Opel Insignia Country Tourer og Peugeot 508 RXH er i utgangspunktet det vi vil kalle 'Norgesbiler': Stasjonsvogner med ekstra bakkeklaring, stort bagasjerom, firehjulsdrift og mye utstyr. 
Opel Insignia Country Tourer og Peugeot 508 RXH er i utgangspunktet det vi vil kalle "Norgesbiler": Stasjonsvogner med ekstra bakkeklaring, stort bagasjerom, firehjulsdrift og mye utstyr. 

To som virkelig gir deg mye bil for pengene

"Glemte" biler kan være ekstra gode kjøp.

Nordmenn flest er ganske samkjørte når det gjelder en del viktige kriterier for bilkjøpet. Vi vil ha god plass, bra med utstyr, helst 4x4 og gjerne automatgir. Stasjonsvogner og SUV-er passer ofte flere eller alle disse punktene.

Men det gjør også en mellomting – altså stasjonsvogner som er hevet litt ekstra og dandert med litt SUV-detaljer.

Volvo XC70, Subaru Outback og Audi A6 Allroad er nestorene i denne klassen. Men flere har etterhvert kommet til. To av dem er signert Opel og Peugeot – henholdsvis med Insignia Country Tourer og 508 RXH.

Til tross for gode utgangspunkt, har ikke de to nykommerne blitt storselgere. Det er gode nyheter for deg som vurderer å kjøpe dem brukt.

Les testen av Opel Country Tourer her

Under 300.000 kroner

Bakgrunnen for det er rett og slett at prisen gjerne synker litt ekstra fort på biler som er tunge å omsette som nybiler.

Nå kan du for eksempel få en 2012-modell Peugeot 508 RXH med under 100.000 kilometer på telleren, og et lass av utstyr, til under 300.000 kroner.

Av standardutstyr kan vi blant annet nevne navigasjon, tilleggsvarmer, panorama takluke, multifunksjons sportsratt, ulike kjøreprogram og stort stereoanlegg.

Les testen av Peugeot 508 RXH her

200 hk

Motoren har en såkalt systemeffekt på 200 hk. Den oppnås ved å slå sammen dieselmotoren på 163 hk og elmotoren på 37 hk.

Siden bilen veier 1.770 kilo blir den likevel ingen rakett. 0-100 km/t tar 8,8 sekunder.

Men forbruket opplyses å være så lavt som 0,41 l/mil. Uten at vi klarte å gjenskape det da vi testet bilen tilbake i 2012. Her må du nok tenke litt nøye gjennom bruksmønsteret ditt og ha et avslappet forhold til oppgitte tall.

Det er også automatgir. Nesten. Den er nemlig halvautomatisk. Det krever en del tilvenning. Flere av de som kjøpte bilen mener at det fungerer veldig greit når du har kjørt den en stund og blitt vant med hvordan den fungerer.

Andre blir aldri helt fortrolig med systemet.

Et annet ankepunkt med bilen er bagasjerommet. På grunn av batteriene og elmotoren, som gir kraft til bakhjulene, er det mindre plass enn i en vanlig 508. Her har du "bare" 400 liter til rådighet.

Premiumfølelse

Opel på sin side valgte en litt annerledes tilnærming til saken. De har en 163 hesters dieselmotor som utgangspunkt.

Heller ikke denne er noen racer. Faktisk trenger den hele 11,4 sekunder for å nå 100 km/t. Insignia er en tung bil, og ekstra tung i denne utgaven.

Men til gjengjeld byr Opelen på mer premiumfølelse enn Peugeot. Og fordi den ikke har noe elmotor eller batteripakke å ta hensyn til, er også bagasjerommet like stort som i en vanlig Insignia: 540 liter.

Country Tourer er også en pen bil å se på, med et design som treffer bredt.

Ny startet prisen på i underkant av 500.000 kroner. På bruktmarkedet starter prisene for 2014-modellene godt under 400.000 kroner.

Utstyrsorgie

Country Tourer er også gjerne godt utstyrt: Hengerfeste, ryggekamera, webasto, varme i ratt og seter, adaptiv cruisekontroll, BOSE stereo og mørke ruter bak B-stolpen, for å nevne noe.

Country Tourer har også vanlig automatgir, som ikke krever samme tilvenning som Peugeot 508 RXH.

Dieselmotoren har et oppgitt forbruk på 0,64 l/mil – som er ganske greit for en såpass stor og tung bil. Men den er ikke like støysvak som en del av de helt nye dieselmotorene.

Uansett hvilke av disse to du måtte velge, er èn ting felles: Du får mye bil for pengene!

Denne forsvinner – kan være et kupp på bruktmarkedet