Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda har de siste årene virkelig tatt et kvantesprang. Bilmerket har gått fra å være liten, rar outsider som ble vitset med og ledd av.

Slik er det ikke mer. Skoda er nå fullt ut et sosialt akseptert merke som er kjent for fornuftige, rimelige og folkelige modeller som faller i smak hos oss nordmenn. Med andre ord: De har blitt en suksess.

Men Skoda har ikke tenkt å slå seg til ro med det. De har mer på gang. Spennende greier også.

Romslig syv-seter

Slik som denne Vision S, konsept SUV-en som de vil vise på bilutstillingen i Genève om et par uker. Den byr på veldig mye av det mange ønsker seg om dagen.

Tidligere har det blitt vist skisser av konseptet, og nå kommer de første bildene og med enda mer teknisk informasjon.

Med en lengde på 4,70 meter, bredde på 1,91 meter og høyde på 1,68 meter er dette en bil som vil vekke oppmerksomhet.

Innvendig skal vi finne det romslige interiøret som Skoda er kjent for, og som har gjort merket så populært de siste årene. Vision S har tre seterader og er sjuseter.

Skoda Vision S viser at merket nå satser på mer utagerende design. 
Skoda Vision S viser at merket nå satser på mer utagerende design. 

Med denne kan du faktisk lure naboen

Hybrid, kjapp og billig i bruk

Konseptbilen har en ladbar hybrid-drivlinje med en systemeffekt på 225 hestekrefter, noe som gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på kjappe 7,4 sekunder og en toppfart på ca 200 km/t.

Forbruket er offisielt på 0,19 l/mil og CO2-utslipp på 45 gram per kilometer. Rekkevidden med ren el-drift er inntil 50 kilometer, og ved å også bruke forbrenningsmotoren, kan man kjøre opp til 1000 kilometer.

Da snakker vi 1,4 TSI bensinmotor med 156 hestekrefter og 250 Nm i dreiemoment.

Nå skal dette bli billigmerke

Firehjulsdrift

To elmotorene fungerer uavhengig av hverandre, og oppnår dermed en smart firehjulstrekk som ikke krever noen mekanisk kobling.

De tre motorene samarbeider på en svært fleksibel måte, og sjåføren kan velge mellom flere kjøremoduser, som å kjøre hel-elektrisk, lade batteriene med bensinmotoren eller samkjøre de tre motorene for å oppnå mest mulig samlet effekt. Lithium-ion batteriet med en kapasitet på 12,4 kWh er plassert foran bakakselen.

Skoda VisionS har også svart på den voksende etterspørselen om infotainment-tjenester for alle passasjerer, og har derfor flere store skjermer knyttet til infotainment-systemet som kan kobles til nettverket i bilen.

Altså en ladbar, sprek hybrid, med syv seter og firehjulstrekk. Det må kunne kalles langt bortimot "full pakke", og det er neppe denne modellen som vil bremse Skodas popularitet, for å si det slik.

Les også: Når denne lampen lyser bør du stoppe