Den viktigste bilen de noen gang har laget
GENEVE (Broom TV 2): Her må de rett og slett lykkes!
Aston Martin har slitt finansielt de siste årene, og har vært det eneste selskapet av de kjente superbil/luksusbil-merkene som ikke har gått med overskudd. Men nå kan ting fort snu seg, for selskapet har mange planer på gang, og i Geneve viste man den ferdige produksjonsutgaven av den nye modellen DB11.
Jeg skal være såpass ærlig å si at mange av modellene de siste 15 årene har gått litt om hverandre for min del, da de ofte har vært påfallende like. Det er greit å bruke et helhetlig designspråk, men hvis folk knapt ser forskjell på fire ulike modeller i programutvalget, er det på tide å ta grep. Det skjønte også Aston Martin, og det første resultatet kom i form av spesialmodellen DB10 i fjor.
Tydelig Bond-effekt
DB10 ble laget til James Bond-filmen «Spectre», og den skulle ifølge fabrikken vise vei for kommende designdetaljer for merket. DB10 ble aldri lagt ut for salg (kun 10 biler ble bygget, 8 ble ødelagt under filming, 1 beholdes av fabrikken, og 1 ble solgt på auksjon), til tross for massiv etterspørsel. Men det betyr også at man har bygget opp en enorm interesse for DB11, slik at kundene står i kø.
Derfor skal elbilene bli dyrere
Disse potensielle kundene ble forhåpentligvis like begeistret som det jeg ble. Design er alltid smak og behag, men i mine øyne er DB11 den vakreste Aston på år og dag. Her er det mange stilige detaljer, som den åpne luftslusen på frontskjermen (som skjuler aero-løsninger for å redusere løft foran på bilen), oppsvulmede bakskjermer og frontlykter som er dratt bakover. Totalinntrykket er tydelig Aston Martin, men med langt mer særpreg enn andre modeller de siste årene.
Den viktigste noensinne
Ifølge Aston er DB11 den viktigste modellen siden DB9 i 2003, og er den første modellen i Astons «Second Century Plan» (en strategiplan som ble annonsert i fjor sommer, med fokus på produktutvikling og økonomisk fremgang).
En helt ny aluminiums-plattform, smart aerodynamikk, en karakterfull twin-turbo V12 og klasseledende infotainment-systemer er noen av aspektene som gjør at denne bilen er spydspissen i den nye planen, ifølge selskapets administrerende direktør Andy Palmer. Han ble muligens revet litt med, for mot slutten av presentasjonen var ikke bare DB11 den viktigste bilen siden 2003, men den viktigste i selskapets 103-årige historie!
Sylinderkutt og stopp-start
Karosseriet er utført i aluminium, mens dørene er i magnesium. Dette gjør at vekten ender på 1770 kg, noe som må sies å være bra for en svært luksuriøs GT-maskin med frontmontert V12. Panseret er hengslet i forkant, for lettere tilgang, og bilen har bredere døråpninger enn forgjengeren.
Slik kan du unngå verksted-fella
Under panseret finner vi en ny (ifølge Aston Martin) 5,2-liters V12 med to turboer. Det gir 608 hk og 700 Nm, noe som sørger for at bilen klarer 0-100 km/t på 3,9 sekunder og en toppfart på 322 km/t. En åttetrinns ZF-kasse sørger for giringen, mens motoren har moderne finurligheter som sylinderkutt og stopp-start teknologi. Det siste er vel kanskje ikke noe alle kunder synes passer i en Aston Martin…
En tur på delelageret til Mercedes
Innvendig kommer kanskje den største overraskelsen. Det er ingen hemmelighet at Aston Martin har vært akterutseilt på dette området, men med tilgang til Mercedes-teknologi, har man tatt et kvanteløft innvendig.
Det betyr raiding av delelageret til Mercedes, og DB11 har mengder av MB-detaljer, fra infoskjerm til førerdisplay til multimediestyring. Men hva gjør vel det? For det betyr også at Aston Martin plutselig er helt i toppsjiktet på dette feltet i superbilklassen, og mange er nok glade for å kunne få et 360-graders ryggekamera i sin nye Aston.
De første levereransene av DB11 starter til høsten, og prisen i England er tett oppunder 2 millioner kroner (154.900 pund).Så vil tiden vise om bilen kan få fart i salget for det ærerike merket.