Bo Andersson, her med besøk av Russlands president Vladimir Putin, har hatt noen tøffe år som toppsjef i Lada. Nå er det klart at svenskens tid i selskapet er over. Montasje: Lada / Scanpix.
Bo Andersson, her med besøk av Russlands president Vladimir Putin, har hatt noen tøffe år som toppsjef i Lada. Nå er det klart at svenskens tid i selskapet er over. Montasje: Lada / Scanpix.

Hørt den om svensken som ble sjef for Lada..?

Vel, snart er han ikke det lenger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mange krevende jobber i bilbransjen. Jobber med lange dager, mye ansvar og høyt press.

En av dem som virkelig har hatt det tøft de siste årene er svenske Bo Andersson. I 2013 fikk han jobben som sjef for russiske Lada.

Mens mange her hjemme etter hvert forbinder dem mest med et utall Lada-vitser (Lada har ikke vært solgt i Norge på over 20 år), er de fortsatt store på hjemmemarkedet i Russland. Ja, de har også ambisjoner om å bli en stor internasjonal aktør igjen.

Bilsalget stupte

Men først må Lada få skikk på saker og ting hjemme i Russland. Og det var her Andersson med bakgrunn fra det svenske forsvaret og bilgiganten General Motors (GM) kom inn.

Oppdraget Andersson fikk var å snu snu Lada, både økonomisk og kvalitetsmessig.

Selskapet har i mange år vært preget av korrupsjon, manglende styring og elendig kvalitetskontroll. I tillegg har pengene rent ut av selskapet. Det kunne ikke fortsette, særlig ikke etter at franske Renault kom inn på eiersiden.

Andersson hadde med andre ord litt av hvert å henge fingrene i. I tillegg fikk han krisen i russisk økonomi rett i fanget. Bilsalget i Russland har stupt etter annekteringen av Krim-halvøya og alle sanksjonene som har kommet etter dette.

Dette er ekte offroader til lavpris

Ikke populært...

Noe av det første Andersson gikk i gang med, var å kutte antall ansatte. Lada var kjent for en særdeles ineffektiv produksjon. 25.000 jobber er borte siden Andersson startet.

Så gikk han til krig mot underleverandørene. Andersson har stilt tøffe krav til både kvalitet og leveringstid, og han har også slått ned på korrupsjon i forbindelse med kjøp av varer og tjenester.

Det har ikke vært særlig populært blant alle dem som leverer deler til Lada. Flere ganger har leveransene stoppet opp, slik at Lada ikke har klart å produsere biler. Underleverandørene har også samlet seg og klaget til president Vladimir Putin, over det de oppfattet som urimelig tøffe krav fra svensken. Der fikk de imidlertid ikke gehør.

Dette er crossoveren X-RAY, en av bilene som skal ta Lada inn i fremtiden.
Dette er crossoveren X-RAY, en av bilene som skal ta Lada inn i fremtiden.

Klarer du å gjette hvor mange år Lada-legenden hang med?

Skaffet seg fiender

Andersson har tvert imot fått mye skryt for det han har klart å utrette, men det er tydeligvis ikke nok. Nå er nemlig klart at han ikke får fornyet kontrakten som går ut i høst, og at mye tyder på at Andersson kommer til å gå i god tid før dette.

Det skal ikke være bare én konkret grunn til dette. Snarere at Andersson gjennom sin målrettede jobbing etter hvert har skaffet seg for mange fiender. Det at han har sagt opp mange ansatte i tøffe økonomiske tider har også blitt sterkt kritisert i Russland. Og her hjelper det nok heller ikke at Andersson selv er utlending.

Tapte milliarder

Han har for mange blitt et symbol på en grådig kapitalist. Da hjelper det ikke at Andersson innen bilbransjen har fått mye honnør for jobben sin, og at dette av mange blir sett på som helt avgjørende for at Lada skal kunne overleve som bilprodusent.

Fjoråret endte med et underskudd på over 2,5 milliarder kroner. Det er et alvorlig skudd for baugen for Lada, som fortsatt trenger å investere store beløp for å kunne matche de utenlandske konkurrentene. Gapet opp til dem har nå blitt enda større. Men det er altså en utfordring noen andre enn Bo Andersson skal få slite med.

Denne skal få oss til å glemme Lada-vitsene

Lada Niva er en gammel sliter som også ble solgt i mange år i Norge.
Lada Niva er en gammel sliter som også ble solgt i mange år i Norge.

LES OGSÅ: Derfor forsvant Lada fra Norge