Broom ble med da Thomas Skaala besøkte Norge for å teste sin egen Audi RS4 på isen!
Broom ble med da Thomas Skaala besøkte Norge for å teste sin egen Audi RS4 på isen!

Dro fra Kina for å teste Audi-versting – i Norge

– Jeg er kanskje litt smågal

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Han bor vanligvis i Kina, men når abstinensen blir for stor, reiser Thomas Skaala til Norge – for å grisekjøre sin egen Audi RS4 på bane.

– Det er kanskje litt galskap, men jeg pleier å time hjemturene fra Kina for å herje på isen eller kjøre på Nürburgring i Tyskland. Det er den perfekte ferien for meg, sier 31-åringen fra Grimstad.

Thomas kjører nemlig to helt spesielle biler. Favoritten er Norges kanskje heftigste Audi RS4, ombygd av Audis tuningsleskap MTM i Tyskland. Hvor mange hester som gjemmer seg under panseret, vil han ikke en gang si, men at det er godt over originalytelsen på 380 hk, er det ingen tvil om.

– Utgangspunktet er jo helt fantastisk. Bilen er fra en periode hvor ingeniørene fikk bestemme, ikke økonomene. Audi Sport mener selv at min 2002-modell er den beste RS4-en som er laget, smiler entusiasten.

Ved første øyekast kan den se litt anonym ut, men bilen kjører fra de aller fleste!
Ved første øyekast kan den se litt anonym ut, men bilen kjører fra de aller fleste!

– Draget er helt villt

For mange er det halvveis galskap å eie en original RS4. Bilen oser nemlig respekt langs veien, og med seks sylindere, biturbo og 380 hk, er dette et fyrverkeri i seg selv.

Men for Thomas holder det likevel ikke helt mål. Etter flere turer til MTM i Tyskland, er bilen nå noe av det råeste Audi kan levere, spesielt alderen tatt i betraktning.

– Jeg har ikke lyst til å avsløre alle detaljene, men bilen har fått MTM steg 5 og et sinnssykt moment. Akkurat nå har jeg vel gode 650 Nm under panseret. Draget er helt villt, og med et perfekt quattro firehjulsdrift-system, byr det på mye moro, forteller han.

Men hva er det MTM steg 5 innebærer, helt konkret?

Bak denne grillen skjuler det seg enorme krefter.
Bak denne grillen skjuler det seg enorme krefter.

– Det er gjort ting med motoren, som nye turboer, eksosanlegg, kamakslinger og software. I tillegg har den et helt nytt understell, Nürburgring-edition faktisk, som er fintunet av ingeniører hos Audi i Tyskland.

– Og resultatet blir…?

– Hehe, det blir rimelig heftig og brutalt. Bilen går som et uvær og er samtidig en drøm å kjøre – både på bane og landevei.

Og akkurat dette får vi bekreftet når vi sitter på med gærningen fra Grimstad, på lukket bane.

Audi RS4: Dette er alt annet enn en vanlig familiebil

Dro rett fra Kina

Det er på Autostradas Winter Experince på Høydalsmo vi treffer Thomas. Han er nemlig ikke vanskelig å legge merke til, for tempoet han viser på banen er bare ikke til å unngå.

Uten at rundetidene måles, ser vi tydelig at farten er STOR.

– Det er egentlig litt tilfeldig at jeg er her i dag. Men rett før jul så jeg Autostrada annonsere opplegget, og jeg tente med en gang. Dette skal jeg være med på. Dermed tok jeg turen fra Kina, hvor jeg jobber og bor fast, for å leke litt med go´bilen.

Blant mange millionbiler på Høydalsmo, er denne helt klart en av de raskeste på banen.
Blant mange millionbiler på Høydalsmo, er denne helt klart en av de raskeste på banen.

– Ja, hva syns du om opplegget så langt?

– Det er vanvittig bra. I tillegg til å kjøre selv, får man sett mange andre gromsaker og selvsagt snakke med entusiaster. Det er først nå jeg virkelig klarer å koble fra den hektiske jobben i Kina, sier han.

Raskere enn Ferrari-versting

Med en illsint RS4, 650 Nm og såkalte ambulanse-pigg, er vi klare for å innta banen. Og for å gjøre en lang historie kort: Dette er noe av det råeste vi fikk oppleve på Høydalsmo, og nå snakker vi om biler i millionklassen.

Thomas sin Audi danker ut både Porscher og Maserati. Selvsagt hjelper det med firehjulsdrift, gode piggdekk og baneerfaring, men tempoet rundt den glattpolerte banen, er det få som matcher. Ikke en gang Ferraris 488 klarer ikke holde følge med mannen fra Grimstad.

– Fy søren, dette er like gøy hver gang, smiler han, mens bilen ligger sidelengs både i svingene og på strekkene.

Interiøret er heller ikke standard, men av type exclusiv. Navien er fra en 2007 modell RS 4. 
Interiøret er heller ikke standard, men av type exclusiv. Navien er fra en 2007 modell RS 4. 

Her får quattro-systemet virkelig kjørt seg. Og du verden, som bilen imponerer. Ressursene i motoren er nærmest endeløse, og på den ene lille strekka passerer vi lett 150 km/t! Det er rett og slett en sjelden morsom opplevelse.

– Som du kanskje skjønner, er jeg veldig fornøyd med bilen. En fra MTM i Tyskland sa faktisk at jeg aldri må finne på å selge den. Og jeg tror ikke det skjer med det første heller.

Stasjonsvogna for deg som har lyst på racerbil

Ferierer på Nürburgring

Selv om 31-åringen i dag er lidenskapelig opptatt av bilene sine, har han ikke alltid hatt like stor interesse. Men da han testet en Audi A8 quattro for første gang i 2004, var han solgt.

Siden har det kun gått i gromme modeller. I dag eier han i tillegg til RS4-en også en 1992 modell RS2. Også denne luftes på bane med jevne mellomrom.

– I tillegg til å kjøre på isen i Norge, drar jeg til Nürburgring i Tyskland hvert eneste år. Det blir liksom min form for feire og avslapping, avslutter Thomas.

Originalt har den hele 380 hk. Nå er tallet betydelig høyere, uten at Thomas vil avsløre hvor mye.
Originalt har den hele 380 hk. Nå er tallet betydelig høyere, uten at Thomas vil avsløre hvor mye.