Den unike sportsbilen ble funnet i en hekk

Dette er litt av et funn!

Nå står den endelig under tak, men den vakre Jaguaren har tilbrakt mange år i en hekk. 
Nå står den endelig under tak, men den vakre Jaguaren har tilbrakt mange år i en hekk. 

Jagar E-Type, både er og var en ikonisk sportsbil. Den tok luven fra en hel verden da den ble lansert i 1961.

Så har den da også gjentatte ganger blitt kåret til verdens vakreste bil, med sine sveipende og nærmest erotiske linjer. Ikke bare var den flott å se på – den var også svært teknisk avansert for sin tid også.

Samtidig som den var billigere enn sine konkurrenter som stort sett bestod av italienske sportsbiler hvor navnet sluttet på "i".

Ingen ringere enn Enzo Ferrari slo jo også en gang fast: – Dette er den vakreste bilen som noen gang er laget. Disse ordene veier tungt den dag i dag.

Foruten det spektakulære utseendet, snakker vi skivebremser på alle hjul, uavhengig fjæring på alle hjul og gode prestasjoner. Det er vel unødvendig å fortelle at Jaguar E-Type er en bilklassiker og et samlerobjekt med svært høy verdi.

Allikevel finnes det biler som ikke akkurat har blitt godt tatt vare på.

Dette blir også en svært sjelden bil:

Årene i en hekk gjør at bilen nå har et restaureringsbehov. Foto fra Coys auksjoner. 
Årene i en hekk gjør at bilen nå har et restaureringsbehov. Foto fra Coys auksjoner. 

1 av 1.799 produserte

Bilen du ser på disse bildene er en av dem. Den ble nylig – av alle steder – funnet i en hekk på landsbygda i England. Nærmere bestemt i Bisley, Surrey.

Dette er en tidlig Serie 1 E-Type fra 1963 og er en av bare 1.799 bygde to-seters fixed head coupe som ble produsert, med aluminiums interiørpaneler, bøtteseter og 3,8-liters motoren på 265 hestekrefter.

Den gjorde 0-100 på under syv sekunder og hadde en toppfart på godt over 200 km/t. Det var stygg-fort i 1963!

Bilen skal heller ikke ha gått mer enn 44.870 miles på disse drøyt 50 årene. Det tilsvarer rett over 60.000 kilometer. Den har også original motor og girkasse, såkalte macthing numbers. Noe som er viktig i samlerkretser og skal med svært få unntak være i urørt originalstand.

Men etter årene i hekken er den allikevel moden for en full restaurering. Å sette i stand en slik bil koster ikke akkurat småpenger, men til gjengjeld blir verdien skyhøy når den blir klar.

Musikkhistorie

Ikke bare er bilen sjelden. Den har også med seg en morsom historie. Både fra racerbanen og fra musikkverdenen.

Basstrommen med en av verdens mest berømte logoer. 
Basstrommen med en av verdens mest berømte logoer. 

Mannen som hentet ut den nye røde E-Typen i mai 1963 var Ivor Arbiter, som eide Drum City & Sound i London, et viktig samlingssted og knutepunkt for musikere og musikkinteresserte på 60-tallet. Ivor er også mannen som står bak den berømte logoen til The Beatles - den med "drop T-en".

Han fikset den for 5 pund og fikk en kar på andre siden av gaten til å male den på basstromma til den berømte popgruppa. Den logoen går nå for å være en av verdens mest kjente i historien.

Er dette årets kuleste sommerbil?

Dette bildet er fra ett av løpene bilen deltok i på slutten av 60-tallet. Foto fra Coys auksjoner. 
Dette bildet er fra ett av løpene bilen deltok i på slutten av 60-tallet. Foto fra Coys auksjoner. 

Racinghistorie

Ivor solgte E-typen i 1965 til en kar som het Howard og som nå er 85 år. Han hadde den også bare en kort periode, men husker fortsatt morsomme turer med Jaguaren.

I 1967 fikk bilen nok en gang ny eier. Frank Riches kjøpte den. Han var ivrig og aktiv i motorsport-miljøet og kjøret race både med Jaguaren og en MG TF han hadde på slep. Da kunne han kjøre to race i to forskjellige klasser på samme dag!

I 1969 var clutchen på E-typen utslitt og bilen ble satt unna. Herfra er historien ullen og ukjent fram til bilen altså dukker opp igjen i en hekk langt ute på landsbygda nylig...

Den ble brukt både som løpsbil og trekkvogn! Foto fra Coys auksjoner. 
Den ble brukt både som løpsbil og trekkvogn! Foto fra Coys auksjoner. 

Selges på auksjon

Den unike bilen med den morsomme historien skal selge på auksjon i London 8. mars og det er det anerkjente auksjonshuset Coys som står for salget.

– Den er ideell for restaurering og er ekstremt sjelden, i tillegg så byr den på en fantastisk historie inkludert berømte eiere og racing. Det sier takstmann James God hos Coys auksjoner.

De selger i samme auksjon også flere andre klassikere. Blant annet en Porsche 912 fra 1967, Rolls-Royce fra 1926, Maserati Khamsin, og en mengde forskjellige Ferrarier. Totalt skal 45 biler selges.

Les også: Her er verdens raskeste sportsbil