Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av de store nyhetene på bilutstillingen i Geneve som åpner dørene i neste uke er denne:

Maserati Levante. Dette er Maseratis første SUV, og en bil som blir helt avgjørende for om Maserati skal lykkes de kommende årene.

Det italienske luksusmerket sliter nemlig med salget, og har nå måttet redusere prduksjonen og kutte ned arbeidstiden til de ansatte ved fabrikken i Torino.

Noen tusen biler i året

Det skjer etter at Maseratis store comeback de siste årene har bremset kraftig opp.

Merkevaren Maserati er sterk og de har høy standing blant bilinteresserte over hele verden. Men salget har på ingen måte stått i forhold til det. Produksjonen har i perioder ligget på bare noen tusen eksemplarer i året.

Levante er en SUV i den mest eksklusive klassen.
Levante er en SUV i den mest eksklusive klassen.

Sjelden luksusbil, nå til 1/4 av nypris

Begynte å bremse

Da storbilen Quattroporte kom i ny utgave i 2013, skulle den bli det store vendepunktet. I 2012 solgte Maserati bare 6.288 biler. I 2013 mer enn doblet de dette, og i 2014 så det virkelig ut som de var på riktig vei, da endte salget på over 36.000 biler, godt hjulpet av at Maserati også hadde kommet med helt ny Ghibli, en størrelse mindre enn Quattroporte.

Ambisjonene var store. Fiat/Chrysler-konsernet (som Maserati er en del av) skulle gjøre merket til sitt luksus-flaggskip og virkelig utfordre verdens mest eksklusive bilprodusenter.

Men i fjor begynte det altså å bremse. Salget falt i viktige markeder som USA og Kina. De offisielle salgstallene viser 32.000 biler i fjor, og nedgangen skal ha fortsatt i år.

Sedanen Ghibli er i dag den nyeste modell fra Maserati. Designmessig skiller den seg absolutt ut fra mengden. 
Sedanen Ghibli er i dag den nyeste modell fra Maserati. Designmessig skiller den seg absolutt ut fra mengden. 

Ny luksusbil, men vi får ikke kjøpe den

Ikke nyhetens interesse

Dermed kan ikke nye Levente komme tidsnok for Maserati som har ambisjoner om å komme opp i 50.000 solgte biler i året når den er på plass.

Det betyr igjen at Levante nok må stå for en vesentlig del av det antallet. Konkurransen i markedet for luksusbiler er beinhard, og her veier nyhetens interesse tungt. Den har hverken Quattroporte eller Ghibli lenger. De to har også blitt beskyldt for å ikke være riktig like gjennomførte som de beste konkurrentene. Modellene hevder seg godt på design og entusiastfaktor, men teknisk sett er det svært krevende for en liten bilprodusent å matche konkurrenter som Mercedes, Audi og BMW, for å nevne noen.

Kina var lenge det store lyspunktet for Maserati. Men tøffe økonomiske tider der har rammet merket hardt.

Utfordrer fra Jaguar

Med Levante får de en modell med stort potensiale. Markedet for luksus-SUVer vokser kraftig og vi ser en klar trend mot at mange kjøpere ønsker seg noe mer eksklusivt enn det "alle andre" her. Det er positivt for Maserati, men samtidig mangler det ikke på konkurrenter.

De tre tyske premiummerkene har bygget ut med en rekke nye modeller. En bil som Porsche Cayenne har en svært sterk posisjon i markedet, i tillegg er mange nye modeller på vei. En av dem er Jaguar F-Pace som kommer til å bli en direkte konkurrent til Levante.

Levante har akkurat vært i Norge, og vi fant den!

Sterk merkevare og mye lekkert design: Likevel er det ikke bare enkelt å være Maserati i en svært tøff konkurransesituasjon. 
Sterk merkevare og mye lekkert design: Likevel er det ikke bare enkelt å være Maserati i en svært tøff konkurransesituasjon. 

Søstermerket Alfa Romeo sliter også, viktig bil ble utsatt