Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo gjør seg nå klare til å lansere sin viktigste bilmodell på mange år.

Nye S90 og stasjonsvognutgaven V90 går inn i klassen for store familiebiler. De skal erstatte dagens storselger V70, og sedanen S80.

For Volvo er dette både viktige volummodeller, og samtidig to biler som skal bygge image. Målsetningen til Volvo er nå å konkurrere direkte mot de tyske premiummerkene Audi. BMW og Mercedes. Skal de klare det, må de også treffe blink nå.

Starter på 449.000,-

Nå er de norske prisene på nye S90 akkurat sluppet. I forkant har det vært mange spekulasjoner om hvor Volvo ville legge seg prismessig. Nå kan vi fastslå at de helt klart priser aggressivt.

Rimeligste versjon blir D3 med 150 hk diesel (manuell), som starter på 449.000 kroner. Rimeligste bensinversjon blir T4 med 190 hk (manuell), som starter på 499 000 kroner.

Verdens-premiere: Her avduket de S90

Selvkjørende biler

S90 er utstyrt med en rekke nye teknologier som spenner fra innovative sikkerhetsfunksjoner til skybaserte apper og tjenester. Det avanserte førerassistanse-systemet Pilot Assist er standard.

Det skal gi myke styreimpulser for å holde bilen riktig plassert i kjørefeltet i hastigheter opptil 130 km/t – og trenger ikke lenger å følge en annen bil.

Pilot Assist er nok et steg mot selvkjørende biler, et nøkkelområde for Volvo.

Volvo har tatt store steg på interiørdesign, det trengs også hvis de skal konkurrere med de tyske premiumprodusentene.
Volvo har tatt store steg på interiørdesign, det trengs også hvis de skal konkurrere med de tyske premiumprodusentene.

Bilen kommer når du kaller på den

Mye utstyr

S90 er også først ute med en ny standardfunksjon til City Safety; Large Animal Detection. Systemet er i stand til å registrere store dyr som elg eller hest, både natt og dag. Teknologien gir bremsestøtte, og varsler føreren i farlige situasjoner for å unngå kollisjoner.

Som du ser i prisoversikten under, satser Volvo på gunstige startpriser, men det er heller ikke noe problemer å bruke mye penger på en ny S90. D5 med 4x4 og automatgir er en bil som har potensiale til å hente mange kunder, denne starter på 637.000 kroner.

Her er det også verdt å merke seg at vi snakker startpris. I likhet med de tre tyske (og mange andre innen bilbransjen) har Volvo en rikholdig liste med komfort-, luksus- og sikkerhetsutstyr som kan få sluttsummen på bilen til å bli betydelig høyere enn startprisen.

Opprinnelig ble den avslørt av en biltyv!

Prisene på nye Volvo S90

• D3 150 hk (manuell) – 449 000 kroner

• D4 190 hk (manuell) – 479 000 kroner

• D5 235 hk AWD (automat) – 637 000 kroner

• T4 190 hk (manuell) – 499 000 kroner

• T5 254 hk (automat) – 571 000 kroner

• T8 320 hk + 86 hk (automat) – (pris kommer senere)

• T6 320 hk (automat) – 818 000 kroner

Innstegsmodellen S90 D3 har produksjonsstart til høsten. S90 T4 kommer senere.

Les mer om V90: Årets største familiebil-nyhet

Volvo S90 starter på 449.000 kroner, men i praksis holder det nok hardt å få "ferdig" bil under en halv million kroner. 
Volvo S90 starter på 449.000 kroner, men i praksis holder det nok hardt å få "ferdig" bil under en halv million kroner. 

Store planer: Volvo skal komme med 14 (!) modeller på fire år