
– Nå skjer det et lite jordskjelv i bilmarkedet
Aldri har vi kjøpt flere slike biler.
Det går så det suser i det norske nybilmarkedet akkurat nå. Den rykende ferske registreringsstatistikken fra februar viser rekordtall. Salget økte med 14 prosent fra samme måned i fjor, og vi må helt tilbake til midten av 1980-tallet for å finne tilsvarende tall.
Samtidig ser vi nå en stor endring i hva vi kjøper. Aldri før har vi sett på store endringer på så kort tid. Det handler om ladbare biler, men ikke bare elbiler. Nei, det er en annen biltype som nå kommer som en kule.
Gjennombrudd i fjor
– Vi er vitne til et lite jordskjelv ute i markedet akkurat nå. I februar var mer enn hver fjerde nybil ladbar. Elbilene sto for over 15 prosent av dette. Men i tillegg kommer ladbare hybrider som i februar noterte seg for hele 12,8 prosent av salget. Tilsvarende tall for i fjor var bare et par prosent, her er økningen formidabel, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.
– De ladbare hybridene fikk sitt store gjennombrudd i andre halvdel av fjoråret, etter en forsiktig start. Og alt tyder på at dette bare vil ta av ytterligere framover. En rekke modeller er på vei, samtidig har det vært leveringsproblemer og ventelister på allerede eksisterende biler.

– Elbil er en festivaldass på hjul
– Snart er det også klart for nye Tesla Model X som etter alt å dømme kommer til å bli en storselger blant elbilene. Produksjonen i USA er i gang, og bilen står akkurat nå på bilutstillingen i Geneve, forteller Skogstad.
Nå vet vi prisene på Model X i Norge - les mer her:
Gjør folk usikre
Han mener også at all den negative publisiteten rundt dieselbiler spiller inn her.
– Ja, vi ser helt klart en dreining i hva folk tror er smart å kjøpe. Politikerne, særlig i Oslo, hamrer nå løs mot dieselbilene, og til en viss grad også bensinbilene. Målet er å snu over til nullutslippsbiler i løpet av ikke veldig mange år. Det er klart det gjør mange kjøpere usikre, og det nyter de ladbare hybridene godt av. Samtidig er det klart at denne biltypen også er veldig smart for manges bruk. Har du mye småkjøring og er flink til å lade, vil en ladbar hybrid være betydelig rimeligere i daglig bruk enn en bil som går på bensin eller diesel.
Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt
28,6 prosent av salget
Volkswagen Golf er Norges suverent mest solgte bilmodell, og den fører også an i de "nye tidene". Av det samlede salget Golf-salget på 1.247 biler i februar, var hele 49 prosent den elektriske e-Golfen, mens 29 prosent var den ladbare Golf GTE.
Mitsubishi Outlander PHEV som er verdens første ladbare SUV, har enda mer ekstreme tall. Her er 94 prosent av de 553 registrerte nybilene i februar en ladbar hybrid.
Til sammen står de elektriske og de ladbare bilene i februar for 28,6 prosent av nybilsalget.
På merkefronten har VW startet året bra, selv om de har en liten nedgang fra rekordåret 2015. Så langt i 2016 har VW en markedsandel på 16,7 prosent.
Oppsiktsvekkende av BMW
Toyota er på andreplass, med 11,2 prosent, også de går tilbake i starten av året.
Hos merket på tredjeplass er det derimot snakk om en kraftig salgsøkning. Der finner vi nemlig BMW som går fram hele 54,7 prosent. BMW har nå en markedsandel i Norge på 7,4 prosent. Det er oppsiktsvekkende høyt, og ny rekord for det tyske premiummerket.
Deretter følger Nissan med 6,9 prosent, Ford med 6,9 prosent og Volvo med 6,2 prosent av bilsalget i Norge.
Denne elbilen ble plutselig ladbar hybrid
