Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2

Mens premium-konkurrentene BMW og Mercedes har kastet seg på elbil-bølgen med full tyngde, har Audi holdt igjen. Det til tross for at Volkswagen-konsernet som også eier Audi, har gjort stor suksess med biler som e-up! og e-Golf.

Men planen har aldri vært å overse den delen av markedet. I stedet har Audi jobbet med sitt. Nemlig en heftig og elektrisk SUV.

Konseptbilen e-tron quattro, en diger SUV med plass til opptil sju personer, fikk vi blant annet få se nærmere på bilutstillingen i Frankfurt i høst.

Og de erfaringene som blir gjort i elbillandet Norge, har vært en viktig del av utviklingen av e-tron-konseptet.

Nå er de Norges største elbilmerke

Vil lære av Norge

– Siden vi har såpass omfattende erfaring med elbiler her hjemme, har vi fått komme med innspill og råd i forbindelse med hva en kan og bør gjøre. For eksempel sørget vi raskt for at denne bilen skal kunne ha hengerfeste, forteller informasjonssjef for Audi Norge, Marius Tegneby.

Audi er lydhøre for de norske innspillene, og vil fortsette å følge med på hva som kommer av råd og vink opp mot produksjonsstarten.

Pris

Interiøret i den nye SUVen vil nok også sette en ny standard. Det er ventet at Audis elektriske SUV vil bli et utstillingsvindu, hva gjelder teknikk og utstyr.
Interiøret i den nye SUVen vil nok også sette en ny standard. Det er ventet at Audis elektriske SUV vil bli et utstillingsvindu, hva gjelder teknikk og utstyr.

Det er naturligvis for tidlig å si noe sikkert om pris. Men om du vil bestille, åpnes det for dette i 2017. Planen er at leveringene skal starte tidlig året etter.

Hvis vi skal spekulere, er det naturlig å tenke seg at prisnivået vil havne i underkant av én million kroner. Omtrent på samme pris, eller noe lavere enn Tesla Model X.

Audi skal ta opp kampen mot Tesla

Flere varianter

Akkurat som Model X, er det også forventet flere versjoner av Audis elektriske SUV.

– I utgangspunktet blir det tre utgaver. Her blir det ulike batteripakker, forskjellig utstyrsnivå og variasjoner rundt rekkevidde og ytelser, forteller Tegneby.

Den første modellen som kommer for salg får en rekkevidde på over 500 kilometer, med en batteripakke på 95kWh/360 hk. I tillegg blir det en boost-funksjon som gir ekstra fraspark i en kortere periode.

De to andre versjonene blir en innstegsmodell med noe lavere rekkevidde og effekt, samt en S-modell som får enda mer krefter og ytelser, basert på 95 kWh-varianten.

Denne Audien kan spare deg for mye penger

Ytelser

Når det kommer til ytelser, har Tesla virkelig satt standarden. Model X skal klare 0-100 km/t på rundt 3,4 sekunder.

Audis e-tron-konsept er ikke det du vil kalle en sinke, den heller. Den klarer sprint-øvelsen på 4,6 sekunder. Akselerasjonen tar ikke slutt før toppfarten på 210 km/t.

Men om dette er ytelsen vi får se i produksjonsmodellen, må vi bare vente og se.

Audis konseptbil e-tron quattro er en bil mange norske bilkjøpere er spent på.
Audis konseptbil e-tron quattro er en bil mange norske bilkjøpere er spent på.

Ny elbil skuffer i krasjtest