Se hvem som snart kommer med elbil
Rekkevidde på 250 kilometer og lav pris.
Biler som går helt eller delvis på strøm er i vinden som aldri før. Ikke minst i annerledeslandet Norge. Her har vi så mange incentivordninger, at vi ligger langt foran alle andre land med tanke på andelen av elbiler.
Så langt har Nissan, Tesla, BMW, Mercedes og VW forsynt seg grovest av dette markedet.
Men flere merker kaster seg på trenden. Det siste i rekken er Hyundai.
Og når de først går i gang, så tar de like godt med seg en hybrid og en ladbar hybrid i samme slengen. De får alle det samme modellnavnet: Ioniq.
Her kommer det tre Norges-biler i èn
400 biler i Norge
Først ut er hybriden. Den kommer i oktober. Så kommer den elektriske i november, og den ladbare hybriden er på plass våren 2017.
– Prisene er ikke klar før i mai, men vi skal være konkurransedyktige, sier informasjonssjef i Hyundai Norge, Morten Brusletto.
Salgsmålet er enkelt og greit: Hyundai Norge har tenkt å selge alt de blir tildelt av helelektriske Ioniq. I første omgang vil det si 400 biler.
– Så får vi se hva vi får tildelt etter det. Vi er jo i en særstilling når det kommer til elbiler her til lands, sier Brusletto.
Så mye luksus får du for 250.000 kroner
Tre modeller – ett design
På bilmessen i Genève vises disse tre bilene for publikum for første gang. Og det er mange som finner veien til Hyundai-standen for å bli bedre kjent med disse dem.
Designet er ganske likt, med små unntak. Blant annet har den elektriske varianten ikke vanlig grill, slik de to andre har.
Men utover det er de nesten identiske. Designet er nedtonet, men pent. Her er det mer "vanlig bil"-preg enn for eksempel Nissan Leaf og BMW i3.
Målet har vært å sørge for minst mulig luftmotstand, og elbil-varianten har Cd-verdi på bare 0,24. Det samme som Tesla Model S.
Sjekk hvem som skal stjele luksuskunder
Kombikarosseri
Ioniq har femdørs kombi-karosseri. Det gir ikke fullt så mye plass som en stasjonsvogn. Da vi satte oss inn i bilen som var utstilt, merket vi også at takhøyden kan by på problemer for de litt høyreiste.
Men fordi batteriene er plassert under baksetet, er bagasjerommet dypt og romslig. Når baksetene slås ned, er det på hele 750 liter.
Interiøret er også mer tradisjonelt enn hos Nissan Leaf, i3 eller Toyota Prius. Det er en del hardplast, men det meste er der du forventer og det er en stor 8" skjerm til infotainementsystemet.
God rekkevidde
Ioniq Hybrid har en firesylindret 1,6-liters GDI-bensinmotor på 105 hk. Denne jobber sammen med en elmotor, og samlet yter disse 143 hk.
Her blir det også en seks trinns dobbeltcluch-automatgirkasse, med valg mellom Sport- og Eco-funksjon.
Ioniq Electric har et 28 kWt-litium ion-plymer-batteri som skal gi en rekkevidde på opptil 250 km. Dette batteriet skal også være raskere å lade enn flere av konkurrentene.
Elmotoren yter 120 hk, og gir en toppfart på 165 km/t.