Den ser ut som en skorpion, og domineres av en illsint V8. Her snakker vi adrenalin-fest for adrenalin-junkies! Foto: Lorden
Den ser ut som en skorpion, og domineres av en illsint V8. Her snakker vi adrenalin-fest for adrenalin-junkies! Foto: Lorden

Motorsykkelen for de virkelig modige

Toppfart på over 400 km/t!

Bilutstillingen i Geneve er full av godsaker. Og er det én mann du virkelig kan stole på der, så er det Franco Sbarro. Han har stått bak dusinvis av fantastiske og elleville kreasjoner helt siden 70-tallet, og siden han også driver en designskole for lovende unge talenter, er det aldri noen mangel på utrolige Sbarro-bygg på Geneve-messen.

I år var intet unntak, med flere fantastiske biler. Men aller mest vidunderlig var en motorsykkel kalt Lazareth LM847, fra en av hans tidligere elever. Riktignok med fire hjul som en quad bike/firhjuling, men konseptuelt en motorsykkel.

Ludovic Lazareth var som nevnt en tidligere elev hos Sbarro, og startet i 1998 opp Lazareth Auto-Moto nær Annecy (ikke langt unna Geneve). Han har vært borti mange prosjekter, og har bygget og modifisert utallige biler, motorsykler og ATV-maskiner (inkludert en Renault Twingo med V8 og en ATV med V12!).

Tøffere enn dette blir det ikke. Hvilken herlig komplett galskap! Foto: Lorden
Tøffere enn dette blir det ikke. Hvilken herlig komplett galskap! Foto: Lorden

V8 fra Maserati

Noen husker kanskje Dodge Tomahawk som ble vist på Detroit-utstillingen for 13 år siden. Den hadde to hjul i par foran og bak, og framdriften ble sikret av en 8,3-liters Dodge Viper-motor på 500 hk. Nå har Lazareth laget en lignende maskin, med to hjul i par foran og bak, og med en råsprek bilmotor til å drive ekvipasjen.

Nå sier flere nei til gratis lading

Lazareth tok ikke en like voldsom motor, men en 4,7-liters Maserati V8 på 470 hk ved 7.000 omdreininger sørger for nesten like mye hestekrefter som Tomahawken. 620 Newtonmeter i dreiemoment vil også medføre mengder av hjulspinn i hvilket gir som helst.

Utsikten fra førerplass. Hadde du turt å lene deg ned her og gi full gass? Foto: Lorden
Utsikten fra førerplass. Hadde du turt å lene deg ned her og gi full gass? Foto: Lorden

Kan lenes over i svinger

Haleseksjonen kommer fra en Ducati 1299 Paginale, driften til bakhjulene besørges via doble kjeder, og et sofistikert fjæringssystem gjør at maskinen kan lenes over i svinger. Foran er det 420 mm skiver fra Brembo til hvert hjul, mens det er 255 mm skiver til begge hjul bak.

Derfor skal elbilene bli dyrere

Vekten er 400 kilo, og det betyr at den er vesentlig lettere enn Dodge Tomahawk (som veide nesten 700 kg). Derfor bør Lazareth være minst like rask som Tomahawk, som Dodge først påsto kunne klare nesten 400 mph (640 km/t). Senere gikk man over til en teoretisk hastighet på 480 km/t (underforstått: det kan hende sykkelen kan klare en slik hastighet, men føreren vil sannsynligvis være død lenge før den tid).

Dermed bør det være alle muligheter for at Lazareth-maskinen har en topphastighet på godt over 400 km/t. For den som tør å finne ut av det...

Slik kan du unngå verksted-fella