Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Dette har ikke Skoda gjort før

Skoda tar steget fullt ut med nye Superb, og har laget en luksusbil som også har krefter som en sportsbil. Dette flaggskipet kan nevnes i samme åndedrag som de tyske premiummerkene. 
Skoda tar steget fullt ut med nye Superb, og har laget en luksusbil som også har krefter som en sportsbil. Dette flaggskipet kan nevnes i samme åndedrag som de tyske premiummerkene. 
Toppmodell til nesten 700.000 kroner pirker statusbilene på nesa. Les testen:

Hva er dette?

Vi har lagt hendene på den raskeste, største og dyreste Skodaen du kan kjøpe hos forhandler – nemlig Superb med en 2-liters TSI-motor på 280 hk!

Her må du ut med minst 601.000 kroner – mens testbilen (stasjonvogn) har en prislapp på 676.000 kroner.

Det er naturligvis mye penger, uansett hvilken bil. Men mange vil nok mene at det er ekstra mye penger å betale for en Skoda.

Derfor er det med stor spenning vi henter den for en test. For denne bilen konkurrerer ikke bare mot Passat, Mondeo og Mazda 6, slik Superb pleier å gjøre. Nå har Skoda saktens begynt å pirke BMW, Audi og Mercedes på nesa også! I alle fall har de det når det kommer til pris, ytelser og størrelse.

Hvem hadde trodd det, for noen år siden?

For eksempel sammenlignet med BMW 528i xDrive: Superben er betydelig raskere (0-100 km/t på 5,8 sek, mot 6,6 sek i BMWen), vesentlig større (660 liters bagasjerom mot 560 liter i BMW) og minst 70.000 kroner billigere. Den har forsyne meg høyere toppfart også! I denne Skodaen(!) butter det ikke før 250 km/t. BMW klarer 248 km/t.

Da skal du vel være rimelig BMW-frelst for å velge den, eller? Bli med og se hva vi konkluderer med.

Audi, Skoda og VW i duell - ganske like, helt til du ser på prislappen

Hvordan er den å kjøre?

Nye Superb ser akkurat passe sint ut med mørke 19" felger.
Nye Superb ser akkurat passe sint ut med mørke 19" felger.

Superb er bunnsolid. Du merker riktignok noen litt skarpe (u)lyder og at understellet ikke holder premiumnivå når veien blir ujevn eller det kommer en litt skarp hump. Men stort sett byr Superb på en stille, komfortabel og behagelig kjøreopplevelse.

Den store bilen er naturlig nok lite sportslig – selv i Sport-moduset du kan velge. Joda, den strammer seg opp, girer ned og lar turtelleren danse et godt stykke opp på rødmerkinga før den slipper til et høyere gir, men du har noen klare begrensninger i svingene. Størrelsen og vekten gjør sitt til at dette først og fremst er en helt herlig cruiser.

Styringen er heller ikke like presis og skarp som hos de aller beste.

Kreftene er der naturligvis i rikt monn når du for eksempel girer ned med spakene bak rattet før du skal kjøre forbi, eller hvis du skal ydmyke noen måpende premiumbil-eiere i et lyskryss. Men som regel behøver du bare et lett dytt på gasspedalen, for å få frasparket du trenger.

Skoda har valgt å ikke gi toppmodellen av Superb litt ekstra snerr i lydbildet. Det synes vi er synd. I alle fall hadde det vært fint å kunne aktivere litt mer broomming i eksosanlegget. Et mer potent lydbilde gjør seg til en slik motorisering.

For øvrig er det ikke mye du vil savne av utstyr heller. Riktignok får du ikke head up display, soft close dører og adaptive digitale instrumenter, men utover det er det lite som skiller valgmulighetene fra dyrere konkurrenter.

Ekte Norgesbil – og den blir billigere

I disse baksetene har du det som en konge!
I disse baksetene har du det som en konge!

Hvordan er plassen?

Her er det akkurat like romslig som du er vant med i Superb. Det betyr at du har rene ball-salen i bagasjerommet, som svelger unna 660 liter. Det øker til svimlende 1.950 liter om du legger ned baksetene. Skal du ha mer plass, må du skaffe deg en container!

I kjent stil svikter heller ikke Skoda på praktiske løsninger. Det vil si at du har en rekke smarte oppbevaringsrom, kroker til å henge handleposer og mulighet til å dele opp bagasjerommet i mindre "avlukker".

Absurd nok er det likevel i baksetet vi er mest imponert. Det er et hav av plass til beina – skikkelig limousine-følelse, rett og slett.

Det stedet vi legger minst merke til plassen, er i forsetet. Ikke fordi det er trangt eller dårlig, men fordi baksetet og bagasjerommet er så digert.

Dette er også en råsprek Skoda

Laurent & Klement-merket på forskjermen forteller omgivelsene at du har valgt oppmodellen når det gjelde utstyr.
Laurent & Klement-merket på forskjermen forteller omgivelsene at du har valgt oppmodellen når det gjelde utstyr.

Finest utenpå eller inni?

Skoda er ikke kjent for å dra på noe særlig når det kommer til design. Men særlig de nye modellene begynner å få et tøft og moderne utseende, om ikke akkurat spesielt oppsiktsvekkende. Det gjelder også Superb.

Den ser dessuten best ut som stasjonsvogn, og det passer jo norske kjøpere helt perfekt.

Skoda har valgt å ikke kalle toppmodellen av Superb for RS – slik som på Octavia. Og det er like greit, for dette er ingen racerbil. Bare en veldig, veldig sprek familiebil.

Det innebærer også at det ikke er noen R-styling. Skal du klare å se forskjell på denne og en vanlig Superb, så må du kikke bak. Der er det et stort og ovalt enderør på hver side.

Et avlangt enderør på hver side er blant svært få detaljer som avslører hvilken kruttønne dette egentlig er.
Et avlangt enderør på hver side er blant svært få detaljer som avslører hvilken kruttønne dette egentlig er.

De 19" felgene bidrar også til at den ser litt frekkere ut enn vanlig.

Testbilen har kombinasjonen sort lakk og lyst skinn. Det blir sjelden feil – helt til du skal holde den ren innvendig. Men Skoda er praktisk orientert, og beholder gulvet sort. Det hjelper mye.

Interiøret er ellers preget av VW-eierskapet. Hadde du byttet logo på rattet, er det mange som ville trodd at dette kunne være en Passat. Det betyr videre at kvalitetsfølelsen er god og setene komfortable.

Vi liker best interiøret.

De analoge instrumentene blir plutselig litt gammeldags med alle de digitale som har begynt å gjøre sitt inntog. Og Skoda har ikke menyhjul som gjør at du kan styre infotainmentsystemet uten å strekke deg fram og sikte på touchskjermen.
De analoge instrumentene blir plutselig litt gammeldags med alle de digitale som har begynt å gjøre sitt inntog. Og Skoda har ikke menyhjul som gjør at du kan styre infotainmentsystemet uten å strekke deg fram og sikte på touchskjermen.

Går den bra?

Det å kjøre rundt i en Skoda som gjør 0-100 km/t på 5,8 sekunder er nesten litt surrealistisk. DSG-kassen sjalter seg gjennom girene med imponerende hurtighet og presisjon. Ved maksimalt gasspådrag lar den turtallsnåla krabbe opp mot 7.000 omdreininger i minuttet, før den legger inn neste. Resultatet er nytt skyv så snart du har fått inn et høyere gir.

Lydbildet er som nevnt ikke noe du imponerer naboen med. Men samtidig får du en dempet velklingende og behagelig lyd i bilen når du gir gass.

Forbruket er oppgitt til 0,73 l/mil. Det klarte vi aldri. Du ender nok opp på literen, eller like under.

Forøvrig møter den ikke veggen før nåla peker på 250 km/t. Det er det ikke mange Skodaer som kan skryte av. Ingen som blir levert ny fra fabrikk, i alle fall.

Denne Skodaen ser ganske uskyldig ut – det er den ikke

... og konklusjonen er?

Skoda Superb

Motor: 2-liters TSI, bensin

Effekt: 280 hk/350 Nm

0-100 km/t: 5,8 sek.

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,72 l/mil

Bagasjerom: 660 / 1.950 liter

Legde x Bredde x Høyde: 465 x 181 x 149 cm

Pris: Fra 601.000 kroner (sedan)

Pris testbil: 676.700 kroner

Mange kommenterer at bilen er fin å se på, og at Skoda er blitt et veldig bra merke. Men når de får høre om motoren og ytelsene, blir de likevel stående og måpe.

– Ante ikke at Skoda holdt på med slikt, sier naboen, åpenbart overrasket.

Det hjelper ikke noe særlig på forundringen å fortelle prisen. Da blir bare gapet enda større.

For det er noe med å skulle betale oppimot 700.000 kroner for en Skoda. Det lyder rart. Naturstridig, rett og slett.

Men se hva du får for pengene: Mer plass enn noen av konkurrentene, meget god komfort, 4x4 og automatgir, et lass av utstyr, en gysare av en motor – og ytelser som svært få matcher.

BMW, Audi og Mercedes er blant de få som har stasjonsvogner som begynner å ligne på dette. Men da er prisen en heeelt annen.

Der du merker forskjellen er på opplevd kvalitet, litt utvalg av utstyr, infotainmentsystemet (de tre tyske har alle menyhjul i stedet for/i tillegg til touchskjerm) og selve kjøreopplevelsen. Skoda er et godt stykke unna å matche det BMW byr på av kjøreglede, for å si det sånn.

Men aldri har forskjellen vært mindre enn nå.

Bagasjerommet svelger unna 660 liter!
Bagasjerommet svelger unna 660 liter!

Glem vitsene – nå står det norske folk i kø for denne

Lik Broom på Facebook