Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi mennesker er flokkdyr, også når vi handler bil. I nybilmarkedet er det noen få merker som dominerer, og stikker av med store deler av salget.

Mye av det samme er tilfelle i bruktmarkedet. En liten bunke bilmodeller er høyt oppe på ønskelisten hos svært mange bruktbilkjøpere. Som regel er det også de samme bilene som selger bra som nybiler. Resultatet er at de holder seg godt i pris, og at det er vanskelig å gjøre spesielt gode kjøp.

Er du ute etter mest mulig bil for pengene, er det ikke disse bilene du skal se etter. Nei, da skal du heller gå for merker og modeller som ikke alle andre vil ha.

Brooms bilekspert Benny Christensen har mange år bak seg i bilbransjen, også som bilselger.

– Folk står ikke i kø

– Bruktbilpriser er så enkelt som forholdet mellom tilbud og etterspørsel. Det betyr at biler som blir sett på som attraktive, ofte holder seg uforholdsmessig godt i pris. Motsatt er det med biler som går under radaren hos de fleste bruktkjøpere. Og det er her du kan gjøre de absolutt beste kjøpene, hvis du ikke er veldig opptatt av merke og modell, sier Benny.

Han har plukket ut tre modeller som han mener det er mulig å gjøre spesielt godt kjøp på, fra tre ulike merker. Valget av biler er ikke tilfeldig.

– Nei, det er det ikke. Chevrolet, Fiat og Renault er merker som mange opplever som litt ukurante i bruktmarkedet. Folk står ikke akkurat i kø for disse bilene, men på nyere modeller er jeg ikke redd for å anbefale kjøp. Fordelen er at du kan få veldig mye bil for pengene her, det er også gode muligheter for å prute på prisene.

Alder eller kilometer: Hva er viktigst for bruktbilen

Chevrolet Trax:

Trax var den klart mest kurante modellen fra koreanske Chevrolet, de årene de ble solgt i Norge. 
Trax var den klart mest kurante modellen fra koreanske Chevrolet, de årene de ble solgt i Norge. 

Vil du sitte høyt, ha firehjulsdrift og et litt barskt utseende, men ikke har all verdens plassbehov – da kan Chevrolet Trax være et godt alternativ.

Bilen er egentlig en litt rimeligere "tvilling" av Opel Mokka. Begge er produsert av General Motors (GM). Men Trax må ikke forveksles med amerikansk Chevrolet – da kan du bli skuffet.

Bilen leveres både med forhjulstrekk og firehjulsdrift, og du får den med både bensin- og dieselmotor.

Trax er god å kjøre, men du merker det høye tyndepunktet og bilen krenger litt i svingene. Interiøret har også et litt billig preg, med mye og hard plast.

På plussiden kan vi notere et godt mulitimediasystem, full pott i Euro NCAP-kollisjonstest og hele 15 år rustgaranti.

Chevrolet som merke forsvant fra Norge for et par år siden, men de lever videre i bruktmarkedet. Det at merket er borte som nybil, gjør også sitt for at prisene på brukte biler blir lave.

Her snakker vi fra rundt 200.000 kroner for 2013-modell med lav kilometerstand og tohjulstrekk, rundt 230.000 kroner for samme bil med 4x4. Da har du også flere år med nybilgaranti igjen.

Mer om Trax: Her bør du ha en solid rabatt

Fiat Punto EVO:

Punto EVO er en snerten småbil fra italienske Fiat. 
Punto EVO er en snerten småbil fra italienske Fiat. 

Fiat er tungt å selge nytt i Norge. Det gjør dem ikke lettere å selge brukt heller. Fiat Punto Evo er ikke noe unntak. Litt rart egentlig, for nedover i Europa er disse bilene populære.

Modellen ble produsert mellom 2009 og 2012 og er kjent for å være både velutstyrt og kjøreglad. Dessuten fikk motorene i sin tid mye skryt for å være både kvikke og gjerrige ved drivstoffpumpene, og ha lave utslipp.

De finnes med både diesel- og bensinmaskiner under panseret. Innvendig har bilen pent, moderne design og godt materialvalg, dessuten bra med smårom og tilkoblingsmuligheter.

Fjæring og hjuloppheng er etter manges mening for stivt og stramt. Det gir sporty egenskaper, men går dessverre litt ut over komforten på dårlig vei. Girkassen byr heller ikke på de smidigste skiftene.

Fiat Punto EVO er definitivt en litt glemt modell som du kan gjøre gode kjøp på. Fine og velutstyrte 2010-modeller som har gått 40.000 kilometer får du til godt under 100.000 kroner. Det er billig!

Nå skal det bli nye tider for Fiat i Norge

Renault Laguna stasjonsvogn:

Dette er ikke noe vanlig syn på norske veier. Renault Laguna stasjonsvogn gir til gjengjeld veldig mye bil for pengene. 
Dette er ikke noe vanlig syn på norske veier. Renault Laguna stasjonsvogn gir til gjengjeld veldig mye bil for pengene. 

Den er romsligere enn BMW 3-serie, den er morsommere å kjøre enn Mercedes C-klasse og den er etter mange mening penere og mer elegant enn VW Passat. Men allikevel er dette en bil som svært få vurderer på bruktbilmarkedet. Hvorfor?

Det er noe med oss nordboere og franske biler. Vi vet at de er komfortable og gode å kjøre. Vi vet også at de kan by på noen sære løsninger, men det skal jo egentlig en fransk bil ha, eller?

Dessuten har denne generasjon Laguna presis styring, lavt støynivå og gjerrige motorer. Blant annet samme 1,5-liter diesel som brukes i Nissan Qashqai.

Denne generasjon Laguna kommer også svært godt unna i ulike kvalitetstester.

Det du bør sjekke om du skulle falle for fristelsen til å se nærmere på denne. er knekte forfjærer, slitte bremseskiver samt alle elektriske funksjoner.

Modellen kom i 2008 og fikk en facelift allerede i 2010. Vi anbefaler bil fra etter faceliften. Du får en fin og godt utstyrt 2011-modell som har gått bare 40.000 kilometer, for rundt 150.000 kroner. En tilsvarende Passat eller Mondeo vil koste deg langt mer.

PS: Går du for en av disse bilene, kan du altså få svært mye bil for pengene. Men det er også smart å ha litt tidsperspektiv på eierforholdet. De kan fort bli tunge å selge igjen når den dagen kommer.

Full oversikt på bruktbilene: Sjekk Brooms bruktbilguide her