Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilmarkedet er i endring. Nå handler det ikke lenger bare om diesel eller bensin, men også om hybrider, ladbare hybrider, elbiler og hydrogenbiler. Det er rett og slett langt mer komplisert enn for bare noen år siden.

Det gjør også noe med måten bilene navnes på. BMW har allerede en modellrekke med betegnelsen M Performance. Det er de bilene som er tunet av BMW selv, slik at de får litt ekstra fraspark. Ikke fullblods M-biler, men likevel sprekere enn de andre. For eksempel M235i, X4 M40i og M760iL.

Men nå kommer en helt ny betegnelse – og hva er vel da mer tidsriktig enn iPerformance.

Denne BMWen skal gjøre noe ingen andre kan

Direktørbil bil først ut

En liten i- i starten på et navn er jo veldig i vinden, takket være Apple. Og forbindes gjerne med noe moderne og miljøvennlig.

BMW har alt en modellrekke som starter med en liten i – enn så lenge bestående av i3 og i8. Men flere modeller er på vei.

eDrive-logoen på c-stolpen indikerer at dette er en iPerformance-bil.
eDrive-logoen på c-stolpen indikerer at dette er en iPerformance-bil.

iPerformance kommer imidlertid til å bli betegnelsen på det som blir levert av ladbare hybrider i BMW-sortimentet.

Første bil ut blir direktørbilen 740e iPerformance.

– En av de viktigste biltrendene akkurat nå

Logo på C-stolpen

Produksjonen av iPerformance-modeller starter opp i juli.

Denne nye modellbetegnelsen kommer etterhvert også til å omfatte for eksempel 330e og 225xe, som lanseres i Norge før sommeren.

iPerformance-modellene vil bli gjenkjennelig blant annet med blå striper i grillen og eDrive-logoer på C-stolpen.

Siden vi har et såpass gunstig avgiftssystem når det kommer til ladbare hybrider her i Norge, kan dette bli en ganske så vanlig betegnelse her hjemme.

Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp enn dette

Slik ser den første iPerformance-modellen ut.
Slik ser den første iPerformance-modellen ut.

Elektrisk rekkevidde

Det er ikke så mange år siden at BMW 740-betegnelsen innebar en relativt tørst åttesylindret motor. 740e iPerformance klarer seg imidlertid med en firesylindret 2-liter, med turbo, naturligvis.

Koblet sammen med en elmotor, skal totaleffekten bli hyggelige 326 hk.

Den elektriske rekkevidden er 40 kilometer. Modellen kan imidlertid også leveres med xDrive 4x4-system, og da krymper rekkevidden til 37 kilometer.

Denne kommer mange nordmenn til å ønske seg

Forbruk

Når det kommer til forbruk, blir det nesten helt håpløst på de ladbare hybridene. Fordi alt handler om hvordan du bruker den og hvilket land du bor i.

Her i Norge, med mye fjell, dårlige veier og tidvis kaldt klima, blir det ofte direkte misvisende å tro på de tallene som produsentene opererer med.

Men lader du ofte, og unngår å kjøre langt, er det kanskje mulig å gjenskape de tallene som BMW selv lover at de skal klare, nemlig et snittforbruk på 0,21-0,23 l/mil.

– En av fire nybiler i Norge skal være ladbare