Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes har rike tradisjoner med både sportsbiler og cabrioleter. For 20 år siden lanserte de modellen SLK. En liten revolusjon i klassen, og en bil som gjorde toseters roadster tilgjengelig for langt flere enn tidligere.

Nedfellbart ståltak var virkelig fancy greier den gangen. Skeptikerne var også mange, kunne dette virkelig fungere? Men det har det stort sett gjort og i vinterlandet Norge er denne løsningen ekstra smart. Du har åpen bil på fine dager, når høsten og vinteren kommer, er det som å kjøre en helt vanlig todørs coupe.

Gunstig startpris

Nå er det klart for en ny SLK. Den har i samme slengen skiftet navn til SLC. Det gjør den som et resultat av at Mercedes har innført en ny navnestruktur. SL indikerer at bilen tilhører sport-segmentet og C avslører klassetilhørighet. I dette tilfellet at den deler mye av teknologien med C-Klasse.

Ifølge Mercedes selv har SLC fått betydelige oppgraderinger sammenlignet med forgjengeren. Det gjelder både teknisk, og design.

Ikke minst har den også fått en ny innstegsmodell. SLC 180 har en nøysom og effektiv bensinmotor, som sørger for en svært gunstig startpris.

Linjene er klassiske, her snakker vi sporty roadster.
Linjene er klassiske, her snakker vi sporty roadster.

SLK som bruktbil? Her kan du lese mer om den:

Et kupp

– Det har skjedd mye med motorteknologi de siste årene. Bilprodusentene kappes om å få ned forbruk og utslipp. Her i Norge er utslipp en viktig faktor i beregning av avgift. Mindre utslipp betyr mindre avgift. Det nyter denne bilen virkelig godt av, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Konkret snakker vi her om en 1,6-liters bensinmotor på 156 hestekrefter. Den har et snittforbruk på 0,56 liter/mil, og et Co2-utslipp på 127 gram/km. Det betyr lite avgift, nærmere bestemt 97.000 kroner. Utgående SLK 200 hadde til sammenligning 134.000 kroner i engangsavgift. Dette bidrar til at startprisen på SLC kontra utgående SLK synker med nesten nøyktig 50.000 kroner. Den starter nå på 445.000 kroner, det framstår rett og slett som et lite kupp, mener Benny.

Rene og nesten minimalistiske linjer preger interiøret, her er det også mulig å dra på med MYE utstyr.
Rene og nesten minimalistiske linjer preger interiøret, her er det også mulig å dra på med MYE utstyr.

Ikke samme suksess: Denne blir ikke erstattet

Heftig motorisering

– Men den er ikke undermotorisert i denne utgaven?

– Noen heftig sportsbil er den naturligvis ikke med 1,6-liter under panseret. Men igjen: Det har skjedd mye på motorteknologi! Denne utgaven gjør faktisk 0-100 på 7,9 sekunder. Det er kjapt, og vil for veldig mange være helt tilstrekkelig. Dette er jo en cruiser for fine sommerdager, samtidig som den fungerer som helårsbil.

– Men når det er sagt: Hvis du virkelig ønsker heftig motorisering i SLC, kan Mercedes naturligvis tilby det også. Kjøper du AMG SLC 43, finner du en 3-liters bensinmotor på 367 hestekrefter under panseret. Den feier unna 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Da er vi nesten i superbil-land. Men da dobler prisen seg også, i den utgaven koster nemlig SLC fra 905.000 kroner, forteller Benny.

Åpne taket i fart

Vi tar med at Mercedes har finpusset designet på bilen, og gjort den hakket mer sporty enn tidligere. Det er også blitt mer utstyr som standard. Taket kan nå åpnes og lukkes i hastigheter opptil 40 km/t.

Med det såkalte Magic Sky Control-taket kan du regulere elektrisk hvor transparent du vil ha panoramataket. Slik kjører du alltid under åpen himmel, selv når taket er lukket.

Kongen av røverhistorier – her får du møte Geir Schau

Mercedes går fortsatt for nedfellbart ståltak på denne modellen, det kan du ta opp og ned i hastigheter på inntil 40 km/t.
Mercedes går fortsatt for nedfellbart ståltak på denne modellen, det kan du ta opp og ned i hastigheter på inntil 40 km/t.

Med denne kan du faktisk lure naboen