Audi utvider SUV-familien sin ytterligere, nå er det klart for nye Q2.
Audi utvider SUV-familien sin ytterligere, nå er det klart for nye Q2.

Offisiell: Her er Audis nye SUV

Og den blir aggressivt priset.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi er i full gang med å utvide antallet SUV-er. Og her handler det om stadig mindre modeller.

De kom først med sin store Q7 i 2006, så fulgte de på med lillebror Q5 noen år etter. Så dukket den enda mindre Q3 opp.

Nå har Audi akkurat vist det som blir deres SUV nummer fire. VI snakker om Q2 som lanseres på bilutstillingen i Geneve.

Kompakt

Dette er en bil på størrelse medMazda CX3, Subaru XV og Mitsubishi ASX, for å nevne noen.

Nye Q2 er 1,51 meter høy, 1,79 meter bred og 4,19 meter lang, med en akselavstand på 2,60 meter. Størrelsesmessig er den dermed noe kortere en Audi A3, men har samtidig like stor akselavstand som Audi Q3. Bagasjeromsvolumet måler 405 liter, og øker til 1050 liter når bakseteryggene legges ned.

Designet til nye Q2 preges av vinkler, kanter og skarpe linjer. Den kjente singelframe-grillen har fått nye knekker, og sammen med de markante frontlyktene, gir den bilen et sportslig uttrykk.

Les også: Dette ble Årets bil 2016

Stramme og skarpe linjer preger Q2.
Stramme og skarpe linjer preger Q2.

– Endelig nye Audi-linjer!

En av dem som har både sett og ikke minst fått prøvesittet nykommeren er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som er på plass i Geneve.

– Mitt førsteinntrykk er at dette er en kul og litt annerledes bil, forteller Vegard.

– Endelig er det nye designlinjer fra Audi! Det var på høy tid. Mye har sett veldig likt ut fra den kanten lenge nå. Den er faktisk kulere i virkeligheten enn på bildene.

Plassmessig da – duger den som familiebil?

– Tja... Hva skal man si. Den er ikke veldig stor, men er allikevel romslig. Jeg med mine 190 cm. sitter helt greit i baksetet, med ok plass til både hode og bein. Bagasjerommet er også akseptabelt, med tanke på bilens fysiske størrelse.

– Så svaret må nesten bli ja på det spørsmålet, forutsatt at du ikke har behov for kjempeplass, konkluderer Vegard før han må haste videre.

Topp 5: Bilmerkene som øker mest i Norge

Nye Audi Q2 er kompakt, men allikevel romslig innvendig. 
Nye Audi Q2 er kompakt, men allikevel romslig innvendig. 

Kan endre elementer

Q2 har også ny sideprofil, hvor skulderlinjen i karosseriet har fått skarpe linjer og vinkler. Kontrast-fargen nederst er med på å understreke offroad-designet på bilen.

Et smart grep er at dekorelementet bak siderutene kan byttes ut dersom eieren ønsker andre kontrastfarger og dekor på bilen senere.

Teknikken i nye Audi Q2 hentes fra storebrødrene. Det betyr at den eksempelvis kan leveres med LED-hovedlys, head-up display, adaptiv cruise-kontroll med køkjøringassistent og demperregulering. Nødbremsassistent er standard i alle modeller.

De skarpe linjene går igjen i interiøret, hvor det er lagt stor vekt på romfølelse.

MMI-skjermen er plassert høyt på dashbordet og med Audi smartphone interface kan grensesnittet til iOS og Andriod smarttelefoner integreres gjennom Apple Carplay og Google Andriod Auto.

Dette blir motoralternativene:

Audi Q2 vil etterhvert også kunne tilby kombinasjonen bensinmotor og firehjulsdrift. 
Audi Q2 vil etterhvert også kunne tilby kombinasjonen bensinmotor og firehjulsdrift. 

Audi Q2 vil bli å finne på norske veier fra høsten av og det åpnes for bestilliger av nykommeren i løpet av sommeren.

Prismessig håper den norske importøren å kunne gå ut med en startpris på under 300.000 kroner, men denne er ikke endelig fastsatt enda.

Topp 5: Vinnerne i ny kvalitets-undersøkelse