Renault har nettopp sluppet bilder av sin nye modell Megane stasjonsvogn. Dette er en modell som skal gå rett i strupen på Norges soleklart mest solgte bil: VW Golf. Et spenstig design blir viktig, og dessuten er dette eneste bil i klassen som har bakhjul som hjelper til med styringen.
Renault har nettopp sluppet bilder av sin nye modell Megane stasjonsvogn. Dette er en modell som skal gå rett i strupen på Norges soleklart mest solgte bil: VW Golf. Et spenstig design blir viktig, og dessuten er dette eneste bil i klassen som har bakhjul som hjelper til med styringen.

Derfor blir denne unik i sin klasse

Linjelekker nykommer kan bli veldig mye bil for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norges utvilsomt mest solgte modell er VW Golf. En som finnes i en rekke ulike varianter.

Men nå kaster en fransk utfordrer seg inn i kampen for fullt. Renault Megane er lansert allerede, og nå kommer snart stasjonsvogna.

Og en ting skal franskmennene ha for - de har truffet spikeren på hodet med designet!

Dessuten er det mye som tyder på at den kan bli svært gunstig priset.

Design i fokus

Renault har flere spennende modeller på gang. Blant annet storbilen Talisman, som de nylig vant en designpris med.

Megane er mer kompakt, men fortsatt med et design som gjør at den skiller seg ut. Disse to modellene, i tillegg til nye Scenic som også er på vei, gjør at Renault har tenkt å sette seg selv ettertrykkelig på kartet igjen.

Kompakt-SUV som fortjener å bli lagt merke til

Renault har gjennom årenen hatt både særpreg og noen ganske rare modeller. Med nye Megane er de tilbake på riktig designsport, synes vi.
Renault har gjennom årenen hatt både særpreg og noen ganske rare modeller. Med nye Megane er de tilbake på riktig designsport, synes vi.

4Control

Megane som stasjonsvogn kalles Sport Tourer. Og i tillegg til et elegant utseende, blir dette den eneste bilen i klassen som har firehjulsstyring. Bakhjulene hjelper altså til i svingene.

På Renault-språket kalles systemet 4Control.

Dette skal sørge for en mer sportslig og kontrollert grep på svingete veier.

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbilkupp

Sportslig

Bilen vi viser bilder av her, er riktignok en litt spesiell versjon av Megane. Dette er nemlig GT-utgaven. Det betyr et mer sportslig design, takket være blant annet annet aggressive fangere, takspoiler og forkrommede enderør på eksosanlegget.

Innvendig er det dype sportsseter og treeiket sportsratt.

Nå det gjelder plass, loves det at Sport Tourer skal tilby klassens lengste lasterom. Med det menes lengden som kan benyttes når bakseteryggene legges ned.

Men noe konkrete tall om antall liter har ikke blitt sluppet enda.

Test: Knuser flere av konkurrentene i klassen over

Priser

Et av hovedargumentene for å velge Renault, har alltid vært pris. Hva Sport Tourer-modellene skal koste, vet vi ikke enda. Men vanlig Megane legger seg et godt stykke under VW Golf i pris.

For eksempel får du Megane GT (ikke stajonsvogn) med 205 hk, automatgir og et bagasjerom på 434 liter til 395.000 kroner.

Tillegg for stajonsvogna blir trolig i størrelsesorden 20.000 kroner.

Seks motorer

Foreløpig har Renault valgt å ikke gå ut med så mye mer informasjon om bilen. Den skal vises offentlig for første gang under bilmessen i Geneve neste uke.

Men vi kan nok anta at det blir de samme motorene på Sport Tourer som i vanlig Megane: Bensinmotorer på 105, 130 eller 205 hk, og dieselmotorer på 90, 110 og 130 hk.

Interiøret i Megane gir litt storbilfølelse - og den store skjermen midt på dashbordet danner utgangspunktet for infotainmentsystemet.
Interiøret i Megane gir litt storbilfølelse - og den store skjermen midt på dashbordet danner utgangspunktet for infotainmentsystemet.

Perfekt feriebil – hvis du tør