Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå på vei til Stockholm, og premieren på nye Volvo V90.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå på vei til Stockholm, og premieren på nye Volvo V90.

Han er på vei til en svært viktig bil-premiere

Broom-Vegard er på plass i morgen.

Denne uken har Volvo premiere på en av sine viktigste biler noensinne. Vi snakker om den nye stasjonvognen V90, bilen som skal ta over etter bestselgeren V70.

Dette er også tredje bil ute fra "nye" Volvo, etter SUV-en XC90 og sedanen S90.

De tre er de første bilene Volvo har utviklet på sin helt nye og skalerbare bil-plattform, kalt SPA. Ambisjonene er store: Nå skal de ta steget opp til de tyske premiummerkene.

Norsk bestselger

Torsdag morgen er det premiere på V90. Den finner sted i Stockholm, og en av dem som er invitert til den eksklusive visningen er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han er akkurat nå på vei til Sverige – og er naturligvis spent på det som venter:

– Ja, dette er en viktig bil for Volvo, men det er også en viktig bil for veldig mange bilkjøpere. Veldig mye tyder på at dette vil bli en bestselger for Volvo her hjemme, og interessen for bilen er stor, forteller Vegard, på telefon fra Gardermoen.

Dette bildet er et av de første som lekket ut av nye V90. Volvo var neppe veldig happy for det.
Dette bildet er et av de første som lekket ut av nye V90. Volvo var neppe veldig happy for det.

Broom-Benny har også vært på en eksklusiv visning, les mer her:

Skal løfte imagen

– Ja, for denne bilen har litt av hvert å følge opp?

– Det har den! Volvo har flere tiår med sterke stasjonsvogn-tradisjoner. For mange er Volvo nettopp synonymt med stasjonsvogn. Store, praktiske, sikre og komfortable biler. Det som er ekstra spennende nå, er at V90 tar mål av seg å skulle løfte Volvo imagemessig.

– Til når har de ligget litt "midt mellom" i klassen. Hakket over de mer folkelige merkene som VW, Ford og Toyota, men et hakk under merker som Audi, BMW og Mercedes. Å komme seg opp blant de tre tyske er ingen enkel oppgave. Det skal bli veldig spennende å få se hvordan bilen ser ut i virkeligheten, sier Vegard.

V90 blir en av de største stasjonsvognene i klassen. Foreløpig vet vi ikke noe om bagasjeromsvolumet, men det blir neppe lite!
V90 blir en av de største stasjonsvognene i klassen. Foreløpig vet vi ikke noe om bagasjeromsvolumet, men det blir neppe lite!

Plutselig havnet det bilder av bilnyheten på nettet

Gunstig startpris

– Men hvorfor er dette med premium så viktig for Volvo?

– Det har veldig mye å si, for merkevaren og for inntektene. Premiummerkene har generelt større marginer enn de andre merkene, de tjener rett og slett mer per solgt bil. Volvo er fortsatt en liten bilprodusent i den store sammenhengen. Da er det ekstra viktig å kunne ta seg godt betalt, slik at man får dekket opp utviklingskostnadene. Denne klassereisen startet de med nye XC90. Den er en stor suksess, men den store testen på om det klarer målet sitt, får vi med S90 og V90.

Prisen på S90 ble sluppet for noen dager siden, den starter på 449.000 kroner. Det er absolutt konkurransedyktig. Foreløpig vet vi ikke prisene på V90, men stasjonsvogntillegget er neppe større enn at den startet et godt stykke under 500.000 kroner. Da vil de rimeligste utgavene i praksis kunne konkurrere med biler som VW Passat, Ford Mondeo og Skoda Superb.

Volvo endrer designspråket en god del med nye V90. Så fallende taklinje har vi ikke sett på stor stasjonsvogn fra svenskene tidligere.
Volvo endrer designspråket en god del med nye V90. Så fallende taklinje har vi ikke sett på stor stasjonsvogn fra svenskene tidligere.

Anders takket nei til en million for den gamle Volvoen

Alle detaljene riktig

Samtidig er det mulig å bruke mye mer penger på S90/V90, hvis man drar på med motorer og utstyr. Derfor blir det også veldig spennende å se hvor V90 legger seg i pris, i forhold til biler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.

– Det er tre av de tøffeste bilene du kan konkurrere mot, derfor må Volvo virkelig gjøre hjemmeleksa hvis de skal ha sjans. Her handler det om å få alle detaljene riktig. På design, teknologi, sikkerhet, luksus, komfort – ja alt!

– I morgen får vi se bilen for første gang. Jeg gleder meg stort, og skal selvfølgelig rapportere hjem med en gang premieren er i gang, lover Vegard.

Les mer: Nå vet vi hva Volvos nye storselger koster

S90 debuterte før jul, nå er det like før stasjonsvognutgaven V90 gjør det samme.
S90 debuterte før jul, nå er det like før stasjonsvognutgaven V90 gjør det samme.

XC90 gikk ned 150.000 kroner i pris