Her har Volvo-skattene stått i 38 år

Nå skal de komme ut fra låven.

En salig blanding av 12 gamle Volvoer på en låve har dukket opp. Nå skal de selges. Faksimilebilder fra 2dehands.be
En salig blanding av 12 gamle Volvoer på en låve har dukket opp. Nå skal de selges. Faksimilebilder fra 2dehands.be

Vi vet ikke hvorfor, men antar at det var en drøm om å sette bilene i stand som startet det hele. Først sikkert bare en. Så to og så tre ... Så ballet det på seg. Plutselig blir det å kjøpe og samle biler viktigere enn å sette dem i stand.

Hva som så skjer er vanskeligere å forklare. Kanskje er det så enkelt som at låven er full. Det er rett og slett ikke plass til flere biler. Eller mister man bare interessen? Eller blir det hele uoversiktelig og komplisert, slik at man mister motet?

Burde vært forsket på

Hadde man vært sosialantropolog hadde dette garantert vært morsomt å forske mer på fenomenet. Jeg tror vi skal glemme det og heller se hva som skuler seg under støv og fugleskitt her.

Vi nøyer oss med å konstatere at her endte det med 12 biler før det tok slutt. Alle Volvo, fra 50- og 60-tallet. Og at de har stått på denne låven i 38 år. Tilsynelatende uten at det har skjedd veldig mye.

Nå er tydeligvis nok blitt nok, alle bilene skal nå selges og de er annonsert på belgiske 2dehands.be - som er tilsvarende vårt eget finn.no og AutoDB.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Verdifull Volvo P1800 fra 1963. Faksimile fra 2dehands.be
Verdifull Volvo P1800 fra 1963. Faksimile fra 2dehands.be

Gammel, dårlig og verdifull

For de som er glade i gamle Volvoer, og det er ganske mange, så finnes definitivt noen godbiter her, selv om det nok må påregnes en del timer i garasjen før man får disse bilene på veien igjen.

En av de bilene i denne samlingen som nok tiltrekker seg størst oppmerksomhet er en P1800.

Den er fra 1963 og dermed en tidlig utgave. Det betyr at den har, eller i alle fall skulle hatt, de delte støtfangerne foran, at den er bygget av Jensen i England, at den ruster friskt, at kvalitet og passform på karosseriet er dårlig – og at den er svært ettertraktet og verdifull!

Slik er helt nye Volvo V90:

Mystisk hull i taket?

Den eldste av bilene som det er tatt bilde av er en Volvo PV. Den delte frontruta sladrer om at det dreier seg om en 444. Ribbegrillen at det må være en utgave fra 1955, eller eldre.

En annen detalj som fanger oppmerksomheten er hullet i taket. Ble disse noen gang levert med original takluke, eller er det bare et høl i taket? Om det er takluke, så er i dette i så fall veldig, veldig spesielt ...

Ut over det består samlingen av en Volvo Duett fra 1957, også denne så gammel at den har delt frontrute og B16-motor.

Gammel Volvo PV med ribbegrill og delt frontrute. Faksimile fra 2dehands.be
Gammel Volvo PV med ribbegrill og delt frontrute. Faksimile fra 2dehands.be

Denne miljøbilen kødder du ikke med

Et lass med deler ...

Ellers er det ytterligere syv stk. Volvo PV, to 2-dørs Volvo Amazon fra 1968 og -69 og et stort lass med deler. Gamle, brukte deler.

Med andre ord - her er det mye snacks for de som liker gammel Volvo.

Etter det vi forstår kan bilene og delene selges separat til priser man "blir enige om".

Vi håper noen forbarmer seg over de gamle bilene og at de etter hvert kommer ut på landeveien igjen. Det er der de hører hjemme, og ikke på en låve.

Millionbil? Nei, denne koster faktisk mye mindre