Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda er i vinden som aldri før her i Norge. I februar solgte de 800 biler, og starten på 2016 har vært veldig god.

Det VW-eide merket har blitt en kjempesuksess også på verdensbasis, og treffer godt på sin satsning på gunstig pris og mye plass.

De har en rekke modeller i ulike segmenter, men så langt har de ingenting akkurat der veksten er størst. De mangler nemlig SUV-er. Det nærmeste de kommer, er den mindre crossoveren Yeti.

Snart kommer imidlertid det til å endre seg. For på bilutstillingen i Genève viser de nå sitt nye SUV-konsept Vision S. Og den er ikke langt unna å bli en produksjonsbil.

Typisk SUV-front og typisk Skoda-linjer på konseptbilen Vision S, som nå vises fra på bilmessen i Genève.
Typisk SUV-front og typisk Skoda-linjer på konseptbilen Vision S, som nå vises fra på bilmessen i Genève.

Dette bør du vite om Teslas super-SUV

Stor 7-seter

Mens mye nå handler om kompakt-SUVer, har Skoda valgt å satse stort. Bokstavelig talt. Vision S er en fullverdig 7-seter, som vil gå rett i strupen på etablerte storselgere som Volvo XC90 og VW Touareg.

Allerede til høsten, på bilutstillingen i Paris, er planen å vise produksjonsmodellen. Og mye av det tøffe designet på konseptbilen skal visstnok finne veien dit.

– Vi skal inn i SUV-segmentet, ikke bare med èn modell, men flere. Vision S viser hva vi tenker rundt design, sier informasjonssjef i Skoda Norge, Jan Erik Haugen.

Trolig blir navnet på produksjonsmodellen Kodiaq, når produksjonsbilen vises for første gang på bilutstillingen i Paris til høsten.
Trolig blir navnet på produksjonsmodellen Kodiaq, når produksjonsbilen vises for første gang på bilutstillingen i Paris til høsten.

Digert bagasjerom

Mens bilen er ventet til Norge i februar 2017, skal prisene bli klare alt i november. Hva den vil koste er naturligvis alt for tidlig å si noe om.

Men om Skoda skal fortsette som de gjør i andre segmenter, er det mye som tilsier at dette kan bli et svært prisgunstig alternativ til konkurrentene.

På motorsiden er det i første omgang er det diesel- og bensinmotorer, men på sikt er det også ventet at det kommer en hybrid-løsning.

Og selv om den vil bli tilgjengelig med både forhjulstrekk og firehjulsdrift, tror Haugen at det er 4x4 som gjelder for norske kunder.

Topp 10: SUVene med minst feil og problemer

Romslig

Vision S er 4,70 meter lang, og dermed noe kortere enn merkets flaggskip: Superb. Bagasjerommet i SUV-en skal imidlertid bli enda større enn de 660 literne Superben har å by på.

Innvendig er det seks seter i konseptbilen. Men her blir det sju i produksjonsmodellen, om du ønsker det.

Det er imidlertid andre interessante løsninger å merke seg i interiøret. Blant annet den økte satsningen på skjermer.

- Vi ser at dette med infotainment blir bare mer og mer sentralt i nye biler. Produksjonsmodellen kommer for eksempel til å få Car Play-system mot smarttelefoner, påpeker Haugen.

Fullt så mye skjermer som dette blir det neppe i bilen som kommer på markedet i Norge neste år. Men at infotainmentsystemet får en stadig større plass er det ingen tvil om.
Fullt så mye skjermer som dette blir det neppe i bilen som kommer på markedet i Norge neste år. Men at infotainmentsystemet får en stadig større plass er det ingen tvil om.

Smart løsning: Dette burde flere gjøre

Skjerm-bonanza

Konseptbilen er lesset ned av store skjermer. Blant annet kan dette bli den første Skoda-modellen med heldigitale instrumenter. I tillegg ble det i konseptbilen vist en diger skjerm foran passasjersetet foran, og egne skjermer for de som sitter i baksetet.

Hvor mye av dette som blir med til produksjonsmodellen er vanskelig å si. Men Skoda viser at de ikke har tenkt å havne i bakleksa her heller.

Navnet er det ingen bekreftelser på. Men Skoda har blant annet sikret seg bruken av blant annet Kodikaq. Mange forventer at dette blir betegnelsen på den nye SUV-en.

Den som venter får se. Det som er helt sikkert, er at vi på denne tiden neste år vil ha en ny og spennende modell å et sterkt voksende segment.

Dette skal bli ny lavpris-SUV