Derfor skal elbilene bli dyrere

Kjøpe nå – eller vente?

Alt tyder på¨at en innfasing av avgifter og moms er nært forestående for elbilene.
Alt tyder på¨at en innfasing av avgifter og moms er nært forestående for elbilene.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny» -seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Vi er en familie som en tid har vurdert å kjøpe elbil, til det meste av den "daglige" kjøringen. Nå leser jeg akkurat at elbilene skal bli dyrere? Kan du si noe om hvor mye og hvor fort prisoppgangen kommer? Er det slik at man bør forte seg nå, og at det kan bli store prisøkninger på dem snart? MVh Kjetil.

Benny svarer:

Heisann Kjetil! Skjønner godt at en potensiell elbilkjøper blir litt usikker når det kommer nyheter som dette.

Plangrunnlaget til Nasjonal Transportplan har altså blitt lagt fram i dag, og her framgår det at man ønsker å stramme inn overfor elbilene.

Dette gjelder både i form av avgifter, og bruksfordelene.

For å starte med det første: Elbilene har i dag ingen avgifter, de har ikke engang moms på kjøpesummen. Dette ble innført for å hjelpe elbilsalget i Norge i gang.

Det har også vist seg å være svært effektivt. I de aller fleste andre markeder er elbilene dyrere – ofte mye dyrere – enn sammenlignbare biler med bensin- eller dieselmotor.

I Norge blir dette utjevnet ved mangel på avgift og moms. Samtidig er dette en ordning ingen har trodd skulle vare til evig tid. Det har vært flere signaler om innstramminger.

Nå får vi altså en til, og det er klart at elbilene vil få avgifter de også.

En liten "Tesla-effekt"

Det mest nærliggende å tenke seg her, er at det starter med innfasing av moms. Det er neppe snakk om 25 prosent over natten. Her er det nemlig bred enighet om at man skal skynde seg langsomt og ha et forutsigbart system. Så det blir nok snakk om gradvis innføring av momsen. Kanskje også en avgift differensiert etter hva bien koster. Her ser vi nok en aldri så liten «Tesla-effekt».

Da elbilfordelene ble innført, var det ikke for å sikre kunder store og kjappe biler som Model S og Model X til «lavpris».

Når det gjelder bruksfordeler, vil det bli betaling i bomringer, sannsynligvis med en geografisk differensiering. Elbilene må nok også belage seg på å betale full takst på bompengeprosjekter og ferger. Og nåløyet vil bli trangere for å bruke kollektivfelt.

Tilbake til prisene: Ja, de vil gå opp, men neppe veldig mye på kort tid. Her vil også konkurransen i markedet spille inn. Det kommer stadig flere ladbare biler på markedet.

Så langt har salget gått nærmest av seg selv, med lange ventelister på enkelte modeller. Da er det heller ikke nødvendig å krige på pris. Men dette vil ikke vare til evig tid.

Vi har også sett at elbiler med noen år på baken, har gått til dels mye ned i pris etter hvert. Det vil nok også fortsette, og forsterke seg etter hvert som det kommer nye biler med det siste av teknologi, større batteripakker og mer rekkevidde, for å nevne noe.

Som du skjønner: Dette bildet er ikke entydig og klart. Men jeg tror ikke det er noen grunn til å forhaste seg. Elbil kommer til å være gunstig i Norge i mange år framover.

Snart kan du lade elbilen – helt uten ledning

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:


tv2_contentbox_broom_adtech

tv2_contentbox_broom_adtech