-folk og besøkende. Det er mange grunner til det, men to stikkord er kompakthet og mangfold. I motsetning til f.eks den altfor store Frankfurt-utstillingen, er Geneve overkommelig, og attpåtil har Geneve en enorm variasjon av bilmerker. Her finner du alle de rare små merkene du ikke finner andre steder, og her finner du alle superbilene som nå helst skal ha 1.000 hester eller mer. Så hvis du aldri har vært på en stor internasjonal bilmesse før, så er det ingen tvil om at jeg anbefaler Geneve som det soleklare valget.

Selve byen er kjip. Noe som er litt rart siden Sveits tross alt er verdens kanskje vakreste land. Men det har altså ikke byen Geneve fått med seg, der den ligger tett inntil grensen mot streikenasjonen Frankrike. Å alltid være nøytral har sine økonomiske fordeler, men denne nøytraliteten har også sine fordeler når det gjelder bilutstillingen i Geneve. For her er ingen av de store merkene på hjemmebane, så ingen trenger å overkompensere for noe som helst. Mercedes-Benz og BMW har f.eks meningsløse store haller i Frankfurt (fordi man må imponere på hjemmebane), men i Sveits stiller de på linje med Mitsubishi og Opel.

Denne nybilen tar det et halvt år å bygge

Dermed blir det hele mer demokratisk, og alle får muligheten til å vise seg frem på linje med alle andre. Så hva skal man oppsummere Geneve med? Hva var høydepunktene? Hvor går veien videre? Satser alle på elbiler? Er dieselbilen død? Er det aldri noen ende på nye superbilfabrikanter? Her er noen av mine observasjoner og betraktninger fra messen:

Kinesiske Techrules overdriver kanskje tallene, men det er morsomt å se at det kommer gøyale biler med spennende teknologi derfra også. Foto: Lorden
Kinesiske Techrules overdriver kanskje tallene, men det er morsomt å se at det kommer gøyale biler med spennende teknologi derfra også. Foto: Lorden

Hvem tar med en kassegitar?

Miljø er sjeldent spesielt i fokus på Geneve. Noe som ikke er så rart, siden det er så enormt mange ekstreme sportsbiler og superbiler å se. I løpet av noen få skritt går jeg fra en ny Corvette, til den nye Lamborghinien, til en ny Porsche 911, og nedenfor den igjen en ny Bugatti med 1.500 hk, fulgt av Koenigsegg-standen tvers ovenfor, og Pagani bortom der igjen. Og slik fortsetter det. Den ene fantastiske superbilen etter den andre, hvor alt handler om hestekrefter, toppfart, design og pris. Da er det ikke så rart at miljøbudskapet glimrer med sitt fravær. Hvem tar med en kassegitar til en Metallica-konsert, liksom?

Messen tøffeste spør du meg: Sinnssyke Lazareth med Maserati V8. Foto: Lorden
Messen tøffeste spør du meg: Sinnssyke Lazareth med Maserati V8. Foto: Lorden

Men i likhet med en visemusikk-festival, finner man kassegitarene hvis man leter. Det er tross alt mange ladbare hybrider, noen elbiler og en del hydrogen-konsepter. Noen, som Hyundai Ioniq, spiller på flere strenger . Den nye modellen vil kunne kjøpes som ren elbil, som hybrid og som ladbar hybrid. Det kaller jeg helgardering. Men kanskje er dette en fornuftig vei å følge? Bilbransjen selv ser jo ikke ut til å vite hva man skal satse på. Det største unntaket er vel Toyota som satser på hybrid i stedet for ladbar hybrid, og som går opp pionerløypa innenfor hydrogen, mens de forsaker elbilen. Klare valg er respekt i min bok.

Diesel holder en lav profil

Dieselbilen fikk seg en smekk på fingrene med VW-skandalen, og den medførte også at konsernet kansellerte sin årlige før-fest i Geneve. Tradisjonelt har VW-konsernet invitert flere tusen folk til et gedigent arrangement kvelden før utstillingen åpner. Her viser man fram sine nyheter. Men i år avlyste de altså, siden det ofte kan være lurt å ligge lavt i slike stunder. Det stoppet imidlertid ikke en engelsk komiker, som under pressekonferansen for modellen Up! Beats (hvem i all verden fant på det navnet?) lurte seg inn på scenen utkledd som en mekaniker, for igjen å legge seg under bilen for å sjekke den for påmontert jukseutstyr. Harmløs moro, men en episode som viser at VW nok må leve med dieselsaken en stund til.

Denne bilen er nesten ikke til å tro

Apropos diesel, så har drivstoffet helt tydelig fått seg et alvorlig skudd for baugen. De lettere komiske slagordene man kunne finne for noen få år siden som Clean Diesel, eller ordet Diesel kombinert med grønne planteblad og/eller ordet Eco, er borte. Ingen prøver seg lenger på å mikse begrepene diesel og miljøvennlig, men det kan selvsagt endre seg om noen år. De franske og tyske bilmerkene har tross alt investert mye tid og penger i dieselteknologien, tid og penger som de kanskje heller burde brukt på andre drivstoff og teknologier?

Tusener på tusener av hestekrefter

VW-konsernet hadde med seg bilen som utvilsomt fikk mest oppmerksomhet på messen: Den nye Bugatti Chiron. Folk vrimlet rundt standen, og det er vel ikke så rart. 1.500 hk i en «vanlig» bil for gaten er vanvittig hvis man tenker over saken. Personlig syns jeg designet er for likt Veyron, og at toppfarten er lavere enn på siste Veyron (grunnet dekkene) er litt skuffende. Men jøssenavn, bilen er selvsagt helt utrolig, og et garantert mesterverk.

Volvo S90 er en flott bil, og her skjer det tydeligvis ting. Uten at jeg helt vet hva... Foto: Lorden
Volvo S90 er en flott bil, og her skjer det tydeligvis ting. Uten at jeg helt vet hva... Foto: Lorden

Når det er sagt banker mitt hjerte mer for Pagani og Lamborghini, og begge deres siste varianter var helt fantastiske. I samme gate tar jeg også med den tyske superbilen Apollo Eagle, som så aldeles fabelaktig ut. Med Roland Gumpert på laget vil den også få superseriøse kjøreegenskaper. Jeg likte også den kinesiske superbilen fra Techrules med turbinmotor og litt over 8.000 Nm i dreiemoment. Alle tall og ytelser er sikkert bare tull og vås, men frekt design og turbinmotor gir pluss i min bok. For den som synes 1.500 hk er for lite, påstod Arash med sin AF 10 at de har over 2.000 hk innabords. Til tross for det var de oppgitte akselerasjonstallene milevis bak Koenigsegg sin versting (som for øvrig banker Bugattien fra 0-300 km/t).

Så rått som det kan bli

Aller heftigst og aller tøffest var imidlertid Lazareth. En motorsykkel med Maserati V8 som stod på Sbarro-standen. Det er så rått som det kan få blitt, og gjør enhver superbil til en pusete frisørbil. Ellers er jo alltid Sbarro-standen et høydepunkt, og av forbausende få elleville konseptbiler var Italdesign sitt bidrag min favoritt, fulgt av DS og Opel GT. Pininfarina flesket til med et hydrogen-konsept som så ut til å komme rett fra Le Mans, men det falt jeg ikke for i det hele tatt.

Slik ble gutten fra Ski verdensmester

Det var heldigvis litt mer folkelige sportslige godbiter også. Den beste overraskelsen stod hos FCA. Her fant jetg Fiat 124 Spider som er en Mazda MX-5 med annen motor, mens på Abarth-standen sto deres versjon av Fiaten. Den lover ekstreme mengder kjøreglede. Tenk deg en sprekere MX-5 som er enda mer sporty, og med skorpion-logoen i stedet for Mazda-logoen. Som Abarth-eier er det svært gledelig å se at navnet er blitt en viktig del av FCA, og at man tar det seriøst.

Porsche bringer tilbake den manuelle

Det er også mange kuriøse tuning/styling-innslag på messen, til stor glede for de besøkende. Foto: Lorden
Det er også mange kuriøse tuning/styling-innslag på messen, til stor glede for de besøkende. Foto: Lorden

Den manuelle girkassen har blitt borte på superbiler, av den enkle grunn at det går for tregt kontra de fantastiske 0-100-tidene man får med andre kasser. Men har man det ikke så vanvittig travelt, er det lite som slår å kose seg med en manuell kasse på svingete veier. Det har Porsche skjønt (riktignok etter mengder av kritikk for ingen manuell girkasse på 911 Turbo og 911 GT3), og de viste en herlig 911 R som skal gi god, gammeldags kjøreglede. Da er selvsagt også turbo fy-fy, og regn med at flere fabrikanter vil hive seg på bølgen med manuell kasse og motor uten pustehjelp, i flere av sine sportslige modeller framover.

Maserati inn i SUV-gjengen

Ellers registrerer man selvsagt at SUV og crossover er enormt populært. Alle bør ha slike modeller i sine modellprogram, og sist ut er Maserati med sin Levante. Noen klager over slike biler, men jeg syns de gir et fint mangfold til bilparken. Av mer vanlige biler i denne gaten så nye Renault Scenic bra ut, mens Audi Q2 så svært forutsigbar ut. Toyotas C-HR var imidlertid et friskt pust, det samme var Subarus XV-konsept.

Den unike sportsbilen ble funnet i en hekk

Andre lekre biler var i mine øyne Volvo S90 og Aston Martin DB11, som begge så smashing ut på hver sin måte. Bentley sin stand er alltid lekker, og de har også med seg en fabelaktig liten gavebutikk hvert år. Alt koster skjorta, men det er uansett gøy å bare titte. Noe annet som var gøy var Jeep sin stand. Merket feirer 75 år i år, og hadde derfor tatt med seg tre klassiske modeller.

Lamborghini Centenario var blant de mange superbiler som vakte enorm oppmerksomhet. Geneve er absolutt fantastisk hvis man elsker denne typen biler. Foto: Lorden
Lamborghini Centenario var blant de mange superbiler som vakte enorm oppmerksomhet. Geneve er absolutt fantastisk hvis man elsker denne typen biler. Foto: Lorden

Flyktningekrisen kan gi problemer for bilbransjen

En litt underlig nyhet (men ikke så underlig allikevel) fra noen av de tyske merkene, var hvordan flyktningekrisen kan lage store problemer for mange av Europas bilfabrikanter. Hele EU-konseptet går jo ut på fri flyt over grensene, og hvis det blir innført strenge grensekontroller, så vil dagens opplegg med levering fra ulike underleverandører i ulike land ikke strekke til. Logistikken ved fabrikkene er nemlig lagt opp etter deler som kommer nøyaktig på minuttet, og man har bare en buffer på 1-2 timer. Derfor vil et Schengen-sammenbrudd få enorme økonomiske konsekvenser for flere av bilfabrikkene i Europa.

Apropos flyktningekrisen, kan den også få en annen følge. Angela Merkel har i det siste pushet hardt på for å gi elbiler insentiver i Tyskland (hennes mål er én million elbiler i 2020), men et hardt presset Tyskland vil de neste årene få enorme utgifter i forbindelse med flyktningene. Merkel prøver derfor å få bilfabrikkene til å ta størstedelen av regningen, og da spørs det hvor lystne de er på elbiler. Her er det bare å vente og se hva som skjer. Uten de tyske bilfabrikkene på laget, kan det bli tøffere tider for elbilen.

Panserdamer forsvinner ikke

Bekledningen til dagens panserdamer er svært tekkelig, her et par i Abarth-kjøredresser. Foto: Lorden
Bekledningen til dagens panserdamer er svært tekkelig, her et par i Abarth-kjøredresser. Foto: Lorden

Til slutt får vi bruke noen ord på panserdamene, som noen mener er en slags siste rest av manns-sjåvinisme. Det burde isåfall bety at i vår politisk korrekte verden, så ville antallet panserdamer synke for hvert år. Men det er fortsatt like mange panserdamer nå, som det var for ti år siden, så fenomenet ser ikke ut til å forsvinne. Er man på messen hvert år legger man også merke til at det er de samme merkene som har panserdamer hvert år, mens de andre ikke har det. Hva er grunnen til det?

Derfor skal den bare lages i 991 eksemplarer

Jeg antar at merkene med panserdamer er fornøyd med eksponeringen de får i media, og mener at damene gir dem mer av det. Mens de som ikke har det, ikke ønsker å tråkke noen på tærne, og derfor er fornøyde med å ikke ha slike damer. Nå skal det sies at damene stort sett er svært elegant kledd, milevis unna lettkledde babes i bikini som vasker biler på Gatebil-festivalen.

Mon tro hva som hadde skjedd hvis et merke faktisk stilte opp med panserdamer i Gatebil-stil? Jeg tipper standen deres hadde vært den mest besøkte på hele messen. Menn er enkle vesener, noe bilmerket TVR beviste på utstillinger på 70-tallet. De hadde til og med damer som var 100 prosent nakne ved en anledning. Aldri har så mange journalister og fotografer slåss om plassen på en utstilling...

Se hvem som snart kommer med elbil