Her er giga-fabrikken som skal sikre Tesla suksess

Neste år er den i gang.

Teslas nye fabrikk i Nevada blir et imponerende syn. Her skal de produsere batteriene som skal til for å tidoble Tesla-salget. Foto: Tesla Motors.
Teslas nye fabrikk i Nevada blir et imponerende syn. Her skal de produsere batteriene som skal til for å tidoble Tesla-salget. Foto: Tesla Motors.

Det er spennende tider hos Tesla om dagen. Den amerikanske elbilprodusenten er i gang med å produsere sin tredje bilmodell, Model X. I tillegg er det ikke lenge til Tesla skal vise oss første smakebit på bilen som virkelig blir avgjørende for om Tesla skal lykkes eller ikke: Den kommende Model 3.

Tesla-sjef Elon Musk gikk forleden ut med flere opplysninger om bilen. Blant annet prisen, på 35.000 dollar. Det gjør Model 3 svært konkurransedyktig. Målet er at den skal bli Teslas gjennombrudd i massemarkedet.

Imponerende syn

Skal de klare det, må også produksjonen gires kraftig opp. Målet er å komme opp i 500.000 biler årlig mot slutten av dette tiåret. Til sammenligning produserte Tesla i fjor rundt 50.000 biler. I den forbindelse er den nye giga-fabrikken i Nevada helt avgjørende for om de skal lykkes.

Tesla startet byggingen av den tilbake i 2004. Nå begynner den å nærme seg ferdig og blir et imponerende syn.

Tesla bygget og leverte rundt 50.000 biler i fjor. Målet er å ti-doble dette antallet mot slutten av tiåret.
Tesla bygget og leverte rundt 50.000 biler i fjor. Målet er å ti-doble dette antallet mot slutten av tiåret.

Ny Tesla kan snu bilmarkedet på hodet

Batterier i 2017

Her skal Tesla produsere batteriene som skal til for å gjennomføre deres elektriske revolusjon. Fabrikken skal produsere flere litiumion-batterier årlig enn det som ble produsert på verdensbasis i 2013.

Til sammen mer det snakk om en årlig batteriproduksjonskapasitet på 35 gigawatt-timer (GWh). Tesla samarbeider med blant andre Panasonic, og legger opp til en innovativ produksjonsmodell som skal fremstille batteriene mer effektivt og ikke minst rimeligere enn det konkurrentene klarer i dag. Her er det også fokus på fornybare energikilder, for å drive mest mulig miljøvennlig.

De første batteriene skal komme i 2017. Det sammenfaller med at produksjonen av Model 3 skal i gang, og økes kjapt.

Geir klaget på elbilen, tapte på alle punkter

Konkurrentene svarer

Tesla starter med å ta imot bestillinger på denne 31. mars i år. De sier også at produksjon og leveranser skal starte i 2017.

Ett av de store spørsmålene her er om Tesla vil klare å holde sin egen timeplan. Model X har blitt forsinket flere ganger. Men denne gangen blir det ekstra viktig for Tesla å komme med bilen i tide. Flere andre bilprodusenter har nemlig biler på gang som vil konkurrere direkte mot Model 3. Blant dem er giganten General Motors, som nylig viste oss kommende Opel Ampera-e.

Den har svært mange likhetstrekk med Model 3, noe som naturligvis ikke er tilfeldig. De øvrige elbil-konkurrentene må også svare på den nye og mer folkelige Teslaen. Dette blir derfor sett på som den store testen på om Tesla vil klare overgangen fra liten nisjeprodusent, til å levere store volumer.

Ampera-e: Dette blir kalt en elbil-revolusjon

Her viser Elon Musk fram nye Tesla Model X. Produksjonen er nå i gang, de første eksemplarene ventes til Norge om ikke veldig lenge. Foto: Scanpix.
Her viser Elon Musk fram nye Tesla Model X. Produksjonen er nå i gang, de første eksemplarene ventes til Norge om ikke veldig lenge. Foto: Scanpix. Foto: Stephen Lam

Topp 10: Dette bør du vite om Teslas nye super-SUV