Fyller du feil kan det koste skjorta
NAF: – Viktig at vindusspylervæska tåler kulden.
I vinterferien er det mange som legger turen til fjells. Ikke minst nå som været mange steder er ganske bra.
Men skal du reise til steder det er kaldt, bør du ha spylervæske som tåler lave temperaturer.
Gjør den ikke det, kan væsken ødelegge spyler- og viskersystemet eller du får ikke spylt frontruta og lyktene. Det kan bli både kostbart og en en stor sikkerhetsrisikoHvis både spylertanken og motoren fryser i stykker..
Hvis både spylertanken og motoren fryser i stykker. Tanken er ofte "skreddersydd" til hver enkelt bilmodell og dermed ganske dyr på ettermarkedet. Ofte kan den også sitte slikkelig knotete til, slik at det går med en del tid til å bytte denne.
– Vi har tatt enkle fryseprøver av ti spylervæsker. Stort sett holder de det de lover, men de fryser på ulike temperaturer, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Minus 20 grader
Alle spylervæskene klarte seg bra ved minus 15 grader. Det er når temperaturen senkes til minus 20 grader forskjellene kom fram.
Av de ti spylervæskene var det to som holdt seg flytende ved minus 20 grader, nemlig Mobil og Carwise.
Spylervæsken fra Mobil holdt seg faktisk flytende lenger enn det som loves på kanna, som er ned til minus 16 grader.
På den annen side var det to væsker som frøs før det lovede frysepunktet. Både Polar og Blåtind lover et frysepunkt på minus 21 grader, men begge frøs på minus 20.
Varm bil i vinterkulda: Her er tipsene
Ekstra viktig for elbiler
– Står bilen din kaldt over litt tid og spylervæsken fryser kan det ta lang tid å få tint opp systemet igjen. På grunn av kjemisk treghet tar opptiningen tid, sier Engebretsen.
– Og har du elbil får du ikke hjelp av varme fra motoren. Derfor er det ekstra viktig for elbilister å velge spylervæske som tåler streng kulde godt, fortsetter han.
Blir til grøt
Spylervæskene krystalliserer seg før de fryser, og krystalliseringen skjer på færre minusgrader enn frysepunktet. Da vil man også få problemer med å få spylt frontruta og lyktene.
Når spylervæsken krystalliserer seg blir den som tykk grøt og kommer derfor ikke gjennom de små spylerdysene.
Topp 10: Dette bør du som bileier tenke på i kulda
Kan spe på
For trafikksikkerheten er det helt avgjørende å ha god sikt. Derfor er det viktig å ha rett spylervæske på tanken etter de temperaturforholdene du ferdes i.
– Skal du til kaldere strøk er det også mulig å spe på med litt konsentrert spylervæske, avslutter Engebretsen.
Under kan du se resultatet av NAF sin test: