Dette skal Mercedes satse tungt på fremover

Vi tester: Hvor langt kommer du egentlig på strøm?

Hybrid er en av storsatsningene til Mercedes om dagen. Vi har testet bestselgeren og sjekket hvor langt den faktisk går på ren elkraft. 
Hybrid er en av storsatsningene til Mercedes om dagen. Vi har testet bestselgeren og sjekket hvor langt den faktisk går på ren elkraft. 

Ladbare hybrider er en av de viktigste satsningene innen bilbransjen akkurat nå. Her får du på mange måter to biler i ett: Elbil for kortere avstander - og helt "vanlig" bil når du skal kjøre lengre.

Nå skal Mercedes satse tungt på lavere utslipp, hvilket innebærer en storsatsning på ladbare hybrider.

Innen ett år skal det tyske premiummerket ha hele 10 ulike hybrider tilgjengelig på markedet. I dag er det foreløpig fire å velge mellom: S-klasse, GLE, GLC og C-klasse.

Mercedes har allerede kommet godt i gang med utviklingen av ladbare hybrider. Her er et av flaggskipene: GLE 500e med nesten 450 hk! 
Mercedes har allerede kommet godt i gang med utviklingen av ladbare hybrider. Her er et av flaggskipene: GLE 500e med nesten 450 hk! 

– Nå går Mercedes all in på hybridsatsningen. Det er bestemt av toppledelsen i Tyskland. Innen ett år får vi mange nye ladbare hybrid-modeller, deriblant helt nye E-klasse. Satsingen er såpass markant at topplederne i Mercedes ikke får lov til å kjøre annet enn hybrid- eller elbil, forteller Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge.

Han legger til at han ikke kan røpe hvilke andre modeller det er snakk om, men at det er mye spennende i vente. Dessuten poengterer han dagens hybridsalg, hvor én modell virkelig har tatt av.

Det tar cirka 3 timer å fullade C 350e. Rekkevidden er oppgitt til 31 kilometer.
Det tar cirka 3 timer å fullade C 350e. Rekkevidden er oppgitt til 31 kilometer.

– Nye C 350 plug-in hybrid selger fabelaktig om dagen. Sammen med GLC 350e er den utvilsomt bestselgeren blant hybridene. Hittil i år har vi solgt cirka 200 C-klasse plug-in hybrider, noe vi er godt fornøyd med, smiler Nøkleby.

Mye av suksessen her bygger på utgangspunktet i seg selv. Nyeste generasjon C-klasse har nemlig løftet seg mange hakk både når det gjelder design og kjøreegenskaper. Når hybridversjonen attpåtil leverer borti 300 hk, til en absolutt overkommelig pris, er det en oppskrift som treffer godt her hjemme.

Når det kommer til ren elektrisk rekkevidde, er derimot ikke bilen best i klassen. Selv lover Mercedes 31 kilometer under ideelle forhold.

Men hvor langt kommer vi egentlig på ren elkraft nå på vinterstid? Vi har testet bestselgeren, og resultatet vil kanskje overraske.

Krefter som en sportsbil

Bilen vi tester er en C 350Te – altså stasjonsvognutgaven. Under panseret finner vi en rekkefirer på 2 liter. Den yter alene 211 hk, og legger vi på elmotorens 68, leverer familiebilen hele 279 hk. Det sier nesten seg selv at dette er svært underholdende å kjøre. 0-100 km/t går dessuten unna på bare 6,2 sekunder!

Her har du to biler i ett. Er du i det miljøvennlige hjørnet, kan du kjøre helt utslippsfritt i byen. Om du derimot ønsker en liten dose adrenalin, er det gode muligheter for det også. 
Her har du to biler i ett. Er du i det miljøvennlige hjørnet, kan du kjøre helt utslippsfritt i byen. Om du derimot ønsker en liten dose adrenalin, er det gode muligheter for det også. 

Men nå skal jeg ikke ha det fullt så morsomt lenger. Jeg skal teste hva hybridbilen er god for – på skikkelig norsk vinterføre. Dermed går jeg fra ”horn i panna"-modus og sport + til den litt mer fornuftige innstillingen economy.

Nå vil bilen kun benytte seg av elkreftene, så sant jeg ikke tråkker fjøla i bånn. Men det har jeg ikke tenkt heller. I stedet skal jeg kjøre litt roligere enn normalt, på en helt vanlig og noe kupert landevei. Klokka er seks på morgenen og kvikksølvet indikerer 13 minusgrader.

Hvor ble av rekkevidden?

Før jeg dro fra Mercedes-importøren, antok de at rekkevidden ville reduseres betraktelig på grunn av kulden. Dermed er jeg småspent på hvor langt jeg kommer med et fulladet batteri i vinterkulda.

Med både economy og E-Drive aktivert, setter jeg kursen mot Oslo. Batteripakken er tilnærmet full med 97%. Kjørecomputeren regner ut at dette vil holde til 23 kilometer på ren el. Om dette stemmer, blir jeg faktisk veldig positivt overrasket, ettersom en liten tommelfingerregel tilsier at en kan halvere rekkevidden i temperaturer ned mot 15 minus.

Det tar ikke lang tid før både jeg og kjørecomputeren skjønner at 23 kilometer ikke er innen rekkevidde. Og etter 6 kjørte kilometer, med et sakte landeveistempo, noen svinger og et par slake bakker, har jeg plutselig kun 7 kilometer igjen. Dette gikk fort! Men heldigvis har jeg et forbruk på enestående null.

Slik så det ut etter 5 minutter bak rattet. Fra 23 km fra start er det plutselig kun estimert 7 km igjen.
Slik så det ut etter 5 minutter bak rattet. Fra 23 km fra start er det plutselig kun estimert 7 km igjen.

Snart stopp

Underveis merker jeg at elmotoren ikke har all verdens kraft. Derfor utnyttes den godt over 50 % jevnt over. Dette ser jeg på en indikator som hele tiden viser hvor mye kraft jeg bruker.

Det skal også sies at elmotoren er der mest for å hjelpe til, samt bidra på de korte turene. Å kjøre denne og tro det er en Tesla langs veien blir derfor ikke helt riktig, men jeg fortsetter.

For hver kilometer jeg kjører reduseres rekkevidden betraktelig. Og etter to nye tusenmetere langs veien, er det nesten stopp. Jeg har altså kjørt 8 kilometer med en snittfart på 67 km/t. Nå får jeg beskjed om å lade bilen, og null kilometer gjenstår på elkraft.

Og der var det slutt...

Bensinmotoren bråvåkner, men jeg vil prøve litt til. Jeg slipper derfor gassen et par sekunder, og vipps tvingens bilen til å presse ut de siste elektronene som befinner seg inne i batteripakken et sted. Nå går det ikke fort, men jeg klarer likevel å pine ut 3 nye utslippsfrie kilometere. Så er det stopp. Helt stopp.

Og slik endte forsøket. 11 km på ren el under rimelig kjølige forhold. 
Og slik endte forsøket. 11 km på ren el under rimelig kjølige forhold. 

Med 97 prosent kapasitet på batteriene, kommer jeg til slutt 11 kilometer på ren el. Altså ganske nøyaktig 1/3 av rekkevidden målt under helt perfekte forhold. Litt skuffende er det kanskje, men det skal igjen sies at fartsgrensen på 80 km/t stort sett er opprettholdt – og sammen med en god del svinger, samt noen slakke oppoverbakker er det kanskje forståelig at de 68 el-hestene ikke klarer å dra 1,78 tonn alt for langt i nesten 15 minusgrader. Under testen var også varmeapparatet satt til 22 grader.

– Den oppgitte rekkevidden er basert på bransjestandarden NEDC, som gjennomføres i laboratorium med 22 grader romtemperatur. På de kaldeste norske vinterdagene kan varmeapparatet i seg selv trekke så mye som 30 prosent, kulda svekker batteriets kapasitet og rullemotstanden øker på grunn av høydeforskjell og snø i veibanen, sier Nøkleby i Mercedes Norge, og legger til:

– For å sikre maks rekkevidde anbefaler vi å forvarme bil og kupé mens bilen står til lading, samt justere ned temperaturen i bilen og heller bruke setevarmen.

Vi utførte ingen av disse triksene, men forsøkte heller å kjøre bilen som en helt vanlig bensin- eller dieselbil.

Den sorte ruten indikerer Mercedes sin rekkevidde under optimale forhold. Den blå viser hva kjørecomputeren estimerte ved start, mens den røde faktisk viser hvor langt vi kom. 
Den sorte ruten indikerer Mercedes sin rekkevidde under optimale forhold. Den blå viser hva kjørecomputeren estimerte ved start, mens den røde faktisk viser hvor langt vi kom. 

Fantastisk på veien

Det er vanskelig å teste C 350e uten å nevne det fantastiske skyvet og hvordan bilen endrer karakteristikk fra comfort til sport +. Jeg må innrømme at displayet stort sett er preget av det røde sport+ symbolet under testperioden.

Og du verden så underholdende! Jeg er faktisk imponert over skyvet i det som er en helt vanlig familiebil. Med nesten 300 hk er draget opp til 100 km/t på linje med en god sportsbil. Momentet er der med en gang, noe som kan by på mye moro i lyskryssene.

Kjøreopplevelsen ellers er veldig god. Alt du forventer av Mercedes med tanke på komfort, kjøreegenskaper og utstyr er der. Å kjøre bilen på ren el fungerer også svært godt, selv om vi alltid ønsker oss lenger rekkevidde på alle ladbare hybrider.

Her kan du lese en utfyllende test av Mercedes C 350e

En uke bak rattet i Mercedes sin hybrid-storselger har overrasket positivt på flere områder. Ikke bare er den pen og sporty å se på, men også en skikkelig kruttønne, om du vil!
En uke bak rattet i Mercedes sin hybrid-storselger har overrasket positivt på flere områder. Ikke bare er den pen og sporty å se på, men også en skikkelig kruttønne, om du vil!