Lad i vei! GTZero kan lade opp til 80 prosent av batterikapasiteten på 30 minutter, og har en rekkevidde på 500 km. 
Lad i vei! GTZero kan lade opp til 80 prosent av batterikapasiteten på 30 minutter, og har en rekkevidde på 500 km. 

Her er elbilen som går utenpå det meste

Men om den noen gang kommer på veien, er nok tvilsomt.

Designhuset Italdesign har lang historie for gromme biler. Her er en ny: Et herlig oransje konsept kalt GTZero, som er helelektrisk.

Tre elektriske motorer byr på til sammen 490 hestekrefter. Det gjør at bilen er god for (elektronisk begrenset) en toppfart på 250 km/t. To av motorene er montert foran, én bak.

Rekkevidden oppgis til solide 500 km, og med firehjulstrekk blir ikke norsk vinterføre noe problem. Ifølge Italdesign kan batteriene lades opp til 80 prosent på en halv time (uten at de går så mye mer innpå akkurat den saken).

Innvendig er det ikke mye overflødig. 
Innvendig er det ikke mye overflødig. 

Kan skifte både karosseri og teknisk innmat

Bilens modulplattform huser en karbon-monocoque (hvor batteriene er), og del-rammer av aluminium foran og bak. Det gjør at man ved å skifte rammer og teknisk innmat kan levere bilen enten som ren elbil, eller som hybrid.

Derfor skal den bare lages i 991 eksemplarer

Men det gjør også at man i teorien kan gi kunden ulike karosserier, ved å skifte rammene foran og bak. Utstillingsbilen er en Shooting Brake med elegante proporsjoner, og såkalte Beetle Doors (bille-dører). De fortjener en nærmere forklaring.

Dørenes fasong og åpningen av dem er inspirert av biller. 
Dørenes fasong og åpningen av dem er inspirert av biller. 

Dører fra billenes verden

Biller har dekkvinger (elytra), som er tykke ugjennomskinnelige forvinger. Deres funksjon er å beskytte bakvingene, som brukes til å fly med. Når en bille skal fly, holdes dekkvingene skrått ut og opp fra kroppen (som på GTZero), mens bakvingene tar seg av flygingen.

Nå kan du gjøre et lite kupp på denne

Et eksempel på inspirasjon fra insektverdenen, som er langt mer vanlig i designverdenen enn man kanskje skulle tro. Det være seg alt fra insekters utseende, til deres farger og mønstre.

GTZero slik den sto på Geneve-messen. Et herlig syn! Foto: Lorden
GTZero slik den sto på Geneve-messen. Et herlig syn! Foto: Lorden

Inspirert av en Daewoo

Innvendig har bilen ingen knapper (med ett unntak) eller brytere av noe slag. Kun skinn, metall og touchskjermer med glassoverflate. Unntaket på knappe-fronten er den for det elektroniske håndbrekket. Alt annet styres via fire touchskjermer.

Ifølge Italdesign er GTZero inspirert av en Daewoo! Nemlig konseptet Daewoo Bucrane som Italdesign selv skapte i 1995. I tillegg til firehjulstrekk har også bilen firehjuls-styring. De fete 23-tommerne bak kan nemlig svinge opp til 5 grader. Vekten på bilen er 1.980 kg.

Så kan man naturligvis spørre seg om dette noen gang kommer i produksjon? Det er vel heller tvilsomt, men samtidig skal man aldri si aldri.

Denne nybilen tar det et halvt år å bygge