Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å kjøpe en ny bil er for de fleste av oss en betydelig investering. Ikke bare ønsker vi en bil som passer til våre behov, men vi ønsker også valuta for pengene i form av et enkelt og fortsigbart bilhold, med lite feil og problemer.

Amerikanske J.D. Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser og blir av mange regnet som bortimot "fasiten" på dette området.

Blant undersøkelsene de gjør, er den årlige J.D. Power Vehicle Dependability Study.

Feil på 2013 modeller

Her blir eiere av tre år gamle biler bedt om å rapportere om de har hatt feil og tekniske problemer på bilene sine i løpet av de siste 12 månedene. Altså 2013-modeller i dette tilfellet. Alle bilene i undersøkelsen eies fortsatt av de som kjøpte den ny.

Mer enn 33.000 bileiere har bidratt til undersøkelsen. Å gjøre det godt her, har stor betydning for både anseelse og posisjon i markedet.

I motsatt ende: Å komme dårlig ut hos J.D. Power er en solid ripe i lakken for bilprodusentene.

Nå sliter mange med å få solgt dieselbilen

Pålitelighet er viktig

En ting er bilfabrikantene. Noe annet er kundene som kjøper bilen. Mer enn 50 prosent av oppga forventet pålitelighet som viktig grunn for bilvalget.

55 prosent av de som opplever bilholdet som problemfritt, sier at de vil velge samme merke neste gang. Mens bare drøye 40 prosent av de som har hatt tre eller flere problemer, vil gjøre det samme, viser tall fra J.D. Power.

I årets undersøkelse som nettopp er offentliggjort, er hele 34 forskjellige bilmerker representert.

To merker skiller seg ganske klart ut helt i toppsjiktet med soleklart færre tekniske problemer enn resten av bilmerkene.

Fyller du feil kan det koste skjorta

På topp igjen

Japanske Lexus troner helt øverst, faktisk for femte år på rad. Tett fulgt av tyske Porsche som også har tradisjoner på å gjøre det bra i denne undersøkelsen.

Disse to merkene har henholdsvis 95 og 97 feil per 100 biler.

Tredjeplassen kapres av amerikanske Buick, som det ikke går mange av i Norge. Desto flere går det derimot av bilmerket som innehar fjerdeplassen. Der finner vi nemlig Toyota, som jo ofte er å finne helt i toppen på slike lister. Mens femteplassen går til nok et amerikansk bilmerke, GMC.

Her får vi en indikator på at kvaliteten på de amerikanske bilene er på vei opp. Den tendensen har vi sett i noen år.

Gjennomsnittet for alle merkene er 152 feil per 100 biler, mens de bilmerkene som kommer dårligst ut har over 200 per 100 biler. Forskjellene er med andre ord store, selv på biler som er så nye som tre år.

Viktig for bilkjøperne

Fra en bilkjøpers perspektiv er denne undersøkelsen noe av det mest håndfaste og konkrete i markedet. Det handler om vanlige kunders opplevelse med sine biler. Her fanges det også opp feil og frustrasjoner som kanskje ikke kommer like godt fram i mange andre kvalitetsundersøkelser.

Samtidig gir det veldig ofte en god pekepinn rundt hvordan bilene vil oppføre seg videre. En nyere bil med lite feil, blir sjelden mye dårligere etter hvert. Slik sett er dette resultatet svært gode nyheter for alle de fem beste merkene.

Bransjen advarer: Svart verkstedjobb for tre milliarder årlig

Her er topp 5-listen

Denne faksimilen fra J.D. Power viser de fem bilmerkene med best pålitelighet. 
Denne faksimilen fra J.D. Power viser de fem bilmerkene med best pålitelighet.